Vridmoment, effekt och fart

6 inlägg 0 nya
Vridmoment, effekt och fart

Jag har en fundering kring, tja, vad rubriken säger.

Bilen jag har i dag är en Skoda Superb med dieselmotor. Den har, har jag för mig, ett vridmoment på 320 Nm vid de varvtal som här är aktuella. Den varvar typ 2200 varv i 110 km/h.

Den effekt man får ut, är inte den direkt proportionell mot vridmomentet gånger varvtalet? Om det stämmer så ger 320 Nm vid ett visst varvtal samma effekt (i idealfallet) oavsett bil. Som sagt, i idealfallet, bortsett från en massa inre friktion och sådant antar jag. Dvs, beroende på var man mäter effekten. Men likväl.

Igår provkörde jag en Skoda Kodiaq med bensinmotor (tack vare att en Skoda-säljare läser forumet här, det är en historia i sig). Den har också 320 Nm vid aktuellt varvtal. Men den varvade en liten bit under 2000 varv i 110 km/h.

Om antagandet om effektens beroende på varvtal och vridmoment stämmer så borde det betyda att Kodiaq krävde mindre effekt för att gå i 110 km/h än min nuvarande Superb. Det låter långsökt. Kodiaq är både bredare och högre och, tror jag i alla fall, tyngre.

Så... var är det mest troligt fel?
Några tänkbara felkällor:
* Bilarnas visning av hastighet skiljer sig åt. Möjligt, men skillnaden är knappast över 10 %.
* Jag minns fel på vridmomentet för min nuvarande Superb.
* Vridmomentet på papperet motsvaras inte av verkligheten. Superben är svagare än på papperet, och/eller Kodiaq är starkare.
* Jag har helt (eller delvis) missuppfattat sambandet mellan vridmoment och effekt.

Vad säger intelligentian här?
Jag har inte så stor praktisk nytta av svaret, jag är bara nyfiken.

Du har inte maximalt vridmoment vid givet varvtal i alla tidpunkter. Lättar man gaspedalen från golvet får man ut mindre vridmoment utan att varvtalet ändras.

Lite OT men ändå i samma ämne, en Ford-bilförsäljare för 30-35 år sen som väldigt gärna ville sälja en bil till mig sa nåt som av någon orsak fastnat i minnet: "Mycket hästkrafter ger snabb acceleration, högt vridmoment ger hög topphastighet". Lät vettigt då (innan turbomotorerna slog igenom på allvar) men jag har alltid funderat hur pass bra detta stämmer...

LW, inte så mycket, utan toppeffekt, ingen toppfart, vridet ger mer av elasticitet vid acceleration
Svar på ursprungsfrågan, LM har ett bra svar, det går inte åt många hästar/vrid till att hålla igång en bil i planflykt i 110.
Eftersom dagens turbomotorer har en så pass platt vridmomentkurva från 15-1800 varv till typ 3500-4000 på dieslar och till 4500-5000 på bensinare så har man max vrid inom denna sektorn vid full gas, men betydligt mindre vid delgas, eftersom det är turbon som ger det ökade vridet.

*Robban

L. Mäkinen wrote:
Du har inte maximalt vridmoment vid givet varvtal i alla tidpunkter. Lättar man gaspedalen från golvet får man ut mindre vridmoment utan att varvtalet ändras.

Hm. Nu när du säger det - klart att det är så.
Utan att tänka igenom det ordentligt har jag hittills antagit att vid 2000 rpm har man (tex) 320 Nm, punkt. Men det blir orimligt på flera sätt, när jag verkligen tänker på det.
Tack!

Effekten i motorn är vridmoment gånger varvtalet (radianer per sekund om jag minns rätt). Dvs, om man har 200 Nm vid 2000 rpm eller 4000 rpm, så blir effekten den dubbla i det sista fallet.

Ett annat sätt att mäta effekt är ute vid hjulet, där effekten är framdrivningskraften (från motorn genom växellåda) gånger hastigheten (meter per sekund). Denna effekt är samma som lämnar motorn minus förluster längs vägen.

När momentet från motorn ska ut till hjulen passerar kraften en växellåda samt differentialen. Utmed denna väg höjs momentet men hastigheten sänks, på lägre växlar höjs momentet ut till hjulen mer än på högre växlar. Störst kraft på hjulen vid en given hastighet får man på det varvtal hos motorn som ger högsta effekten.

Om man leker med tanken att en motor ger 200 Nm vid 2000 rpm, och 150 Nm vid 4000 rpm och kan välja växel så att dessa varvtal inträffar vid samma hastighet, blir accelerationen högre vid 4000 rpm eftersom utväxlingen gör att momentet till hjulen blir högre tack vare lägre utväxling.

Gick detta att förstå? Vill också säga att det är olika vad folk säger om låga eller höga växlar. Jag säger att tvåan är lägre än fyran, att tvåan har lägre utväxling. Säger jag fel här?

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.