Vi Bilägares forum

Vib 16/2014

Vib 16/2014

Har Volvo köpt OK-förlaget?
Inte ens Ratten lovordade på sin tid Volvo så flagrant
som man gör i Vi Bilägares senaste nummer!
Idel Volvo-rosor sida upp o sida ner.

Jag vill inte alls kritisera Volvo som bil.
Men det är inte Svenska Folkets bil längre.
Vi har inte hängt med i den ekonomiska utvecklingen.
Våra Folkbilar tillverkas i Tjeckien och heter Skoda,
vi hittar dom i regel på begagnat-avdelningen.

Jag vart infödd i M- Motormännen och hängde med
till det gick dåligt för KAK som gick upp i M.
Karaktären på utgåvan M ändrades och det vart ett
motorblad för blåblodiga wannabees.
Då gick jag över till den Folkligt förankrade Vi Bilägare
med rötter i Folkrörelsen IC och OK med penndrag
djupt från verkligheten.
Men nu tecknar man bara Volvos väl i ljusblå rosor.
Vars ska jag vända mig nu?

Bertil M

Uppdaterat: 2015-09-16 15:18

Kommentarer

Det finns kanske någon tjeckisk biltidning du kan prenumerera på?

Uppdaterat: 2014-11-21 17:48

Nu har vi väl åsiktsfrihet i detta land så om Bertil inte gillar Volvo utan tycker att Skoda är mera bil "för folket" idag så får han väl tycka det - och lite rätt tycker jag absolut att han har i detta. Volvo vill ju gärna förknippas med begreppet Premium och då har man väl definitionsmässigt fjärmat sig från att vara den stora massans bil. Det finns ingen anledning att som vissa skribenter vara oförskämd mot andra bara för att man tycker olika.

Uppdaterat: 2014-11-21 21:06

Visst - helt logiskt var inte inlägget och visst kan det vara ett troll-inlägg men inte så uppenbart som många av Uno-inläggen. Och detta med att Skoda är mera "folkbil" i Sverige idag än Volvo - i alla fall till privatköpare - tenderar jag nog att hålla med honom om - troll eller ej.

Uppdaterat: 2014-11-21 21:48

Jag tycker Bertil har rätt! Volvo är typ världens bästa bil enligt tidningen Vi Bilägare och vinner oavsett motstånd, medan i tyska tidningar brukar den alltid komma bland dem sista när den testas. Minns förra året när gamla Volvo V70 sopade banan med bland annat Audi A6 & BMW 5:serie. Man kan inte annat än hålla sig för skratt. Dessutom finns det en massa felaktiga uppgifter om Seat Leon i testet. Bland annat att autobroms inte går att få och att LM-Fälgar kostar extra vilket inte stämmer. Det var nog länge sedan Volvo var en folkbil som Skoda blivit numera.

Uppdaterat: 2014-11-21 23:05
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Nog var Volvo 140 & 240 en folkbil på 70 & 80 - talet.

Uppdaterat: 2014-11-21 23:18
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.

Jag tänkte också på Sverige i första hand vart just framför allt Volvo 240 var en folkbil. När sedan Volvo 740 kom så ansågs den för dyr att vara en folkbil. Speciellt Volvo 760 som kom först och senare kom Volvo 740.

Uppdaterat: 2014-11-22 16:40
Däcksparkare, snackepettrar, testpiloter och drömmare undanbedes, vänligen men bestämt.