Vätgas som energibärare för fordon

16 inlägg 0 nya
Vätgas som energibärare för fordon

Jag öppnar en ny tråd där vi kan diskutera vätgas, eftersom den tidigare tydligen inte var öppen för kritik.
Här kan vi ta fram vad vi tycker är bra och mindre bra med vätgas.

Själv tror jag på vätgas, men kanske är det inte det bästa att ha den i gasform eftersom det finns alternativ.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok, du som verkar ha lite koll på just vätgas.
Som vi skrev i andra tråden, hur förvarar man vätgas utan att det läcker ut?
Är det så mkt läckage som du talar om så är ju produktion, transport och lagerhållning samt efter det, lagring i bil ett problem.

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Bra: utsläpp ur avgasröret - om det nu finns ett sådant.

Dåligt: verkningsgraden vid tillverkningen av vätgas (man går över ån för vatten). Tankställen - ett skämt.

Tveksamt: Migrationen - att diskutera - och intressant. Jag ska Googla lite själv....

Alldeles riktigt Benny, det är ett stort problem som man försöker kompensera för med stor mängd gas.
Alltså högt tryck, upp till 700 B är ju ganska ansenligt, men det är ju ganska kostsamt och energieffektiviteten är inte på topp.
Det är en av anledningarna till att man lägger mycket krut på alternativa lagringsmetoder som att binda väte i fast eller flytande materia.
Det är förmodligen helt mot naturlagarna att få en glasflaska för väte att bli helt tät, men man har gjort vissa framsteg med dyra komplicerade lösningar som t.ex. nanorör, men att omsätta det praktiskt och ekonomiskt kan ta tid.
Det pågår också försök med absorbenter som metallhydrider och det är något som verkar lovande.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så, för att fortsätta frågan, hur lagar man väte? Eller är det färskvara?

– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Benny, i flaska är det färskvara liksom alla gaser, men det finns inga andra gaser som har så små molekyler som väte och därför stannar de kvar längre, ju tyngre mer sammansatt gas, ju lättare att långtidslagra.
Allmänt har man trott att gasen smiter ut genom kapsylen, att den skulle kunna gå genom en tjock metallvägg ansågs otroligt.
Som jag skrev i #4 jobbar man med olika alternativ för annan lagring.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

BBT6, jag tycker du hade ett bra inlägg som passar här och därför har jag tagit mig friheten att även placera det här.

"Vidstige, jag tror att man ändå måste se det som en partsinlaga som ska läsas med försiktighet. Jag har inte kunskapen för att påstå eller bevisa att det finns felaktigheter i texten, men det kan vara värt att läsa argumentation från motparten också, inte bara blint tro på det som bevisar ens egen tes. Läs t.ex. http://www.caradvice.com.au/397733/the-problem-with-hydrogen-fuel-cell-cars/ eller http://www.altenergy.org/renewables/hydrogen_and_fuel_cells_production.html . Nyanserade och neutrala bilder. Jag säger inte att de helt motsäger det du citerade men de nyanserar bilden lite mera (i mitt tycke)."

Det fanns mycket intressant i de länkarna, en sak när det gäller lagring var ju att det går att lagra mer än dubbelt så mycket vätgas i aktivt kol än i tryckkärl!
Lagring i metallhydrid skrev jag om tidigare, men kol verkar spännande.
Det är ju förutom den oekonomiska framställningen av vätgas även lagring som är ett problem och det är ju därför man jobbar intensivt med det.
Men jag tror att det tar många år innan man hittar en allmängiltig kommersiellt gångbar lösning både vid framställning och lagring av gasen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Borde det inte vara riskfyllt med massor av vätgastruckar inomhus som man numera har i lagerlokaler om vätgastankarna läcker så som saabnisse skriver. Amazon köper vätgastruckar för 70 miljoner dollar till sina lager så som IKEA och flera andra som har lagren inomhus.
https://qz.com/961175/amazons-hydrogen-powered-forklifts-are-its-latest-attempt-to-beat-walmart-in-the-e-commerce-war/

Nej, det är inte farligt eftersom vätgaskoncentrationen inte blir så hög att den är brandfarlig.
Även om hälften av gasen skulle utgöras av vätgas skulle det vara ofarligt, väte är ju 14ggr lättare än luft och stiger snabbt uppåt och läcker ut. Bjälklaget och yttertaket är som ett glest spjälstaket för vätemolekylerna.
Det är det här som är lite svårt att ta åt sig, men vätemolekylen är den minsta dom finns och kilar lätt genom en metallväggs kristallgitter och ännu lättare genom en vägg av polymerer, det är därför man jobbar så hårt med att binda vätet i olika materia.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det stora problemet för dagen är väl tillverkningskostnaden för vätgas. Hur sedan naturpåverkningar och luften på planeten skulle påverkas om antalet vätgasdrivna bilar skulle köras på vätgas är för mig okänt?

Toyota Yaris Verso rostfri lågmilare sökes men det verkar som att söka efter en nål i en höstack. Kolla in min BIO!

öland wrote:
Det stora problemet för dagen är väl tillverkningskostnaden för vätgas. Hur sedan naturpåverkningar och luften på planeten skulle påverkas om antalet vätgasdrivna bilar skulle köras på vätgas är för mig okänt?

Av bilutsläppen skulle allt bara bli bättre.
Vattenånga och kondenserat vatten är redan i överflöd överallt ikring dig.

Gissar att öland tänkte på hela processen för det bränslet och inte bara den vattenånga som själva fordonet släpper ut.

Beroende på tillverkning av väte, transport och lagring är ju miljöbelastningen ganska olika.
En billig metod idag är ju att framställa väte ur naturgas, men den anses inte så miljövänlig för att den förorsakar stora CO2-utsläpp!
Men det är ju egentligen ett diskutabelt påstående, att släppa metan fritt är ju mycket värre, den är mellan 21-30 ggr värre som växthusgas än CO2.
Om det är det mest kostnadseffektiva sättet att framställa vätgas kanske det också är det bästa?
Men så återstår lagring, transport och åter lagring med alla förluster.
Det är ju inte precis som med laddning av batterier där energin transporteras genom en tråd!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Om man (politiker höjer skatter och förbjuder) tar bort kärnkraft,kol, naturgas (fossila bränslen) mm så behöver vi mera sol och vind bl.a och dessa kan behöva lagras som t.ex vätgas.

http://www.vindkraftsnyheter.se/20161227/1751/el-fran-vindkraft-lagras-som-vatgas

Värt att fundera på:
https://www.youtube.com/watch?v=KOkyqFfam94

Vad händer om vi bygger hus utan elnät (skatter och nätavgifter) och tankar hemma( skattefritt utan mellanhänder)

tankstationer:
https://www.youtube.com/watch?v=kjGaNGhz1pE

När elpriset är negativt vill bl.a vindkraftsbolagen (vilka kommer att öka när fossila bränslen blir dyrare) mellanlagra elen i vätgas och sälja när priset är högre till ex.vis bilar.

Lite gammal men USA är fokus här:
https://www.prageru.com/courses/environmental-science/are-electric-cars-really-green

Olika behov olika lösningar, vätgas är en. https://www.nyteknik.se/energi/sju-hetaste-satten-att-lagra-energi-6804821

Tänk långsiktigt och globalt.

Årliga vätgasproduktionen i världen idag ligger på cirka 50 miljoner ton och vätgasen används inom livsmedelsproduktion, konstgödningsproduktion, produktion av biobränslen, raffinering av fossil olja, tillskott i gasnäten till hushåll och industri osv och har används sedan över hundra år så några kunskaper om vätgas finns säkert där ute i världen.
Nu provar man att använda vätgas när flygplanen är på marken för att driva allt elektriskt i flygplanen som hitills drivits av en APU ( jetmotordriven generator).

Framställningen är inte den mest miljövänliga, det mesta framställs genom ångrefotmering av naturgas.
Det är visserligen mycket bättre än att släppa naturgasen fri, men kanske ändå inte det optimala.
Totalverkningsgraden som energibärare för fordonsbruk är väldigt låg.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.