Bild
Nästa artikel
Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD

Volkswagen håller kvar vid dieselmotorn – snart kommer nya Golf GTD

Nyheter

En ny prestandaversion av Volkswagen Golf med dieselmotor är på ingång.

I januari tog elbilarna och laddhybriderna ett ordentligt skutt i registreringsstatistiken. Tre av tio nya svenska bilar är numera laddbara och andelen dieselbilar, som för några år sedan låg på över 60 procent, är nu nere på bara 22 procent.

Men Volkswagen ser inte dieselmotorn som uträknad ännu, trots den påkostade lanseringen av elbilen ID 3. Därför kommer en ny version av prestandamodellen Volkswagen Golf GTD visas upp på bilsalongen i Genève.

Modellen blir starkare än föregångaren och läckta uppgifter tyder på en effekt på 200 hästkrafter. Bilen får så kallad Twin Dosing SCR-teknik för att rena avgaserna från kväveoxider och föraren behöver därför tanka så kallad AdBlue.

Vid sidan av GTD kommer nya Volkswagen Golf också som bensindriven GTI med 245 hästkrafter samt i prestandamodellen Golf R med 333 hästkrafter. Dessutom dyker två olika laddhybridversioner upp som du kan läsa mer om här.

Kommentarer

#1
2020-02-14 16:38

Heja vag!

#2
2020-02-14 17:11

Bara för att några tokiga länder i norr använder medborgarnas pengar för att subventionera en viss teknik, så betyder det knappast att bolag som säljer i hela världen (resterande 98% plus vi här i norr) bryr sig ett jota om att låsa sig fast vid just den tekniken.

.

#3
2020-02-14 17:12

Detta visar väl att VAG's elbilssatsning BARA handlar om att sälja bilar. Man försöker skapa en image av att vara miljö-Jesus men grundbulten är ALLTID att prångla ut så många nya fordon som möjligt obeaktat vilken typ av motor som driver farkosten. Beundransvärt för företagsekonomer. Dubbelmoral för mig.

#4
2020-02-14 18:30

Egentligen är det inte särskilt upprörande att det kommer motorstarka Golf då GTI och R modellerna inte står för den större andelen sålda Golf.
Däremot kommer samma motorer säkert sitta som standard på storsäljande SUV-modeller från VAG och således blir utsläppen därefter.

#5
2020-02-14 18:30

Folkis har inga högre ambitioner än att försöka klara de nivåer som olika marknader ställer upp. Inom EU så skall de försöka klara av 95g snitt och då behövs elektrifierade bilar säljas.
Vissa länders försäljning kommer att vara mycket diesel, andra kommer att vara mycket el, de har satsat på båda.
Den som sitter fast i det ena eller väljer det andra begränsar sig.
Det är ett bilföretag och de finns på marknaden för att sälja bilar och tjäna pengar, om någon upprörs av det så...

#6
2020-02-14 18:31

finns GTD som kombi?

#7
2020-02-14 18:40

Världens vackra: Eller så inser du att det är så ekonomi och företag fungerar. De lever inte för att göra goda eller onda gärningar. De lever för att göra produkter folk vill ha. Samvete och åsikter lämnar de bäst till folk som dig. VW bygger bilar. Om de inte får sålt något annat än elbilar så kan jag lova dig att de kommer bygga elbilar

#8
2020-02-14 18:52

@milkylainen: Det var väl precis det jag försökte säga. Tydligen var jag otydlig. Just nu försöker man att med ID-bilarna skapa sig ett rykte om att vilja bli helelektriska. Dieselraketerna talar ett annat språk. Företagsekonomiskt gäller det att sälja oavsett vad man säljer. Vi är nog helt överens.

#9
2020-02-14 19:23

Gissar att vi får se tvåstegs SCR system på denna liksom dom andra dirselarna i Golf 8, mao kommer den ha väldigt låga Nox nivåer. Kommer behöva säljas en hel del bensin och diesel framöver för att finansiera elbilsförsäljningen kommande åren.

#10
2020-02-14 19:35

Låter dyrt för ägaren i längden med SCR rening som behöver reparation. Gå på bensinhybrid istället, billigare ägande för ägaren i längden.

#11
2020-02-14 19:41

#10: Eller så väljer man en bil helt utan någon typ avgasrening. Nej, det är inte en veteranbil jag tänker på :-)

#12
2020-02-14 19:45

En självklarhet om man vill ha både prestanda och låga koldioxidutsläpp. Audi har redan börjat med S4/5 som enkom säljs med dieselmotor. Helt rätt om man vill komma tillrätta med de ökande utsläppen av Koldioxid. Senaste årens behandling av dieselmotorn som något pestsmittat har bevisligen varit ett steg i fel riktning, och självklart behöver man bara inte vara MP-smittad för att förstå att nuvarande system som bestraffar bilar med låga utsläpp av koldioxid till förmån för extralortiga bensinmotorer i allt annat än A - C klass bilar, må vara hybrider som tar hjälp av batteri, är allt annan än smart. En Volvo XC60 eller annan populär högbyggd bil (SUV) med bensinmotor hur jävla dumt kan det inte bli.
Lika dumt som att i sitt hus slänga ut värmepumpen till förmån för en oljepanna.

#13
2020-02-14 20:11

Guran, om du inte missat det... det skiljer typ 15% lägre koldioxid med en diesel vs bensin..... så redan om du kör tex en SUV är du förbi en bensin vanlig bil i koldioxidutsläpp. Kör du en SUV som du säger på bensin, är det riktig illa... tja, om du nu ville släppa ut så mycket koldioxid som möjligt så var det bra! Så även om många går och tror att utsläppen skulle minska med diesel, så köptes SUV istället eller fyrhjulsdrift..eller SUV med fyrhjulsdrift och utsläppen minskade inte, utan ökade!

#14
2020-02-14 21:16

Exakt Vargen. Skall man minska utsläppen så är det dieselmotor körd på HVO100 som är lösningen om man har behovet av en bil med förbränningsmotor. En bensinmotor kan till nöds köras med etanilinblandning i bensinen.
Men det är ju så klart formen på bilen avgörande, en strömlinjeformad låg bil är självklart det bästa ur den aspekten. Vikten är mindre avgörande när man är uppe i fart.
Förstår inte att du köpt en relativt billig Hyundai Ioniq ännu. Är väl den billigaste och mest energieffektiva bilen du kan åka i.

#15
2020-02-15 10:45

"Styggavargen": Se inte så ensidigt på SUV och inte SUV. Man kan inte jämföra en XC90 med en Kamiq t.ex. Det skiljer mer än 500 kg. Kör man lugnt och mjukt med en mindre SUV (helst med dieselmotor) så kommer man klart under din förbrukning med Octavian. Gäller även bensin mot bensin men missar då möjligheten till att köra på miljöbränsle plus sämre vridmoment. Elbilen har mycket att utvecklas innan det är ett bra alternativ. Tack vare den ensidiga informationen och skrämselpropagandan har "tåget börjat rulla allt snabbare och det före att hjulen sitter fast". Mängder med tekniska problem väntar de som "går i bräschen" och detta utan att hjälpa miljön.

#16
2020-02-15 10:52

glimma-48: Vad med elbilen är kvar att utveckla innan det är ett bra alternativ? Du skriver det är mycket, då blir man såklart nyfiken......jag har kört 5279 mil nu med min på 11 månader, använt den både som familjebil i familj med småbarn och som rullande arbetsplats och inte en enda gång känt jag försakat nåt mot en fossilbil, körde dieseldriven Volvo innan. Så vad är det som fortfarande behöver utvecklas menar du med elbilen? Det jag anser behöver utvecklas är laddmöjligheten för folk som inte bor i enfamiljshus, men det är ju inget som kan kopplas till bilen i sig.....

#17
2020-02-15 12:56

På ett sätt vore det nästan bra om försäljningen av bensin- och dieseldrivna bilar förbjöds redan från och med 2022. Först då skulle folk (kanske) begripa vad den nu pågående masspsykosen om elbilarnas "förträfflighet" skulle innebära för Europa: Flera miljoner nya arbetslösa, flera gigantiska industrier skulle gå i konkurs och Europa skulle kastas tillbaka till 1800-talet.

Det är givetvis utmärkt att Volkswagen står på sig! Politikerna förstår inte vilket kaos de håller på att skapa, som det är nu. Världen kommer att behöva kolvmotorn, olika sorters gasdrift och eldrift för att klara världens transportbehov. Inget energislag kommer ensamt att klara den uppgiften - inte ens för personbilar. Det finns till och med forskare som säger - vilka självklart inte ges utrymme i debatten! - att världen aldrig kommer att komma ner i under 40 procents oljeberoende. Debatten måste föras med fullständig transparens, alla professionella åsikter måste släppas fram, dryftas och beaktas. Som det är nu, är det bara den ena sidans åsikter som släpps fram - vilket ju vi i Sverige för all del har varit vana vid sedan många år tillbaka till följd av regeringens och mediernas försök att tysta den delen av befolkningen som inte har accepterat en viss förd politik. Och se hur det har blivit.

#18
2020-02-15 12:51

Vore otroligt intressant få reda på varför en omställning till elbilar skulle resultera i miljoner nya arbetslösa? Jag kanske inte är tillräckligt utbildad inom området men jag har ju väldigt svårt att se varför det skulle behöva bli massarbetslöshet och gigantiska industrier i konkurs och ett Europa på 1800-talsnivå pga detta......samma antal bilar producerade med med eldrift istället bara....ja, vissa underentreprenörer som tillverkar enbart fossildriftsinriktade delar får ställa om och tillverka nåt annat istället. Elbilar har ju komponenter som inte fossilbilar har.

#19
2020-02-15 12:52

folkevogn har øjensynligt meget svært ved at komme videre med teknikken ,håbløst bagud,de prøver nu igen med add blue og diesel ,men husk lige, at alle nye dieselmotorer er rene ,næsten, men så snart de har kørt små ture og blevet ældre er det , det samme igen . Dieselgate var jo snyd og bedrag. og de har ikke betalt den store bøde i end- nu først i 2021, så vidt jeg er orienteret. go dag . det bliver vist dyrt.

#20
2020-02-15 12:52

folkevogn har øjensynligt meget svært ved at komme videre med teknikken ,håbløst bagud,de prøver nu igen med add blue og diesel ,men husk lige, at alle nye dieselmotorer er rene ,næsten, men så snart de har kørt små ture og blevet ældre er det , det samme igen . Dieselgate var jo snyd og bedrag. og de har ikke betalt den store bøde i end- nu først i 2021, så vidt jeg er orienteret. go dag . det bliver vist dyrt.

#21
2020-02-15 15:48

Omställning till elbilar kommer att göra att många jobb försvinner. Knappast miljontals, men i vart fall ett icke försumbart antal. Det finns många bra anledningar att ha kvar förbränningsmotorer, men att rädda jobben är inte en av dem.

Det går åt väsentligt många fler för att utveckla förbränningsmotorer än eldrivlinor (elmaskin + invertrar + dcdc omvandlare + batterier). Lätt en faktor 5 i skillnad.
Det är färre och mindre komponenter i eldrivlinor, vilket kommer påverka antalet sysselsatta i komponenttillverkningen mycket.
Elbilar har inget naturligt cykliskt serviceintervall, så där går verkstäderna miste om mycket jobb.
Än så länge förväntas eldrivlinor ha betydligt färre fel över tiden än förbränningsmotorer, så återigen mindre jobb till verkstäderna.

#22
2020-02-15 15:56

rnilsson: Ja det är ju utmärkt. Med en sådan produktivitetsökning kommer vi ju då få resurser över till annat! Då ökar faktiskt inte arbetslösheten, tvärtom pressas den. Och totalt sett blir vi rikare.

MVH AL

#23
2020-02-15 16:39

För att nå resultat snabbt för utsläppen i Sverige så kan man kunna lagstadga att konvertera om alla bensin till etanol och endast tillåta att tanka etanol.

#24
2020-02-15 17:17

Kan man inte ställa demokratikrav på länder som levererar olja? Fair trademärkt diesel vore nåt.

#25
2020-02-15 18:20

A.L: Om de frigjorda resurserna behövs någon annanstans, ja, men det lär inte bli fallet. När det gäller det minskade behovet av arbetskraft kopplat till elbilarnas intåg på marknaden, beräknas redan 400 000 försvinna i det initiala skedet.

#26
2020-02-15 18:31

Ah, den sedvanliga teknikfientligheten och försöken att falskeligen påvisa ekonomiska kollapsen...

#27
2020-02-15 18:57

Det blir ju en stor omställning. Det kommer givetvis att, åtminstone till viss del, kompenseras av nya affärsmöjligheter. Sedan beror det på i vilken utsträckning man kan omskola de vars jobb försvinner.

Jag glömde mackarna i mitt föregående inlägg. De flesta kommer att försvinna. Även om de byter ut bensin och dieselpumparna till elladdstationer så blir genomflödet mycket lägre eftersom även snabbladdning tar väldigt mycket längre tid än att tänka en vätska eller gas. Dessutom tror jag inte att de som har elbil skulle acceptera att betala lika mycket för att ladda elbilen som för att tanka bensin/diesel bilen. Inte minst pga att elbilen fortfarande kostar 100 000-150 000 mer i inköp.

Om det var marknadskrafterna som drev förändringen så hade de funnits visst hopp om att det kan skapas många nya jobb, men nu drivs förändringen av politiker som bara vill se bra ut i media.

#28
2020-02-15 19:29

Sist jag tittade var det tidningar och korv som genererade de stora intäkterna på en bensinstation. Sånt lär inte sälja mindre om det tar någon minut extra att fylla på energi.

#29
2020-02-15 19:44

De gamla mackarna så som vi äldre minns är i princip redan döda. Fast det har inget med elbilarna att göra. De mackar som finns kvar överlever på grund av sidoinkomster såsom Mäkinen påpekar. Framför allt så har många bemannade mackar tagit över Postens roll som paketombud vilket har medfört en hel del att göra med tanke på all e-handel.

#30
2020-02-15 19:45

Jag skulle nog gissa att det tvärtom blir ökade möjligheter för mackarna. Man ser redan att de mackar som är nära större laddstationer har utökat med bättre område för att sitta med mat m.m...

#31
2020-02-15 21:12

Intelligentes 2020-02-15 18:20. Ok, men de där 400 000 personerna, inom vilket tidsintervall gäller denna förändring? Jag tror nämligen inte att det blir någon ökning av den långsiktiga arbetslöshetsnivån. Jag tror tvärtom att de lägre transportkostnaderna gynnar såpass många branscher och sektorer att dessa mer än väl kommer kunna anställa dessa 400 000 istället.

Det var ju så den industriella revolutionen tog sin början. Produktivitetsvinster är också den absolut viktigaste variabeln bakom ekonomisk tillväxt. Med mer fart på hjulen sjunker också arbetslöshetsnivåerna.

Hur lång tid det tar hänger dock på hur väl de friställda kan matchas in på arbetsmarknaden igen. Och där kan de exempelvis vara motiverat med utökade omställningsbidrag och utbildningsinsatser. Men det sistnämnda är en politisk fråga.

MVH AL

#32
2020-02-15 21:43

Jag ser framförallt två problem: Det ena problemet är att de flesta av dem som "får gå", får gå genom naturlig avgång, företrädesvis pension och förtidspension. Dessa kommer att belasta pensionssystemen i en oönskad takt. Det andra problemet är inga nya kommer att anställas när de "gamla" får gå. Vi får alltså en kostnad i pensionssystemen och en kostnad i och med att inga nya personer plockas ur befolkningen. Omskolning och omställningar av uppsagd arbetskraft blir helt enkelt inte aktuellt. I det här fallet måste den överblivna arbetskraften "styras om" redan från skolåldern, innan den ens har börjat att arbeta - för ur den befintliga arbetskraften kommer inga nyanställningar att göras.

Det må vara någorlunda riktigt att produktivitetsvinster är en variabel bakom ekonomisk tillväxt. Problemet är bara att det går inte att öka farten på hjulen i det oändliga (för att därigenom hålla nere arbetslösheten). Uppsägningar och nerdragningar står som spön i backen, och när Europa dessutom ska härbärgera många miljoner personer från krigshärdar i främst Mellanöstern och Afrika, är din modell inte bara rejält skadeskjuten utan också på god väg att dö.

#33
2020-02-16 17:03

Det blir en snabb övergång till elbilar.
"ARK’s forecast for EV sales in 2023 is 26 million units"

#34
2020-02-16 18:28

Men Volkswagen Diesel säljs knappast i USA

#35
2020-02-16 18:56

Helt värdelös kommentar, Olle. Vilken marknad? Vilka marknader? Hela världen?

#36
2020-02-17 08:19

ARK Invest menar att det säljs 26 miljoner elbilar i hela världen 2023.
Det folk inte riktigt har förstått är med vilken hastighet fossilbilsmodellerna försvinner från marknaden.
Lada gav upp EU marknaden 1 januari 2020.
Nissan, Kia, VW, Skoda, Seat, Ford, Opel, BMW med flera har redan fasat ut vissa fossilbils modeller.

Det kommer ca 200 laddbara bilmodeller på den Europeiska marknaden 2020.
Kommer då ca 100 fossilbils modeller att konkurreras ut?

Ca 30% av bilarna som såldes i januari var laddbara.
Kommer ca 60% av nybilsförsäljningen vara laddbara då ca 100 fossilbils modeller inte längre finns att köpa?

#37
2020-02-17 09:09

Olle_45,
Siffrorna för januari var dopade av att flera leverantörer fördröjde leveransen av laddbara bilar över årsskiftet. Nu är det batteribrist hos flera fabriker så de slår av på takten. Det lär inte bli bättre av att det kinesiska nyårsfirandet blev ovanligt långt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.