Stolsvärmen drar tjuvström (och tömmer batteriet) när bilen är avstängd. Hur fixar man det?

21 inlägg 0 nya
Stolsvärmen drar tjuvström (och tömmer batteriet) när bilen är avstängd. Hur fixar man det?

Det här är en fristående fortsättning på följande tråd som började bli lite lång: :-)
http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/teknik-och-elektronik/gammalt-och-aven-helt-nytt-batteri-toms-nu-av-sig

Jag har efter mätande med multimeter och genom att dra ut en säkring i taget lokaliserat att stolsvärmen (om det reglaget är på) drar tjuvström även när bilen är avstängd och således tömmer den batteriet över natten.

Är detta nåt en lekman kan åtgärda själv genom att byta nåt "relä" eller liknande?

Båda stolarna eller bara en?

Du har ju strömbrytare till båda stolarna, vad händer när du slår av dem?
Ingen skillnad?

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu vet du ju var felet är så det enklaste är ju att se till att stolsvärmen alltid är avslagen.
Men om du vill vara säker kan du montera ett relä som bara sluter då spänning finns till tändning.

Du kan köpa ett vanligt billigt enkelrelä för några tior.
Mät en anslutning på tändningslåset som endast är spänningssatt då tändningen är till.
Koppla en kabel från den punkten till 86 på reläet.
Koppla en kabel från 85 till jord (-).
Klipp kabeln till stolsvärmen och koppla den spänningssatta delen till 30.
Koppla kabeln till stolen till 87.
Nu bör du bara ha värme på stolen då tändningen är tillslagen.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag är ju som jag är så jag klurar på Varför den är på fastän den är av.
Digital knapp? Manuell brytare?
Hur strömsätts knappen?

X, mycket egendomligt händer på gamla bilar och speciellt de som kommer från Frankrike.
Om jag vore i TS byxor hade jag resignerat och kopplat in ett mellanrelä, då är ju problemet ur världen.
Men jag förstår dig, jag hade själv blivit väldigt intresserad över att få reda på det egentliga felet och för många år sedan då jag åkte franskt hade jag säkert lagt ner mycket tid på att lösa problemet.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Är det bara på läge 1 som den drar ström? Har du provat på läge 2 resp 3? Står stolvärmen alltid på läge 1? Redan vid en förbrukning på 6A borde batteriet krokna ännu snabbare än din beskrivning. Kan vara en ännu lurigare förklaring än bara stolens värme, belastning skulle kunna variera på något sätt.

bgl wrote:
Är det bara på läge 1 som den drar ström? Har du provat på läge 2 resp 3? Står stolvärmen alltid på läge 1? Redan vid en förbrukning på 6A borde batteriet krokna ännu snabbare än din beskrivning. Kan vara en ännu lurigare förklaring än bara stolens värme, belastning skulle kunna variera på något sätt.

Bra fråga! Jag har inte mätt i läge 2 och 3 ännu. Jag får ta och testa det!

Ja det är ju möjligt att batteriet töms fortaren än jag beskrivit. Jag har ju bara låtit bilen vara över natten och sedan på morgonen är batteriet tömt.

hultarn wrote:
Du har ju strömbrytare till båda stolarna, vad händer när du slår av dem?
Ingen skillnad?

När reglagen är avslagna dras ingen ström.
Men jag vill kunna använda stolsvärme och inte stå där utan ström om jag råkat glömma reglaget på nångång.

Xanthopteryx wrote:
Jag är ju som jag är så jag klurar på Varför den är på fastän den är av.
Digital knapp? Manuell brytare?
Hur strömsätts knappen?

Det är ett manuellt "rull-reglage" ungefär som detta:

Stolsvärmen drar tjuvström (och tömmer batteriet) när bilen är avstängd. Hur fixar man det?

Xanthopteryx wrote:
Båda stolarna eller bara en?

Det ska jag undersöka!

Bara en sak som poppade upp i huvudet:
Kan det vara ett relä som inte slår ifrån som det skall?
Något måste ju ge ström till stolen när tändningen är igång.

När du har bilen av och allt det där, men stolsvärmen på, och du har förbrukning när du mäter: Börja plocka relän också och se om det dör någonstans?

Så är det nog, ett klistrat relä ger ju den här effekten, inte ens fransoser skulle koppla elstolen före tändlåset.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Uppdatering:
- Det blir samma tjuvström när reglaget är i läge 2 och 3.
- Det blir samma tjuvström när man vrider på värmen för enbart passagerarsätet.

Xanthopteryx wrote:
Bara en sak som poppade upp i huvudet:
Kan det vara ett relä som inte slår ifrån som det skall?
Något måste ju ge ström till stolen när tändningen är igång.
När du har bilen av och allt det där, men stolsvärmen på, och du har förbrukning när du mäter: Börja plocka relän också och se om det dör någonstans?

Hur ser ett relä ut? Var sitter de? Hur plockar man bort dem? :-)

Jag fick följande scheman en användare på ett Citroen-forum, men jag begriper mig inte på dem. Jag bifogar dem här utifall någon annan föstår sig på såna:

http://gyrator.eu/sitroner/Xsara-2-1.6-STV-TU5JP4-BVM5-COM2000-PR9654.zip

Han skrev:
"Det er flere skjemaer. Det kommer av at bilen har multiplex-sytem, og det er mange enheter som er koplet sammen.

Det finens ingen overordnet beskrivelse av hva hver enkelt komponentreferanse er, men de har vanligvis symboler som samsvarer med virkeligheten. Der hvor det er komponenter på høyre og venstre side i bilen, er de tegnet inn på den siden de er plassert."

Relä brukar man oftast(!) hitta i säkringslådan motorrummet (men kan gömma sig på andra platser också).

Stolsvärmen drar tjuvström (och tömmer batteriet) när bilen är avstängd. Hur fixar man det?

Di svarte sakerna till vänster är relän.

Ah, då vet jag hur de brukar se ut, och det är ju en bra start! ;-D

I en annan tråd...
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=322727
...har jag fått ett par förslag på ett misstänkt relä (8308) i filen "seter-9654-1.pdf".

Vad den samlade kunskapen här om detta?

Ovannämnda PDF finns i följande ZIP-fil (samma som jag länkade till tidigare):
http://gyrator.eu/sitroner/Xsara-2-1.6-STV-TU5JP4-BVM5-COM2000-PR9654.zip

På citroenforum menar det att det är relä "8308" som sannolikt är trasigt.

Enligt dessa bilder verkar det väl som att reläet sitter under ratten på höger sida?

Brukar det bara vara att skruva loss nån panel under ratten för att komma åt där?

Och om jag väl hittar reläet, var kan man köpa ett nytt sådant?

Stolsvärmen drar tjuvström (och tömmer batteriet) när bilen är avstängd. Hur fixar man det?

Om inte någon annan har koll här så, fråga på Sittåträngforumet. Att bryta sig in bakom paneler kan vara både lätt och mekligt beroende på bil och panel.
Att hitta ett nytt är nog enklare: Det står oftast beteckning på det, och om det nu är det där och du har nummer och skiss också så vänd dig till Sittåträng och köp ett. Annars är Google en bra kompis att fråga.

Xanthopteryx wrote:
Om inte någon annan har koll här så, fråga på Sittåträngforumet. Att bryta sig in bakom paneler kan vara både lätt och mekligt beroende på bil och panel.
Att hitta ett nytt är nog enklare: Det står oftast beteckning på det, och om det nu är det där och du har nummer och skiss också så vänd dig till Sittåträng och köp ett. Annars är Google en bra kompis att fråga.

Tackar för goda råd!

Okej, då ska jag börja med och se om jag lyckas få bort panelerna över huvud taget.
Jag ska fråga på Sittåträngforumet om någon vet hur man gör.

Det kan således dröja ett tag innan ni får höra nästa uppdatering, beroende på hur snart jag lyckas "bryta mej in" bakom panelerna och lokalisera reläet.

white-k wrote:
Xanthopteryx wrote:Om inte någon annan har koll här så, fråga på Sittåträngforumet. Att bryta sig in bakom paneler kan vara både lätt och mekligt beroende på bil och panel.
Att hitta ett nytt är nog enklare: Det står oftast beteckning på det, och om det nu är det där och du har nummer och skiss också så vänd dig till Sittåträng och köp ett. Annars är Google en bra kompis att fråga.
Tackar för goda råd!
Okej, då ska jag börja med och se om jag lyckas få bort panelerna över huvud taget.
Jag ska fråga på Sittåträngforumet om någon vet hur man gör.
Det kan således dröja ett tag innan ni får höra nästa uppdatering, beroende på hur snart jag lyckas "bryta mej in" bakom panelerna och lokalisera reläet.

Som exempel på när saker kan vara bökigt:
Jag skulle ta mig in till radion i min förra Mazda 6.
Som tur är har jag hittat en workshop manual på nätet för många år sedan (1.600 sidor!). Där står varenda skruv och plupp.
Man skulle börja med att ta bort mugghållaren som är i mittkonsolen (där man har höger armbåge ungefär)! Sedan ta loss bit för bit på mittkonsolen och fram och och upp på panelen vid radion. När man väl fått loss allt runt radion så skulle man bända loss instrumentbrädan för att slutligen komma åt fyra skruvar som gjorde att jag kunde lossa radion.
Fattar inte hur de får ihop sakerna...

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.