Bild
Nästa artikel
Svenska priser på nya Volkswagen Golf

Svenska priser på nya Volkswagen Golf

Nyheter

Volkswagen har släppt de svenska priserna för tre modellversioner av nya Golf.

En ny generation Volkswagen Golf är alltid en stor nyhet i bilvärlden. Men faktum är att Golf den här gången hamnat lite i skymundan bakom den nya elbilen ID 3.

Golf är trots nytillskottet en enormt viktig modell för märket och det är många som är nyfikna på den nya generationen. En av de viktigaste nyheterna är att flera versioner av Golf kommer få hybriddrift, antingen med eller utan laddsladd.

Nu har Volkswagen släppt de första priserna för nya Golf. Totalt är det tre versioner som fått svenska priser och en av dem har mildhybridteknik. Samtliga modeller har partikelfilter, även bensinmotorerna.

Motor 1,5 TSI PF 1,5 eTSI PF 2,0 TDI SCR
Växellåda 6-vxl manuell 7-stegad DSG 6-vxl manuell
Effekt 150 hk 150 hk 115 hk
Förbrukning 5,5 l/100 km 5,7 l/100 km 4,2 l/100 km
Pris 273 900 kr 299 400 kr 274 900 kr

En underlig detalj är att mildhybridmodellen 1,5 eTSI faktiskt har högre förbrukning än den vanliga bensinmodellen med lika mycket effekt. Anledningen är att modellen med mildhybridteknik har automatlåda istället för en manuell låda. Det är ingen felskrivning utan helt korrekt, enligt Volkswagens svenska informationschef Marcus Thomasfolk. 


"eTSI erbjuds enbart med DSG medan den vanliga bensinaren erbjuds enbart med manuell växellåda. Det nya här, är att i förra generationens Golf var skillnaderna mellan manuell och DSG större (5,9 för den manuella mot 6,4 för DSG-modellen). Nu är förhållandena 5,5 med manuell och 5,7 med DSG. Det betyder att mildhybridsystemet lett till att det är i DSG-alternativet som vi hittar den procentuellt största minskningen mellan gamla och nya Golf med bensinmotor", skriver han i ett mejlsvar.

I Sverige blir Volkswagen Golf utrustad med bland annat trezons klimatanläggning, parkeringssensorer fram och bak, digitala instrument, infotainmentsystem med 10,25-tumsskärm och regnsensor.

Kommentarer

#1
2020-01-22 10:52

Jamen laddhybriderna då??? Det är de priserna jag vill se.

#2
2020-01-22 11:24

Det är ju illa.
Lägger man extra peng på någon typ hybridteknink vill man se plus resultat på bensinräkningen.
Och trezons klima är överreklamerat utan det känns snålt utrustat för det priset.

#3
2020-01-22 11:40

Nu har jag inte koll på hur det brukar se ut nu för tiden, men jag trodde att automat nu för tiden inte drog mer än manuella..

Men kan vi sluta låtsas att mildhybrider är nått speciellt snart? Sluta smutsa ner dom riktiga hybridernas namn med detta skräpet.

#4
2020-01-22 12:41

Intressant att bensinaren och dieseln kostar lika mycket, dom verkar helt klart utnyttja trenden med att folk väljer bensin. För en TDI med SCR har klart högre produktionskostnade än den bensinaren. Eller skiljer något annat som vi inter ser?

#5
2020-01-22 12:46

Så kan det gå när man inte kan bygga en riktig elhybrid ;)

#6
2020-01-22 12:52

Och när kommer nya GTI och vad kommer den kosta? är den enda golfen jag bryr mig om.

#7
2020-01-22 12:58

@Maisch
Bensinaren har ju ett partikelfilter för utsläppen.

@ simon no1
Eftersom VW inte bemödat sig om det det tidigare så kan de lika gärna hoppa över det steget och satsa på laddhybrider och elbilar istället.

#8
2020-01-22 13:04

Intressant med att dieseln kostar samma som bensinaren.
Och att 2,0 tdi bara levererar 115 hp.
Förr var det 1,6 td som levererade 115 hp.
Undrar om det inte är tryckfelsnisse har varit framme.

Och har dom slutat med golf 1,0 tsi som trots allt levererade 115 hp och som jag skälv hyrt i 160 mil och i huvudsak motorväg och stad och under dom 4 dagarna hamnade på ett förbruknings snitt på exakt 0,5 l/m.
En underskattad motor som levererar för en vanlig dödlig.

#9
2020-01-22 13:36

Hade hoppats på ett lägre pris och fler bensinare med DSG. Gillar verkligen interiören och tekniken i nya modellen. Håller tummarna för fler drivlinor.

#10
2020-01-22 14:03

Ser faktiskt ut som att 2.0 diesel (1968 cm3) verkligen bara ger 115 hk (enligt hemsidan).
Lite udda, då man annars gör motorerna mindre och lättare.

De har tydligen 1.0 på 110 hk kvar utomlands, men inte här.
Men, från 274.000 för en Golf?? Hiskeligt!

#11
2020-01-22 14:14

VW Golf var - är - och kommer att förbli klassledare oavsett vad vissa här tycker! Skulle jag köpa en bil i denna storlek vore en VW Golf Tdi ett lätt val.

#12
2020-01-22 14:18

Jo, det kallas ju Golf-klassen. Att den sedan inte är intressant för alla är en annan sak.

#13
2020-01-22 14:40

VW spar pengar på färre motorer, bara trimning som skiljer. Nya Golf saknar gasdämpare till huv och spolning till strålkastare. Ingår adaptiv farthållare? Min från 2014 hade det som standard.

#14
2020-01-22 15:03

Volkswagen söker köpare för testa dessa "förseriebilar" med ny elektroniskt lull-lull, därför kan du t.ex. inte välja bort Navigation Discover Pro, 10" skärm inklusive röststyrning och DAB+ för 16 800 kr. VW verkar sälja/testa olika utrustningsnivåer i olika länder.
I England provkördes en Golf med röststyrning, verkade inte förstå engelska, rena prototypen :-) VW är nog livrädda att deras digitala påfund inte skall gå hem hos kunderna, eller inte funka klanderfritt!
Nej, vänta ett par år om du är sugen på en Golf utan knappar och instrumentpanel!

#15
2020-01-22 15:12

Man kan ju alltid be Toyota om hjälp att konstruera en fungerande snål hybriddrivlina.....;o)

Vem vågar då köpa en VW elbil, vad fuskar man med där?

#16
2020-01-22 16:05

Andreas_3

Samma här, Ryktas om att nya GTI kommer ha över 300 hk. Men.. den kommer också med en saftig prislapp och skatt. Lär bli billigare att äga en Tesla M3 SR+.

#17
2020-01-22 16:26

Vågad som beg:(

#18
2020-01-22 16:48

Högt pris men jämför inte med vad bilarna kostade för ett år sen för vid årsskiftet skedde massiva prishöjningar även för befintliga modeller hos många tillverkare.

#19
2020-01-22 17:46

Med det priset blir det nog tuff internkonkurrens från främst Skoda, men även Seat.

#20
2020-01-22 18:33

En citronfärgad Golf. Konstigt att mildhybriden drar mer med automatlåda. Automatlådan drar alltså mer än den manuella växellådan.

#21
2020-01-22 18:46

Prisskillnaden till en Volvo V60 börjar bli väldigt liten!

#22
2020-01-22 19:35

Som det ser ut nu med den infon som finns så vill inte ens jag ha en ny Golf.
Och då räknas jag väl ändå till VW-maffian :-)

Men jag kanske ändrar mig när jag får se, klämma o köra live.

#23
2020-01-22 19:56

Jag tycker strålkastarna förstör hela utseendet och sedan är den för dyr helt enkelt.

#24
2020-01-22 20:01

Drar ju mer än min Rav4 hybrid med bekväm e-CVT låda och ligger på 0,55 l/mil i sommarväglag om.man håller hastighetsbegränsingen.

Håller med junkers att strålkastarna inte passar in i fronten på ett harmoniskt sätt.

#25
2020-01-22 20:07

Shogun, du börjar ju mala på om din bils eminent låga soppaförbrukning värre än när MSO var som värst i farten med sin snåla Octavia

#26
2020-01-22 20:24

Han kommer med sina meningslösa oneliners om diesel/hybrid/Toyota som inte tillför något vid varje tillfälle som ges.

#27
2020-01-22 20:41

Guran.

Ja, jag är överraskad och det är värt att nämna för alla bilspekulanter som vill ha en snålbil som är suv. Visst det svider i skinnet för vissa, men det bryr jag mig inte om, vill ju hjälpa andra konsumenter att göra ett snålt och bra suv val. Men det märks ju också på försäljningen av Rav4 hybrid att många fler än mig sett ljuset.....;o)

#28
2020-01-22 20:42

Apex.

Jäklar vad bra betalt jag får......;o)

#29
2020-01-22 20:58

ser ut som golf alltid gjort

#30
2020-01-22 21:12
#31
2020-01-22 21:13

För er som undrar varför jag skriver det i den här tråden så är det ju så att vi får reda på hur snål en RAV-4 är här.
Så då tänkte jag att vi fortsätter på Toyotainfon.

#32
2020-01-22 22:36

Angående den "underliga detaljen" att mildhybridmodellen 1,5 eTSI har högre förbrukning än den vanliga bensinmodellen med lika mycket effekt: Då var det detta igen med dubbla drivlinor som ökar vikten! Det håller inte att skylla (bara) på automatlådan.

#33
2020-01-22 22:38

Peter E: Bara för att någon annan slirar in på ett sidospår är ingen ursäkt att fortsätta på det spåret.

#34
2020-01-22 22:38

Peter E.

Bra med biltillverkare som tar ansvar, det gör inte alla som du säkert vet, speciellt inte sådant som inte är säkerhetsrelaterat som dsg, kamkedjor,lacksläpp etc.

#35
2020-01-22 22:55

Någon som vet om nya VW Golf kommer gå att tanka med HVO 100 eller heter det fortfarande att "vi testar för fullt, men vet inte om och när HVO kommer bli godkänt i våra bilar"?

#37
2020-01-22 23:50

Shogun: Menar du Toyota, som tar ut kostnaden för goodwill och annat på bilens pris - det vill säga, att du redan har betalat för hjälpen? =) Lättlurade konsumenter är alla tillverkares dröm!

#39
2020-01-23 05:52

Inte den som rostar minst vartfall i Golfklassen eller driftsäkrast.

#40
2020-01-23 07:42

Jag ska visserligen inte byta bort min underbara Audi ännu men är ändå intresserad av att åka och titta, köra och klämma på nya VW Golf som som vanligt är den absolut mest kompletta bilen i sin storlek. Inte alls underligt att det heter ”Golfklassen”! Jag tycker att Golfen är riktigt snygg och lyktor / front ser väldigt modern ut tillskillnad från tex toyotas modeller tex prius och rav4 som ser fördjävliga ut i nosen, riktigt surmuliga! Inredningen på Golfarna liksom tyska bilar generellt håller genuin kassaskåpskvalitet, inget skrammel / gnissel men jag kan hålla med om att det är mycket ”könstigt” att mildhybridens bränsleförbrukning är aningen högre än den vanliga bensinarens. Den motor som tilltalar mig mest är självklart dieselmotorn som jag hoppas / tror / borde vara HVO100 godkänd.

#41
2020-01-23 09:02

Hvo100. Mycket surr om det men hur många väljer att betala 75-95 öre mer per liter frivilligt.
Men visst låter det positivt att dieselbilen har samma pris som bensinvarianten.
Undra hur det slår skattemässigt med nya malusskatten.

#42
2020-01-23 09:20

Mso:
HVO100 kostar ca 1 kr mer per liter o det är väl lite surt men det är ändå inte så mycket. Varför?

Min Audi drar ca 0,6 liter per mil och bränslet kostar ca 1 kr mer per liter som betyder att bränslekostnaden är ca 60 öre extra per mil. Bilen kostar kanske 45 kr per mil och ökar kostnaden ”bara” 60 öre per mil betyder det att kostnaden ökar mer 0,60 kr / 45 kr = 0,013 dvs kostnaden per mil ökar med 1,3%.

Är 1,3% i ökad kostnad per mil mycket eller lite för att minska avgasernas Co2 med ca 90% och samtidigt få en piggare och mer lättstartad motor?

#43
2020-01-23 10:38

Jag är tämligen säker på att Golf kommer klara en undanmanöver betydligt bättre än RAV4, där borde Toyota ta sitt ansvar och bygga om bilarna....

#44
2020-01-23 11:20

Hultarn:
Jag såg Toyotas fullständigt livsfarliga undanmanövertest / resultat på youtube och anser med resultatet som grund att Toyota rav4 endast borde få köras på inhängnat område tills dess att rav4:as vägenskaper har rättats till. Toyota rav4 är en fara inte bara för ägaren / föraren utan dessutom för alla andra som befinner sig på vägen, cyklister, bilister, gångtrafikanter etc. Mercedes hade problem på 1990 talet och tog ansvar för dem men tar Toyota ansvar för sina livsfarliga åkdon???

#45
2020-01-23 12:18

Snygg och tidlös design, det är det som säljer, inte VW,s kvalitet som är uruselt

#46
2020-01-24 08:31

Jag tror inte att Toyota avsatt tillräckligt med kapital till att bygga om de livsfarliga RAV4. Det blir nog helt enkelt för dyrt, trots att Toyota är både ett helgon och världens välgörare;-).

Men vi får väl se hur amerikanerna reagerar när det sker en olycka. Sist det inträffade försökte Toyota mörka utredningen.

https://www.aftonbladet.se/bil/a/gPvXa0/nya-boter-for-toyota-i-usa

MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.