Klassiska bilar

Lista: Gudinnorna som aldrig blev av

9 augusti 2015
Nyligen firade Citroën DS, även kallad "Gudinnan" eller "Paddan" 60-årsjubileum. Här är lite skisser i DS-historien som visar hur den kunde ha sett ut.

– Att i efterhand få kliva in i formgivarstudion eller i modellbyggarverkstaden och se hur tankarna gick, att få kika i skissblocken och se de konstiga förslagen, hugskotten, stolligheterna som hejdades i tid – sådant gillar jag, säger Vi Bilägares reporter Calle Carlquist, som har bläddrat i Citroëns arkiv och hittat skisser och modeller på tankar som föregick olika stadier i DS-historien. Vad säger du, hade något av alla dessa förslag haft någon chans på marknaden?

Kommentarer

#1 • 9 augusti 2015
Tjalle
De förslag som spolades, gjorde det välförtjänt. För att få perspektiv på Gudinnan måste man jämföra med konkurrenterna 1955. Det fanns två läger - europeiska och amerikanska bilar. De flesta europeiska var "ålderstigna" vid jämförelse, medan de amerikanska - speciellt Cadillac - också hade visst teknikinnehåll (AC, elstolar) och svepande linjeföring - större och inte lika eleganta. DS19 var ju banbrytande ur många synpunkter - det var synd att den 6-cylindriga motor som utvecklats för den inte kunde användas - bilen blev framtung och okörbar.
#2 • 9 augusti 2015
Raphael
Citroën SM, och även CX och GSA, designades av Robert Opron - inte av Bertoni som stod bakom DS. Så Citroën ändrade stil och utseende för de bytte chefsdesigner. Det var Opron som designade de lågflygande Citroën-modellerna med starka aerodynamiska kupélinjer. DS var ju mer högbyggd
#3 • 13 augusti 2015
rostarn
Sportcoupén, nr 11, skulle man ju vilja sett i fullskala.
#4 • 13 augusti 2015
Roy J
Nr 7 kunde kanske vara värd att utveckla vidare, men det var nog bra att det blev som det blev. Nr 11 hade dock varit ett intressant komplement.
#5 • 13 augusti 2015
Roy J
Citroën SM var vådligt intressant och är det faktiskt fortfarande.
#6 • 13 augusti 2015
hultarn
ID/DS är härliga bilar, underbart vackra och med en otrolig komfort. Långt från dagens järnsängar... På tal om SM, så hittade en bekant en sådan i ett garage där den stått sedan många år. En rengöring av bränslesystemet och allmän översyn, så spinner den fint!