Volkswagen TSI-motorer-vad är deras problem?

20 inlägg 0 nya
Volkswagen TSI-motorer-vad är deras problem?

Hej

Jag är intresserad av Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Tiguan_2_0_TSI_4M_DSG_Premium_Drag_82389481.htm?ca=11&w=3

När jag läst på lite så säger folk att det är stora problem med TSI-motorer med deras kamkedjor, är detta sant och gäller det bilen jag länkade?.
Någon hade skrivit på ett annat forum att Volkswagen gick över till kemrem med 2014 bilar.

Samtidigt så står det på olika artiklar att det bara gäller 1.2 och 1.4 motorer, vet inte vad jag ska tro.

Tack

olleHoff wrote:
Hej
Jag är intresserad av Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Tiguan_2_0_TSI_4M_DSG_Premium_Drag_82389481.htm?ca=11&w=3
När jag läst på lite så säger folk att det är stora problem med TSI-motorer med deras kamkedjor, är detta sant och gäller det bilen jag länkade?.
Någon hade skrivit på ett annat forum att Volkswagen gick över till kemrem med 2014 bilar.
Samtidigt så står det på olika artiklar att det bara gäller 1.2 och 1.4 motorer, vet inte vad jag ska tro.
Tack

Köp inte 1.2 och 1.4 kamkedja. Fabrik nya kamrem år 2014 och bilen produkt lanserad från år 2015 eller senare med kamrem 1.0, 1.2 och 1.4 TSI är bättre val!

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

GF wrote:
olleHoff wrote:Hej
Jag är intresserad av Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Tiguan_2_0_TSI_4M_DSG_Premium_Drag_82389481.htm?ca=11&w=3
När jag läst på lite så säger folk att det är stora problem med TSI-motorer med deras kamkedjor, är detta sant och gäller det bilen jag länkade?.
Någon hade skrivit på ett annat forum att Volkswagen gick över till kemrem med 2014 bilar.
Samtidigt så står det på olika artiklar att det bara gäller 1.2 och 1.4 motorer, vet inte vad jag ska tro.
Tack
Köp inte 1.2 och 1.4 kamkedja. Senare modell med kamrem 1.0, 1.2 och 1.4 TSI är bättre val!

Hej,

Men bilen jag länkade är det nån fara med den? Det ör en 2.0 TSI

olleHoff wrote:
GF wrote:olleHoff wrote:Hej
Jag är intresserad av Volkswagen Tiguan 2.0 TSI
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Tiguan_2_0_TSI_4M_DSG_Premium_Drag_82389481.htm?ca=11&w=3
När jag läst på lite så säger folk att det är stora problem med TSI-motorer med deras kamkedjor, är detta sant och gäller det bilen jag länkade?.
Någon hade skrivit på ett annat forum att Volkswagen gick över till kemrem med 2014 bilar.
Samtidigt så står det på olika artiklar att det bara gäller 1.2 och 1.4 motorer, vet inte vad jag ska tro.
Tack
Köp inte 1.2 och 1.4 kamkedja. Senare modell med kamrem 1.0, 1.2 och 1.4 TSI är bättre val!
Hej,
Men bilen jag länkade är det nån fara med den? Det ör en 2.0 TSI

Varsågod att läsa: https://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du-ska-se-upp-med-116688/

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Bättre 2.0 TSI än TFSI pga drar mer olja.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Tycker du det är kul att stå på macken och tanka ofta skall du väl köpa en sådan.
Enligt insatt mekaniker är den mest driftsäkra av VAG:s motorer 2,0l diesel motorn. Sällan problem med dom. Jag skulle aldrig överväga att köpa en bensinmotor i en högbyggd bil. En diesel tar ca 2dl mindre soppa k en sådan modell.

Dom Octavia RS med 2.0 TSI dricker ungefär en liter på 1500 mil.
http://www.skodaklubben.com/forum/detalj.asp?TradID=16631&ForumID=17

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Frågan är hur målad debatten har blivit pga. att en journalist på en biltidning råkade ut för en dålig kamkedja? Jag tror problematiken med leverantören av undermåliga kannringar är större isf. Sedan ska man ha i åtanke, hur många bilar säljer tillverkaren, hur hanteras goodwill. I princip alla volymtillverkare råkar ut för underleveratörer som inte uppfyller kvalitetsnormen. Tyvärr så kan detta visa sig flera år efter ihopmonteringen. Men som vanligt gäller, köp en så ny variant av modellen ifråga som möjligt så är det nån annan som fått agera ”trial and error-ägare”.

Fast det är ju knappast bara en journalist på en biltidning som råkat ut för detta. Finns hur mycket som helst om man googlar på detta. Nöjer mig med ett exempel:
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tsi-ingen-garanti

Nu drabbar detta främst 1.2 och 1.4 TSI och är inte lika vanligt på 2.0 TSI, även om fall tydligen förekommer. Håller med Guran om att 2.0D är ett driftsäkrare val, men då har vi dieselfusket där "uppdaterade" bilar fått problem med igensotad EGR-ventil och partikelfilter... Så försök hitta ett exemplar som INTE är uppdaterat i så fall, om driftsäkerhet är prioriterat.

Rutger Jönåker wrote:
Fast det är ju knappast bara en journalist på en biltidning som råkat ut för detta. Finns hur mycket som helst om man googlar på detta. Nöjer mig med ett exempel:
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tsi-ingen-garanti
Nu drabbar detta främst 1.2 och 1.4 TSI och är inte lika vanligt på 2.0 TSI, även om fall tydligen förekommer. Håller med Guran om att 2.0D är ett driftsäkrare val, men då har vi dieselfusket där "uppdaterade" bilar fått problem med igensotad EGR-ventil och partikelfilter... Så försök hitta ett exemplar som INTE är uppdaterat i så fall, om driftsäkerhet är prioriterat.

Ja men 20,000 mil Rutger, jag vet inte hur långt man kan begära att goodwill ska sträcka sig?
Sedan kan jag hålla med om att en bil som inte klarar att parkeras i motlut med växeln i där kedjan kan kugga över om handbromsen släpps eftersom kedjesträckaren kräver tryck från oljepumpen för att kedjan ska hållas sträckt, är en ganska märklig miss av VW’s ingenjörer. Dock ska motorer tillverkade efter 2012 ha en uppdaterad sträckare med backventil för att förhindra att kedjan slackar vid avstängd motor.

FXX - Citat från min länk: "När frekvensen av skador ökade med rappade kedjor, flera redan efter 5 000 mil, fick så småningom Volkswagen i många fall ta hela skadebiten själv, men med stränga förhållningsregler för drabbade kunder. ”Fel” verkstad eller missad service med några futtiga mil var tillräckligt för avslagen goodwill."
Jag ser inga skäl att försvara en sån konstruktion och skulle själv aldrig våga köpa någon.

FXX wrote:
Rutger Jönåker wrote:Fast det är ju knappast bara en journalist på en biltidning som råkat ut för detta. Finns hur mycket som helst om man googlar på detta. Nöjer mig med ett exempel:
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tsi-ingen-garanti
Nu drabbar detta främst 1.2 och 1.4 TSI och är inte lika vanligt på 2.0 TSI, även om fall tydligen förekommer. Håller med Guran om att 2.0D är ett driftsäkrare val, men då har vi dieselfusket där "uppdaterade" bilar fått problem med igensotad EGR-ventil och partikelfilter... Så försök hitta ett exemplar som INTE är uppdaterat i så fall, om driftsäkerhet är prioriterat.
Ja men 20,000 mil Rutger, jag vet inte hur långt man kan begära att goodwill ska sträcka sig?
Sedan kan jag hålla med om att en bil som inte klarar att parkeras i motlut med växeln i där kedjan kan kugga över om handbromsen släpps eftersom kedjesträckaren kräver tryck från oljepumpen för att kedjan ska hållas sträckt, är en ganska märklig miss av VW’s ingenjörer. Dock ska motorer tillverkade efter 2012 ha en uppdaterad sträckare med backventil för att förhindra att kedjan slackar vid avstängd motor.

hmm är det verkligen efter 2012 här står det 2014
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tsi-ingen-garanti

skulle du säga denna bil är säker?
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Tiguan_2_0_TSI_4M_DSG_Premium_Drag_82389481.htm?ca=11&w=3

Det beror på vilken modell, årsmodell, motor osv.
Jag vet inte vilka modeller av vilka motorer som är "säkra". När jag hade min Seat Ibiza 1,2tsi så hittade jag mängder med info beträffande den. Fanns en servicebulletin som gått ut till alla Seatverkstäder som visade felbeskrivning, ljud som kan uppkomma och vilka åtgärder som ska vidtas. Där stod även vid vilket tillverkningsnummer som man införde en uppgraderad spännare i produktionen osv.
Bilen du länkar till har en CCZ-motor, även kallad EA888, just denna har motornummer : CCZD277858.
Du får helt enkelt googla runt lite själv.

Beträffande vilka som har kamremsmotorerna så är nog det enda man med säkerhet och enkelt kan säga Golf 7 och nyare modeller byggda på MQB-plattformen. Golf 7 var VAGs första bil byggd på MQB-plattformen och där finns bara de nya 1,2/1,4 l kamremsmotorerna. Därefter har dom införts successivt även på bilmodeller byggda på äldre plattformar. Ett tips kan vara att kolla under huven på en sån Golf och sen jämföra kamrems/kamkedje-kåporna för jag vill minnas att dessa är klart bredare på kamrems-motorerna - inte helt ologiskt.

olleHoff wrote:
FXX wrote:... Dock ska motorer tillverkade efter 2012 ha en uppdaterad sträckare med backventil för att förhindra att kedjan slackar vid avstängd motor.
hmm är det verkligen efter 2012 här står det 2014
http://www.vibilagare.se/blogg/biltestarbloggen/tsi-ingen-garanti
skulle du säga denna bil är säker?
https://www.blocket.se/stockholm/Volkswagen_Tiguan_2_0_TSI_4M_DSG_Premium_Drag_82389481.htm?ca=11&w=3

Det FXX skrev var att konstruktionen med kamkedjan föbrättrades 2012, inte att VW bytte till kamrem (som är ämnet i den länkade artikeln). Själv har jag en Skoda Yeti 2014 med TSI 1.4-motorn. Innan jag köpte den letade jag en hel del efter info, och jag vill minnas att konstruktionen modifierades i oktober-november 2012. Detta då på 1.2 och 1.4-motorerna; 2.0 vet jag inget om eftersom den aldrig fanns i Yeti (vad jag vet). Bilen i annonsen är byggd i juni 2012 enligt biluppgifter.se.

Mig veterligen fick förra generationen av Tiguan aldrig TSI-motorer med kamrem, förmodligen därför att VW var på gång med en ny generation av bilen. Yeti fick däremot kamrem från modellår 2016; effekterna höjdes då också till 110 hk och 125 hk för 1.2 resp 1.4 TSI.

Jodå, jag är medveten om att det var kamkedjan som diskuterades men kamremsmotorn brukar också komma upp i dessa sammanhang eftersom det varit en flytande övergång i många modeller - därav mitt inlägg.

Absolut -- men det var Olles inlägg jag kommenterade eftersom han länkade till en artikel om kamrem! :-)

Kuggfråga till Pi, har alla bilar byggda på MQB-plattformen kamrem?

FXX - kuggfrågor är som namnet antyder luriga och jag har inte svaret annat än att såvitt jag förstått så har de MQB-bilar som levererats med 1,2/1,4/1,5-liters motorer kuggrem. Men nån annan kanske har ett exaktare svar.

Varför chansa? Varför inte köpa en suv från annat märke som inte har denna soppa av olika fel som VW har på sina motorer samt allt fusk som varit. Verkar vara en riktig cirkus, och svårt att få svar på vad som gäller för olika motorer, årsmodeller och annat. Välj ett annat pålitligare bilmärke är mitt råd, än att ge sig in i denna cirkus......

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.