Vi Bilägares forum

skatt på fossilbilar

skatt på fossilbilar

I en insändare i nr 15/2025 föreslås höjd skatt på fossilbilar som är äldre än 10 år. Det är enligt min mening att börja i helt fel ända. Det är de nya fossilbilarna som borde beskattas hårdare. Där finns redan en förhöjd skatt under de 3 första åren. Den borde kunna höjas kraftigt så att det blir så dyrt att äga en ny fossildriven bil att efterfrågan sjunker dramatiskt. De mer än 10 år gamla fossilbilarna är inget stort problem eftersom de ändå kommer att fasas ut inom 5-10 år. En höjd skrotningspremie som insändaren föreslår kan kanske snabba på detta ytterligare. De nya fossilbilarna som kommer att finnas kvar i 15-20 år är ett mycket större problem. Ett höjt pris på bensin och diesel är nog också bra. Det bör helst åstadkommas genom höjda krav på inblandning av biodrivmedel. Då har det en dubbel effekt genom att dels höja priset (och därmed minska efterfrågan) men också genom att minska nettoutsläppen av koldioxid vid användning.

Olle E

Uppdaterat: Igår 11:31

Kommentarer

Är väl betydligt bättre att fasa ut alla gamla fossilbilar med dålig eller ingen avgasrening. Moderna fossilbilar har ju marginella utsläpp jämfört med de gamla skrällena.

Så absolut borde dom beskattas utifrån de utsläpp de faktiskt ger.

Förvisso kan man även ha en högremalus på nya bilar, framförallt en viktbaserad del.

Uppdaterat: Igår 11:58

Det är inte sant att moderna fossilbilar har marginella koldioxidutsläpp. Framstegen på den fronten har varit obefintliga de senaste 20 åren. Det är bara att titta på bränsleförbrukningen. Det finns en del moderna småbilar som har mindre koldioxidutsläpp men det finns också ett stort antal medelstora och större bilar som har större större koldioxidutsläpp än t.ex en 15-20 år gammal Toyota Prius.

Sedan blandarinsändaren bort korten genom att ta upp avgasreningen. Katalytisk avgasrening är obligatorisk sedan 32 år tillbaka så det är ett ytterligt litet fåtal bilar i trafik idag som saknar avgasrening.

Uppdaterat: Igår 12:21

Finns väl mer skadliga utsläpp än CO2. NOX och partiklar som exempel.

Och där har det varit stora framsteg pga ökade krav på rening.

Det ensidiga fokuset på CO2 är ju lite sjukt, ett resultat av nån masspsykos.

Uppdaterat: Igår 12:25

Det ena utesluter inte det andra. Det är nödvändigt att få ner CO2-utsläppen för att bromsa den globala uppvärmningen. Vad gäller NOX och partiklar så behövs också åtgärder och där är det framförallt dieselbilarna som är problemet. Problemet verkar vara att bilprovningen i Sverige inte har den utrustning som finns i t.ex. Tyskland för att mäta NOX och partiklar. Och det verkar vara krav på åtgärder på gång från EU. jag hittade följande information på nätet:

Redan från och med nästa år kan nya besiktningsregler för hela EU träda i kraft. Det skulle innebära enorma konsekvenser för svenska bilägare, allra värst drabbas de med dieselbilar. Regeringen stöder förslaget.

– Hundratusentals dieselbilar skulle underkännas, skriver Transportstyrelsen utredare.

Olle

Uppdaterat: Igår 13:35

Olle verkar vara en riktig miljötaliban. Hans våta dröm om att straffbeskatta och i praktiken förbjuda fossilbilar, kommer dock inte att bli verklighet.

Uppdaterat: Igår 15:42

Så då var det slut på sakargumenten i den här debatten!! Jag uppmanar 40-talisten att läsa mina inlägg (om vederbörande nu kan läsa).

Där föreslår jag inte alls att befintliga fossilbilar ska straffbeskattas utan istället fortsätta att beskattas lågt som nu. Däremot föreslår jag att nya fossilbilar ska beskattas hårdare, helst så hårt att ingen köper dem. Konsekvensen av det blir förhoppningsvis att bilköpare väljer mer miljövänliga alternativ. Om någon trots allt väljer köpa dem så skulle skatteintäkterna kunna användas till att subventionera mer miljövänliga alternativ.

För övrigt kommer nya fossilbilar att förbjudas inom EU från 2035 vare sig 40-talisten vill det eller ej så det är ingen dröm det handlar utan bara om en verklighet som vi alla måste anpassa oss efter förr eller senare och om 40-talisten vill välja att motsträvigt kämpa emot moderniseringen av fordonsflottan så må vederbörande göra det

tills vederbörande blir överkörd av samhällsutvecklingen.

Uppdaterat: Igår 16:49