Bild
Nästa artikel
Honda Jazz är tillbaka på svenska marknaden som elhybrid. Nytt är modellversionen Crosstar som ger tre centimeter högre markfrigång.
Honda Jazz är tillbaka på svenska marknaden som elhybrid. Nytt är modellversionen Crosstar som ger tre centimeter högre markfrigång.

Provkörning: Honda Jazz Crosstar (2020)

Provkörning

Efter ett försäljningsuppehåll på fem år är hybridversionen av Honda Jazz tillbaka i Sverige. Modellversionen Crosstar imponerar med fin åkkomfort och makalös runtomsikt.

Myten att Honda av misstag döpte sin nya bilmodell till ett svenskt namn för en intim kroppsdel är långlivad. Sanningen är att bilen fortfarande heter Honda Fit i stora delar av världen vilket uttalas ”fitto” på japanska.

Sannolikt hade Honda Fit fungerat även i Skandinavien men istället valdes Honda Jazz för Europamarknaden. 

Förra generationen kom 2015 och togs aldrig in i Europa som hybrid, den officiella versionen var att prislappen blev för hög. Nya Honda Jazz är fortfarande bland de dyrare bilarna i B-segmentet men jämfört med dagens rekorddyra elbilar sticker inte priset ut dramatiskt.

Även Honda har fått tänka om för att klara Europas kommande krav på betydligt lägre utsläpp. Samtidigt som biltillverkaren hårdsatsar på suvar och pickuper i USA ska samtliga kärnmodeller i Europa vara elektrifierade 2022.

En av dessa är Honda Jazz som bara säljs som elhybrid i Europa. Trendriktiga Crosstar förväntas bli storsäljaren med tre centimeter högre markfrigång, terrängplast runt hjulhusen och takrails. 

Plus: Åkkomfort, interiör, runtomsikt, baksäte.

Minus: Dyr för sin storlek, går inte att ladda.

Vad nytt? Efter fem års frånvaro är Jazz tillbaka som elhybrid.

För vem? Bilägare som tycker laddhybrider är för dyra.

För att vara en halvkombi i B-segmentet är bilen både rymlig och praktisk. Modellens finurliga baksäteslösning lever vidare och är möjlig genom att placera bensintanken i höjd med förarstolen. Baksätet kan därmed fällas upp och skrymmande föremål ställas på karossgolvet nedanför. Vid lastning genom bakluckan följer baksätesdynorna med ryggstödet ner och ger en plan och lättlastad yta. 

Bilens interiör förtjänar att lyftas fram, framför allt tack vare sin imponerande runtomsikt som möjliggörs av dubbla främre A-stolpar. Den nya karossen leder krockvåldet under de främre A-stolparna som därmed har kunnat göras tunnare för att maximera betraktningsvinkeln. Effekten är en panoramavy som kan få den mest morgontrötta vardagspendlare att piggna till direkt.

Hybridsystemet e:HEV består av en 1,5 liters bensinfyra med en påmonterad enhet bestående av två elmotorer där den ena fungerar som generator/startmotor. För att kunna fördela kraften från bensin- och elmotor till bilens framhjul används en koppling med fast utväxling, alltså behövs ingen växellåda.

Tunna främre A-stolpar ger en svårslagen panoramavy från förarplats. Den tvåekrade ratten samlar väsentliga funktioner på ett lättbegripligt sätt.
Tunna främre A-stolpar ger en svårslagen panoramavy från förarplats. Den tvåekrade ratten samlar väsentliga funktioner på ett lättbegripligt sätt.
Baksätets stolar kan fällas upp individuellt för skrymmande last.
Baksätets stolar kan fällas upp individuellt för skrymmande last.
Elhybriden drivs av två elmotorer och en bensinfyra på 1,5 liter.
Elhybriden drivs av två elmotorer och en bensinfyra på 1,5 liter.

Med sina 109 hästkrafter och hybriddrift är Jazz Crosstar som gjord för stadstrafik. Den som planerar sin körning utan kraftig acceleration kan köra långa sträckor enbart på el utan att behöva tänka på att ladda batteriet.

Drivlinan är följsam vid lugn körning men minsta vilja att gasa ordentligt får motorn att ge ifrån sig det karaktäristiska hybridvrålet, en tjutande motor som varvar för fullt. 

I stort imponerar bilens chassi med perfekt avstämd fjädring som ger hög åkkomfort. Honda har arbetat mycket med att få ner ljudnivån vilket inneburit mer ljuddämpande material i trösklar och hjulhus. Även dubbla tätningslister runt sidodörrarna bidrar till den låga ljudnivån.

»Jazz Crossstar är som gjord för stadstrafik.«

Den snygga tvåekrade ratten, som vi sett i Honda Civic från tidigt 80-tal, ramas in av en interiör som är enkel men ändå funktionell. Stilen känns igen från Honda e och ger en ombonad vardagsrumskänsla med tyg istället för hårdplast. 

Honda Jazz Crosstar är en påkostad småbil med en interiör som håller hög klass på design och materialval. Bilhandlarna har saknat hybridversionen sedan den försvann för fem år sedan. Nu återstår att se om bilköparna hittar tillbaka.

Myten att Honda av misstag döpte sin nya bilmodell till ett svenskt namn för en intim kroppsdel är långlivad. Sanningen är att bilen fortfarande heter Honda Fit i stora delar av världen vilket uttalas ”fitto” på japanska.

Sannolikt hade Honda Fit fungerat även i Skandinavien men istället valdes Honda Jazz för Europamarknaden. 

Förra generationen kom 2015 och togs aldrig in i Europa som hybrid, den officiella versionen var att prislappen blev för hög. Nya Honda Jazz är fortfarande bland de dyrare bilarna i B-segmentet men jämfört med dagens rekorddyra elbilar sticker inte priset ut dramatiskt.

Även Ho

Är du tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt – Testa för endast 19 kr!

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

✅ Tillgång till alla artiklar ✅ Digital tidning ingår ✅ Exklusivt nyhetsbrev

Läs mer

Fakta Honda Jazz Crosstar E:HEV

Pris, från kr: 275 900.

Svensk lansering: Säljs nu.

Mått, cm: L 404/B 173/H 156

Bagagevolym, L: 298-1 199

Tjänstevikt, kg: 1 325

Motor: Tvärställd 4-cyl. rak bensinmotor. Volym 1 498 cm3. Max effekt 97 hk (72 kW) vid 5 500 v/min. Max vridmoment 131 Nm vid 4 500 v/min. Systemeffekt med elmotor 109 hk (80 kW). Max vridmoment 253 Nm.

Kraftöverföring: Framhjulsdrift.

Prestanda: Toppfart 175 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,5 s.

Deklarerad förbrukning: 4,8 l/100 km. CO2-utsläpp: 110 g/km.

Konkurrenter: Ford Fiesta Active, Opel Crossland, Renault Captur, VW T-Cross.

Kommentarer

#1
2020-10-28 10:06

"Den nya karossen leder krockvåldet under de främre A-stolparna som därmed har kunnat göras tunnare för att maximera betraktningsvinkeln"

Vad händer vid krock med älg ?
Älgen träffar inte under a-stolparna.

#2
2020-10-28 10:19

Irvor... älgar inte så vanliga i städerna. Du skall nog inte ha en Jazz om du bor i Norrland. Jag hade en Jazz ca 1 år, vilken trevlig bil!!! Utrymme inuti bilen är otroligt... sköna säten fast bilen är relativt billig. Jag gillade inte CVT lådan.. men modellen var hyfsat snål för att vara en MPV (ca 0,5 liter/mil). Jag tror Honda hade kunnat få en "hit" om de gjort en ny modell som varit helt eldriven och haft Jazz former, fast större. Enda nackdelen med Jazz som jag hittade var att bagaget är i minsta laget.

#3
2020-10-28 17:14

Nya Honda Jazz är ett hett bilval för mig, men deras återförsäljarnät är uselt. I Östergötland finns bara en (enbart service). Närmsta säljare av Honda är i Skärholmen. Och nej, jag beställer inte min nya bil via nätet...

#4
2020-10-28 17:15

Honda Jazz kanske säljer bra.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.