Problemet med igensotning V60CC D3

15 inlägg 0 nya
Problemet med igensotning V60CC D3

Hej,

Jag skall ställa en fråga till bilexperterna här, det kommer vara ett långt inlägg. Jag köpte en ny V60 Cross Country D3 2018 (Classic-modellen) för 2 år sedan (uttagen november 2017). Den har idag gått 5 700 mil. I 5 000 mil gick bilen utmärkt, men i juli började bilen gå dåligt ibland. Dels var den stundtals orkeslös, dels fick den samma sorts vibrationer i drivlinan som man får på en Volvo 740/940 när man kör på för hög växel i uppförsbacke, detta trots att bilen då ligger kring 1 700 RPM. Förbrukningen ökade också märkbart. Jag åkte in till en lokal Volvohandlare som låg bredvid kontoret och bokade en tid för undersökning då bilen hade nybilsgaranti. Efter att ha lämnat in bilen får jag ett samtal efter mindre än 1 timma. Mekanikern har då läst av felkoderna (fanns inga) och kört runt kvarteret och hans slutsats var "bilen går perfekt, det är du som inbillar dig". Vidare påstår karln att "om det inte finns felkoder så kan bilen inte vara sönder".

Nu tyckte jag inte riktigt att jag inbillar mig. Varpå jag hörde av mig till Volvo Sverige som i sin tur, efter ett par månaders förvirring med olika bud och påstötningar, hänvisade mig till en annan Volvohandlare, den som sålde bilen ny (som ligger några mil bort, därav jag inte åkte direkt dit). Där tog mekanikern mig mer på allvar och bytte i samband med intervallservice ut något (oklart vad) med orden "prova om det fungerar, annars ringer du mig så felsöker jag vidare". Han fick felsöka vidare, bilen åkte in på verkstad en gång till och ytterligare någon för mig okänd komponent byttes ut. Det hjälpte inte heller. Vid tredje tillfället fick man napp. Bilen hade cylinderläckage och motorn var svårt igensotad.

Efter detta fick bilen stå på verkstad i över 2 veckor. Man plockade isär motorn och toppen byttes. Det visade sig också att min bil ingår i kampanjen som skulle uppgraderas pga brandrisk, men var brevet tagit vägen och varför man inte heller såg det vid servicen kan verkstaden inte svara på. På frågor om riskerna med att köra med felet rycker man på axlarna och vet inte. Alla frågor lämnas mer eller mindre obesvarade. Deras "kundrelationsansvariga" tyckte inte detta var något större fel, det är tydligen sådant som händer. Att en bil som gått 5 000 mil kräver större motorrenoveringar är alltså inom felmarginalen för Volvo.

Är felet nu löst? Nej, tyvärr så är det ju inte det. Bilen får fortfarande ryckningar i drivlinan och stundtals är den orkeslös, det var bra en kort stund efter reparationen, men nu är felet åter där. Jag har inhämtat att detta med igensotade VEA-motorer tydligen är ett fel som ligger inbyggt i konstruktionen. I min värld är det konstruktionsfel som borde medge hävning av köp. Jag har köpt en fabriksny bil med ett listpris om ungefär 430 000 kronor. Det är visserligen inte en jättedyr bil, men det är långt ifrån billigt. Jag förväntar mig att den skall hålla felfritt mer än 5 000 mil. I övrigt så är mediasystemet smärtsamt långsamt, något Volvo också säger är helt normalt. En släkting som har en Peugot som tjänstebil, en bil som kostar nästan hälften så mycket i inköp, påpekade att allt tog dubbelt så lång tid i min bil som i hans.

Så, det jag har att fråga er är egentligen några saker. Det första och viktigaste är: Vågar jag behålla bilen? Nybilsgarantin har gått ut, så alla reparationer tar jag eller möjligen min försäkring. Gissningen är att motorn kommer fortsätta sota igen. Det innebär också att jag inte kan sälja den, i min värld sitter jag nu med "Svarte Petter" som har köpt en bil som jag eventuellt inte vågar behålla samtidigt som den är omöjlig att sälja med gott samvete. Mer eller mindre är värdeminskningen därmed 100 % på 2 år.

Den andra frågan är: Vågar man satsa på en Volvo framgent? Diesel med VEA är uteslutet. Hur är det med bensinmotorerna i SPA-bilarna? Är T4/T5 direktinsprutade historier likt GDI-motorn i gamla Hollandsexperimentet 1,8i med sot och ventilknack etc?

Den tredje frågan är: Vad kan jag egentligen kräva inom ramen för nybilsgarantin? Jag har aldrig tidigare behövt krångla med den här typen av frågor, så jag är osäker. Jag påtalade felet före garantitidens utgång. Bilen går fortsatt dåligt och dessutom är detta i grunden ett konstruktionsfel, särskilt som Volvo vägrar att svara på orsaken till vad felet beror på. Man "vet inte" varför min motor krävde en stor renovering efter bara 5 000 mil. Jag jobbar som konsult och är därför starkt beroende av fungerande bil. Mitt enkla förslag är att Volvo tillgodoser mig med en fungerande bil med bensinmotor av ungefär samma utgångsvärde som denna och löser in min nuvarande. Detta förstår jag själv att ingen kommer gå med på och jag antagligen skall vara glad om Volvo kan lösa in den för marknadsvärde.

Hoppas någon kan svara på mina frågor. Detta är lite avgörande. Jag har privat köpt Volvo hela livet (har kört VAG som tjänstebil eftersom jag inte fick välja själv och vantrivdes i både Audi och VW). Nu har jag tittat på Mercedes, BMW och Lexus, överväger till och med att titta på enklare bilar såsom Kia där priset i kombination med 7 års garanti gör att jag eventuellt tummar på åkkomforten för att sova gott. För Volvos hantering av detta är långt ifrån premium, även om bilen i sig är bra i övrigt. Det är synd, för jag är verkligen extremt nöjd i övrigt.

Ofullständig förbränning kan generellt ge upphov till sotbildning har jag lärt mig. Men det borde väl i så fall hamna i avgassystemet och möjligen fastna i partikelfiltret. Så jag har svårt att referera till "igensotad motor".

6.15

Jag tolkar det som att avgasventilerna blir belagda med sot. Inte helt ovanligt när man har konstiga förbränningstemperaturer.

Sotet kan komma från EGR ventilen, återcirkulationen av avgaser alltså, då hamnar ju sotet där man egentligen inte vill ha det.
Bild från en direktinsprutad bensinmotor. Bilden visar spjällhuset före insugsröret.

Problemet med igensotning V60CC D3

Kan citera en volvomek som helt privat sa: både bensinare och dieslar med dagens avgasrening, oberoende av bilmärke, behöver regelbundet stryk för att fungera!
Tung släpkärra i motvind kan hjälpa mycket om det inte är för sent.

Nästan alla moderna bensinare har tyvärr direktinsprutning/GDI som den gamla mitsubishimotorn i S/V40.
Vill du ha något bekvämt kan jag också tipsa om Peugeot, de har också bra dieselmotorer eller varför inte något annat franskt?

Varje Hydraul-Citroën är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Så vad betyder detta? Gör jag rätt i att stampa gasen i botten i bland oavsett om man har bensin eller dieselbil?
Om man nu har råkat ut för det som TS har råkat ut för, har man helt enkelt gasat för lite då?

- Peugeot 308 SW GT -2019

bejje wrote:
Så vad betyder detta? Gör jag rätt i att stampa gasen i botten i bland oavsett om man har bensin eller dieselbil?
Om man nu har råkat ut för det som TS har råkat ut för, har man helt enkelt gasat för lite då?

Absolut, det gäller att sota ur motorn med jämna mellanrum :)
Blir det så där tror jag man har för stor motor i förhållande till hur mycket av effekten man använder.
Själv så är det alltid plattan i mattan när jag kör om. Är ju liksom finessen med att ha en motor som är starkare än 40 hk.

Guran, har man bara 40 hk har man ju plattan i botten för jämnan!
Nästan.
Jag har ju haft en mängd VW typ 1!
Man körde inte om så ofta :-(

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Det är få gånger jag behöver använda alla mina 115hk vid omkörning.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

saabnisse wrote:
Guran, har man bara 40 hk har man ju plattan i botten för jämnan!
Nästan.
Jag har ju haft en mängd VW typ 1!
Man körde inte om så ofta :-(

Ja och inte sotade den igen.

mso 1000 wrote:
Det är få gånger jag behöver använda alla mina 115hk vid omkörning.

Exakt, men släpper du loss dom så pinnar den lilla T-Rocen på riktigt bra. Snabbare än en Golf GTI från tidigt 80-tal :) en modern Hip Pensionärsbil som på alla vis är myyyycket bättre och tar 50% mindre soppa. Undrar vad biltidningarna skulle skrivit om din bil 1984?

Har för mig att flera medlemmar har liknande problem med sin Volvo, @FXX @RutgerJönåker?

mso 1000 wrote:
Det är få gånger jag behöver använda alla mina 115hk vid omkörning.

Använder man inte alltid alla hästkrafter som är tillgängliga vid omkörning? Jag måste ha missat något. Nej, men jag stampar väl inte alltid gasen i botten, men rätt ofta. Är ju trevligare att köra om fort än långsamt. Kanske inte jätteofta på tvåfilig väg, men på 2-1 väg eller enfilig väg så stampar jag gasen i botten och det har med säkerhet att göra (och lite skoj).

Säg att det är en enfilig väg, mycket möten, kurvor här och där. Man kan bli fast bakom långsamtgående trafik i flera mil, men har man en bil med lite mer hästar så hittar man en lucka och sen stampar man så löser det sig.

Hade ju en klen 82 hästars bil för några år sedan. Där blev jag tyvärr oftast fast i flera mil utan att kunna köra om, för resurserna fanns inte där när det kom en lucka.

- Peugeot 308 SW GT -2019

Ja se dessa kinabilar......klart du ska köpa en Lexus, riktig premiumbil

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.