Parkeringsvärme i elbil?

27 inlägg 0 nya
Parkeringsvärme i elbil?

Jag är för lat för att googla och det finns ju mycket kunskap bland forumsbesökarna här. Har grunnat lite på om det finns parkeringsvärmare i elbilarna? Jag köpte ju en V40 D3 i vintras och det är ju underbart att alltid kunna starta värmen i bilen med telefonen 10-20min innan man ska åka oavsätt vart man befinner sig. Så i min värld borde det även finnas parkeringsvärmare i elbilarna då dom ändå använder batteriet för att värma bilen vintertid.

Så hur fungerar det? Finns det värme i Hyndai ioniq, Kia eniro och dom övriga i det prissegmentet som man som privatperson har råd att köpa?

Jag ser att många billigare elbilar och sladdhybriderna här uppe har dubbla sladdar på vintern.
Otroligt dåligt men man får vad man betalar för.

Teslas fördel är just det att du kliver in i en rykande varm fulladdad bil mitt i vintern.

Jag vet inte vilka fler som har det men det är ju ett villor för byte till en el/hybrid bil för mig.

Så jag ställer samma fråga.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Ursäkta tyskan, men jag hoppas du hittar ett bra svar i någon av de här videorna.
www.youtube.com/watch?v=g5jMfl_Zpd8
www.youtube.com/watch?v=IdjE0McPqjk

[Edit. Det går ju inte förhandsvisa länkar på forumet längre...]

Power to the people

Grosser wrote:
Ursäkta tyskan, men jag hoppas du hittar ett bra svar i någon av de här videorna.
www.youtube.com/watch?v=g5jMfl_Zpd8
www.youtube.com/watch?v=IdjE0McPqjk
[Edit. Det går ju inte förhandsvisa länkar på forumet längre...]

Det korta svaret, det finns på kommande uppkopplade varianter från Kia/Hyundai, alltså nya e-Soul, facelift av e-Niro, Ioniq och Kona.

Power to the people

På min gamla VW kunde man programmera in värme. Mest praktiskt på morgonen när den kunde dra energin ur väggen, men jag vill minnas att det gick att köra även utan sladd.

Tesla har det även i sina billigaste modeller, de kostar inte många kronor mer än e-Niro Advanced plus som är volymmodellen så jag anar den ryms i prissegmentet du avser. Den går både att värma och kyla genom App, eller behåll klimatkomfort på skärmen om du ska in nånstans.....
Är den uppkopplad mot elnätet så tar den ju inte från batteriets räckvidd heller.
Tror e-Niro med har funktionen men ej app-styrt.
App-styrning kommer däremot till Kia nu från och med e-Soul.

Grosser han före om Kia :)
Jo, nog snabbare än att googla här ibland...

Det behöver inte nödvändigtvis vara appstyrt, bara undrar om det finns typ timer eller liknande så man kan dra igång värmen innan man sätter sig i bilen eller hur det funkar.

Var det inte sa att den elektrifierade Volvo C30 hade E85-driven bränslevärmare ? En bra lösning tycker jag.

Pi: Jo det stämmer.

Pi,
Det stämmer. Jag funderade på att kopiera den lösningen till VWn, men bytte jobb istället.

FXX wrote:
Det behöver inte nödvändigtvis vara appstyrt, bara undrar om det finns typ timer eller liknande så man kan dra igång värmen innan man sätter sig i bilen eller hur det funkar.

De Kia och Hyundai som sålts utan App-styrning fungerar så om jag tolkat det rätt.

FXX wrote:
Det behöver inte nödvändigtvis vara appstyrt, bara undrar om det finns typ timer eller liknande så man kan dra igång värmen innan man sätter sig i bilen eller hur det funkar.
Det finns redan på dagens modeller att du kan programmera förklimatisering, men det fungerar bara om bilen är inkopplad. På "nya" modeller så verkar det fungera även utan sladd.

BMW och VW har detta redan idag, troligtvis också Nissan Leaf, men jag är lite osäker på det..

Power to the people

Ja det är just att slippa sladden för att förvärma bilen jag är ute efter.

FXX wrote:
Ja det är just att slippa sladden för att förvärma bilen jag är ute efter.

Fast laddsladden är ju ändå i väggen. ;)

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:

Fast laddsladden är ju ändå i väggen. ;)

Precis, därför kan du kasta ut din bensinvärmare och bara köra med sladden i Skodan;)

FXX wrote:
mso 1000 wrote:
Fast laddsladden är ju ändå i väggen. ;)
Precis, därför kan du kasta ut din bensinvärmare och bara köra med sladden i Skodan;)

haha...visst är det underbart FXX när folk inte riktigt tänkt färdigt när de skriver....

Har mso bytt till elbil?

L West, Mso har höjt sin älskade bränslevärmare till skyarna, ”alltid varm bil” brukar han avsluta sina inlägg med. Men har har även råkat avslöja i nått inlägg att han har satt in elektrisk värmare med kabel i sin bil, utöver sin bränslevärmare. Det var därför jag replikerade som jag gjorde.

Att man kan få värme i sin elbil när laddkabeln är inkopplad ser jag som logiskt, men min frågeställning var ju hur det det fungerar UTAN laddkabeln inkopplad. När jag parkerar utanför bion på vintern, på jobbet där det inte finns eluttag, hemma hos bekanta osv. Då vill man ju kunna starta värmen i bilen en stund innan så den är varm. Precis som med dieselvärmaren i mina bilar, fast det är batteriet som tillhandahåller ”bränslet” till värmen.

Ja som fxx säger så är det en funktion som är nästan ovärderlig när man vant sig.
Att alltid kliva in i varm bil med tinade rutor utan att skrapa is eller imma.

Men man undrar hur det är då räckviddsångest och sådana faktorer mäts extremt på budget bilar.

Minns grannen med första outlandern phev som han hade extra kabel till defa värme och som han körde genom stan utan att använda värmen för att köra på el nån km extra.

Och visst jag har Calix laddare mm för ofta extremt mycket kortkörning på nån tank eller två.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

mso 1000 wrote:
Ja som fxx säger så är det en funktion som är nästan ovärderlig när man vant sig.
Att alltid kliva in i varm bil med tinade rutor utan att skrapa is eller imma.
Men man undrar hur det är då räckviddsångest och sådana faktorer mäts extremt på budget bilar.
Minns grannen med första outlandern phev som han hade extra kabel till defa värme och som han körde genom stan utan att använda värmen för att köra på el nån km extra.
Och visst jag har Calix laddare mm för ofta extremt mycket kortkörning på nån tank eller två.

Hängslen och livrem.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.