Nästa artikel
Honda HR-V får klurigt hybridsystem: ”Känns som en elbil”
Nyheter

Honda HR-V får klurigt hybridsystem: ”Känns som en elbil”

Publicerad 23 april 2021
Honda ger sig in i tuff konkurrens om suv-köparna med en ny generation av HR-V. Den kommer enbart med hybriddrift.

Tidigare i år presenterade Honda en ny generation av kompaktsuven HR-V. Då fanns inga tekniska detaljer om drivlinan, men nu bekräftar Honda att den nya modellen enbart kommer med hybriddrift.

Några versioner med enbart bensin- eller dieselmotor som saknar hybriddrift är inte aktuella. Det verkar heller inte komma någon helt eldriven version av HR-V.

– Vi kan inte kommentera framtida modeller, men vi har all teknologi som krävs för att utveckla batterielbilar eller bränslecellsbilar i huset. Vi kan applicera tekniken antingen på befintliga modeller eller i helt nya modellserier, som Honda e. Om vi ska göra det beror på marknaden och hur den utvecklas, säger Kojiro Okabe, utvecklingschef för HR-V, i en intervju med Vi Bilägare.

”Om vi ska lansera en elbil beror på marknaden och hur den utvecklas”

Honda HR-V får helt ny design jämfört med föregångaren.

”Mjuk och sömlös”

Nya generationen HR-V har en sidoprofil som till viss del liknar Mazda MX-30 med sluttande bakparti. Men till skillnad från Mazdan har Hondan konventionella bakdörrar. HR-V är två centimeter lägre än den utgående generationen men har en centimeter högre markfrigång. 18-tumshjul är standard.

Hybridsystemet i Honda HR-V kallas e-HEV och består av en fyrcylindrig 1,5-litersmotor samt två elmotorer. Totalt ger drivlinan 131 hk och 253 Nm. Systemet är till stor del detsamma som i Honda Jazz men batteriet är större och elmotorerna starkare.

– Det är en väldigt effektiv drivlina som brukar komma med olika former av kompromisser i form av mindre utrymmen. Så är det inte i HR-V. Den är rymligare än tidigare trots hybriddrivlinan, som dessutom ger en mjuk och sömlös körkänsla. Den känns som en elbil, säger Kojiro Okabe.

Infotainmentsystemet hämtas från Honda e men skalas ned till en mindre skärm.

Magiska stolar kvar

Bensinmotorn agerar oftast generator för att ladda upp batteriet, men i högre hastighet kan den även driva hjulen direkt. Skiftet görs med hjälp av en särskild koppling som sköts av generatorn och som tillåter en mängd olika kombinationer av bensin- eller eldrift beroende på körsituation.

Kojiro Okabe kallar systemet en blandning av seriehybrid och parallellhybrid.

– Det finns ingen växellåda mellan bensinmotorn och hjulen. Det minskar den mekaniska friktionen. Systemet har väldigt hög utväxling för att bensinmotorn ska kunna driva bilen i högre hastigheter och avgör på egen hand hur bilen ska drivas. Föraren ska inte ens höra bensinmotorn gå igång, säger han.

Modellen bygger på Hondas nya globala arkitektur vars mål är att drastiskt kapa antalet olika modellvarianter och plattformar. Precis som tidigare finns Hondas så kallade ”Magic Seats” kvar. Finessen innebär att baksätet kan fällas upp som en biostol för att lasta höga prylar.

Läs också: Honda blir mer självkörande – smiter före konkurrenterna

Ämnen i artikeln

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.