Bild
Nästa artikel
Officiell: Nya Volkswagen Golf

Officiell: Nya Volkswagen Golf

Nyheter

Bilen kan prata med trafikljus, är nästan helt digital inuti och det finns fem hybridvarianter.

Skynket har fallit från åttonde generationen av Volkswagen Golf i Wolfsburg. Modellnamnet står nu centrerat på bakluckan och framtill har strålkastarna Matrix LED-teknik.

Officiell: Nya Volkswagen Golf

Förarmiljön är till största delen digitaliserad och styrs via klick, svep eller röstkontroll. Det semisjälvkörande systemet är kapabelt att föra bilen framåt i hastigheter av 210 kilometer i timmen. 

Golf blir först ut från Volkswagen att använda sig av Car2X-teknologi. Den kan alltså trådlöst kommunicera med bilar eller trafikljus på 800 meters håll. 

Bland motoralternativen existerar numera självladdande mildhybrider där el går in och hjälper förbränningsmotorn vid behov. Det är bensinvarianter som får 48V-mildhybridteknik med tilläggsbokstaven e i namnet, alltså eTFSI. Tre effektuttag finns att välja på: 110, 130 eller 150 hästkrafter. Bränslekonsumtionen sägs kapas med drygt 10 procent jämfört med vanlig bensinmotor.

Officiell: Nya Volkswagen Golf

Utöver detta finns också två laddhybrider i kombinationen bensin/el med tilläggsnamnet GTE. Ett 13 kilowattimmars litiumjonbatteri som ger en räckvidd på 6 mil på enbart el. 150 eller 180 hästkrafter är valmöjligheterna på dem. 
Det presenterades ingen information om någon renodlad elversion. 

Flertalet motoralternativ tar inte elektrisk hjälp: två fyrcylindriga bensinmotorer, en gasversion på 130 hästkrafter och två fyrcylindriga dieslar. Dieselvarianterna har dubbel SCR-rening som Volkswagen benämner "Twin dosing". Det ska kunna reducera utsläppen av kväveoxider (NOx) med 80 procent.  

Officiell: Nya Volkswagen Golf

Nya Golf börjar säljas i december. Det finns inga uppgifter om priser än. 

Klicka på bildspelet för att se fler bilder. 

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf?

Kommentarer

#1
2019-10-25 07:47

Det finns inga "självladdande" hybrider. De är bensinladdade.
Ska bli intressant att se prisläget på de två laddhybriderna.

#2
2019-10-25 08:08

Jag ger mig den på att "Twin dosing" är ytterligare ett spektakel, framdrivet av tossiga politiska beslut, som kommer att ge mången huvudbry framöver.

.

#3
2019-10-25 08:33

Det hade ju varit fint med 48V-teknik på gasmotorn med...

#4
2019-10-25 08:41

På inköpslistan!
Finns ett antal faktafel i denna artikel men om man är intresserad så finns all fakta hos vw.

#5
2019-10-25 09:14

En sån uppståndelse för en bil som ser gammal ut redan när den är ny.
Ser mer ut som en utrustningsnivå av den gamla modellen.

#6
2019-10-25 09:22

Så hybrider är bättre än diesel nu......;o)

#7
2019-10-25 09:29

Vad blir inbytespriset på om 3-4 år när ägaren tröttnat på dyra drivmedelspriser och vill ha en I.D istället? 30% av nypriset? Nya Golf kanske lockar en och annan spekulant men att köpa ny förbränningsbil idag kan bli en väldigt dyr erfarenhet.

#8
2019-10-25 09:43

Klarsynt, Dubbel dosering är en känd teknik sen länge, det är oerhört effektivt för att få ner NOx emissioner vid kallstart samt i transienter. Men VAG är oerhört pengafokuserade, så dom kan mycket väl ha snikat för mycket på komponentnivå, det kommer vi få se med tiden.

#9
2019-10-25 09:57

VW gick ut och sa att de var det märke som satsade mest helhjärtat på en elbilssatsning, (vilket iofs är konstigt då det finns de som satsar enbart på el), varför visar de inte de då och struntade i denna, låtit förra generationen levt kvar ett par år till och satsat även dessa resurser på I.D familjen.....det hade vart mer trovärdigt om de vill profilera sig.

#10
2019-10-25 10:05

Henrik,
De vill väl överleva några år under tiden de gör klart elbilarna.
Vet inte om du läst det, men det finns folk som inte verkar uppskatta elbilar som idé.

#11
2019-10-25 10:08

Henrik. Vw satsar drygt 60 miljarder de närmaste fem åren på elbilar...Golf 8 kanske kostat en miljard.

#12
2019-10-25 10:19

@L. Mäkinen
Jag tror att många med mig uppskattar elbilar just som idé, men vänder sig emot dagens utförande. Se gärna nyligen gjord undersökning där det miljövidriga batteriet är en av de saker som håller potentiella svenska köpare tillbaka, både för att det är hysteriskt dyrt samt, som sagt, att det är dåligt för miljön och därmed inte löser något.

.

#13
2019-10-25 10:20

@Maisch
Tack för klargörandet och ja, det lär visa sig :)

.

#14
2019-10-25 10:22

Mäkinen: Jag har snappat upp det! :)
Jag säger inte att jag inte förstår dem, tycker bara det hade vart mer i linje med deras påstådda inriktning. Särskilt när denna ser mest ut som en gäspning och inte innehåller mycket mer nytt än de kunnat tillföra en faceliftad 7:a.

#15
2019-10-25 10:42

Kan bara kallas ett facelift med betoning på instrumentpanelen. Men detta är ett nerköp, ett färgglatt LasVegas att stirra på i vintermörkret, sånt tröttnar man på! VW har säkert sparat många tusenlappar på att montera detta spektakel!

#16
2019-10-25 11:12

Stonebreaker: Har VW vart lite smarta så har de gjort instrumentdisplayen anpassningsbar så man själv kan välja vad och hur mycket som ska visas där, så kan du lätt slippa ett "Las Vegas" som du kallade det. Jag tycker personligen digital instrumentpanel är väldigt mycket bättre än den gamla anloga just i att du kan själv anpassa den.

#17
2019-10-25 11:35

Till er som säger VW inte skulle gjort en ny golf utan bara satsat på elbilar. Omställningen kommer nog ta betydligt längre tid än så. Vi har ju knappt sett början på elbilarna ännu, globalt är det väl inte ens 1% av nya bilar som är elbilar. Så VW gjorde nog rätt i en ny golf för att inte tappa marknadsandelar på den delen av marknaden som gissningsvis kommer omfatta majoriteten av alla sålda bilar under modellens livstid.

#18
2019-10-25 11:47

Klart VW är tvugna att satsa på en ny Golf, även med förbrännings och hybridmotorer. Allt annat vore ju vansinne för dem, då förbränningsmotorer globalt är totalt dominant i försäljningen. Och räkna med att det kommer bli backlash även för elbilar, vad gäller miljö, funktion, kvalitet etc. Det är inte fråga om, utan om hur.

#19
2019-10-25 12:26

Den dag som det blir aktuellt med battribytet så är det väl bara att skrota bilen ?

#20
2019-10-25 12:31

Ganska kraftigt "underbett" på främre kofångaren, lite truligt utseende. Håller med Henrik M, en gäspning från VW. De kan bättre än så här.

#21
2019-10-25 12:33

ser bra ut men fronten, neeej !

#22
2019-10-25 13:18

Pinne!! till motorhuven, nu vet jag några det brinner till i huvudet på och som aaaldrig kan tänka sig den.
Själv skiter jag i det.

#23
2019-10-25 14:16

Henrik M, måste påstå att Golf 7 med pianolack ger en outstanding tydlighet och kontrast av instrumentvisningen, det jag inte skulle tacka nej till är head-up displayen!

#24
2019-10-25 14:58

Ser ut som en.. Golf :P Fronten var väl inte den bästa de gjort. Lite snyggt hur det ser ut som att formerna är nedvikta över de svarta hörnlisterna runt regplåten ifs. Men lite meh. Inredningen var riktigt trevlig däremot. Hoppas känslan av hårdplast försvunnit.

#25
2019-10-25 15:42

Till er som tycker att VW borde avslutat Golf - hur tänker ni då rent företagsekonomiskt ? Man släpper väl inte ett av bilmarknadens starkast modellnamn - ett namn som gett hela bilklassen dess namn dessutom. Och fortfarande representerar ju elbilarna bara en ynka del av den totala bilmarknaden worldwide så att komma med en ny Golf-generation är ju rätt naturligt.

#26
2019-10-25 16:07

Pi: Om du läste så skrev iaf jag att jag förstår att de gör som de gör, MEN, att om de velat på riktigt visa det de säger skulle de vart mer trovärdiga om de bara uppdaterat den gamla och gått ut med att nu gör vi det vi sa och lägger allt krut på elbilssatsningen. Där de som sagt påstår att de är dem som går mest helhjärtat in i det vilket jag har svårt att se....
Sen namnet Golf är klart de inte kan släppa, men inget som säger det inte kunde kommit en ny Golf med bara eldrift sen.

#27
2019-10-25 16:26

Ser likadan ut som den gamla, förutom fronten som är fulare. Interiört är den stora förändringen. Lustigt att digitaliseringen tog så lång tid för Volkswagen. Peugeot genomförde det för fem år sedan med 308:an. Men den sålde inte bättre för det...

#28
2019-10-25 18:35

Tack VW för att denna verkliga Golf inte på något sätt liknar de designförlagor som florerat i bilpressen en längre tid. Uppriktigt sagt trött på all design-lek framför bildskärmarna och de `missfoster´ som skall fånga massornas intresse innan bilarna releasas.
Det här blir som tidigare, en funktionell kvalitetsbil med höga försäljningssiffror.

#29
2019-10-26 00:00

Jag ser ingen större skillnad mot golf 7, förutom lite lull-lull och Led ljus på instrumentbrädan. Teknikmässigt här de nu kommit ikapp Volvos modeller som volvo släppte 2015. Nej denna bil är inget för mig, detta kan vara den sista fossil-golfen, och jag längtar hellre efter de nya ID elbilarna.

#30
2019-10-26 01:12

Ett lustigt designfenomen är att "grillen" numera flyttats ner från huven till den integrerade spoilern under stötfångaren. Ett markerat underbett. Nya Golfens grill ser ut som insatsen till ett stort Gillette rakblad.

#31
2019-10-26 01:13

Dubbelpost...

#32
2019-10-26 07:54

Skulle nog nästan vilja säga att detta är en större facelift.
Måtten är samma som tidigare vad jag kunnat läsa mig till och mkt av designen är ju oförändrat (taklinjer osv).

Det är lite som när golf MK5 blev MK6, en större facelift.
Å andra sidan så varför ändra helt på ett fungerande bra koncept.

#33
2019-10-26 07:54

Skulle nog nästan vilja säga att detta är en större facelift.
Måtten är samma som tidigare vad jag kunnat läsa mig till och mkt av designen är ju oförändrat (taklinjer osv).

Det är lite som när golf MK5 blev MK6, en större facelift.
Å andra sidan så varför ändra helt på ett fungerande bra koncept.

#34
2019-10-26 15:11

Går nog att hävda att generation till generation är en form av facelift men jämför man gen 1 och 8 har det hänt en del

#35
2019-10-26 17:01

Jag förstår varför de gett den det där breda (och fula) flinet i fronten.
Det är för att de ska kunna komma med en "snålvariant" senare, och då med mindre grill...
Bortsett från den fula fronten och andra instrument är det väl samma bil? Som att köpa förra årets modell idag.

#36
2019-10-26 20:45

Hultarn
Man kan ju säga detsamma om valfri ny modell på marknaden, någon ändring här eller där ”men det är ju som att köpa förra årets modell idag”...

#37
2019-10-26 22:05

Den stora förändringen är ju interiört (digital instrumentering, ny interiör) plus nya drivkällor. Exteriört är det bara detaljförändringar. Undrar om instegsvarianten landar under tvåhundratusen med kampanjrabatter inräknade? Knappast...

#38
2019-10-27 14:49

Även om den till det yttre liknar förra generationen så är det ju en hel del nya saker ”under skalet”, utöver den nya interiören.
https://www.bytbil.com/nyheter/se-alla-nyheter-jamfort-med-gamla-golf-22344

Det verkar även som att den är rejält utrustad från standard.

#39
2019-10-27 15:27

Fronten kommer att ta tid att vänja sig vid annars tror jag att den kommer att sälja som smör då det finns en variant för alla typer av kunder.

Är nöjd med min nuvarande Golf GTE så Golf GTE nya generationen är en möjlig ersättare.

#40
2019-10-27 16:06

Tittar man mer noga så ser man att det egentligen bara är c-stolpen som är intakt. Sidolinjen har blivit något mer kilformad med en stigande fönsterlinje. Lite mindre upprätt, lite mindre Golf. Även baktill nya plåtveck. Den intakta c-stolpen lurar ögat lite grann och döljer de ganska omfattande designingreppen i övrigt. Nog är det en ny modell alltid. Tippat instegspris? 229 000 kr?

#41
2019-10-28 16:18

Vilka fula lackfärger VW och Skoda/Seat tar fram nuförtiden dock. Fast det kanske inte spelar någon roll då alla väljer silver eller vit i slutändan ändå...

#42
2019-10-29 21:21

Har en Golf -16, är nöjd med bilen men den drar tyvärr mer än min Octavia. Fördel med Golf tycker jag är att det är en ganska lagom bil på alla sätt, även om bagaget kunde varit lite större. Det som är lite märkligt är att vid motorvägsfart så ligger min Octavia ca 700 varv/min lägre. Båda bilarna har DSG 7 låda.

#43
2019-10-30 21:17

Just det vargen. Golf är en lagom bil. Därför passar den svenskarna (utom de som ska packa och dra saker hela tiden). Det förvånar mig att inte Volvo anpassat sig och gjort en egen Golf genom åren. Den skulle ha sålt multum. Till skillnad mot S/C/V 30/40. De har varit för nischade. Fast det är klart Volvo vill väl snarare ha epitetet premium än folkbil...

#44
2019-12-06 20:10

Tyvärr hamnar nog priset norr om 240k. Kampanj köpte min 1.0tsi för 163k ny 2018.

#45
2019-12-13 17:40

ja nu är jag här igen. Det blir ingen mer volkwagen mer efter 5 st nya vw sedan 2010 3st polo och 2 st golfar på raken, för nya Golf 8an 2020 kommer inte med bensin 150 tsi dsg automatlåda utan mildhybrid. Och varför vill jag inte ha mildhybrid, jo för att jag kör bara ca 1000-1200 mil per år och mestadels kortare sträckor. så nu byter jag märke, synd för jag gillar vw bilarna. Har just nu en VW golf 7 2016 tsi 1400cc motorn med 125hk dsg och är jättenöjd. Så hej då Volkswagen!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.