Nån som kan winschar?

14 inlägg 0 nya
Nån som kan winschar?

Har en elektrisk winsch liggande som jag tänkte sätta på båtkärran då den manuella börjar ta ut sin rätt på min kropp. Det jag undrar är hur man mäter en winsch dragkraft. Just denna specas till 1360kg. Elmotorn är på 3hk och utväxlingen på 160:1.
Men värdet 1360kg, motsvarar det typ vad winschen klarar att lyfta lodrätt i teorin. Nånstans vill jag minnas att jag läst något om dragkraften egentligen ska översättas till att man drar något på en lutning med minimal friktion. Någon som vet?
Båten väger 1200kg ungefär.

Du har helt rätt, den angivna dragkraften är vad den klarar att lyfta lodrätt.
Sedan är det en annan sak om vinschen är godkänd för lyft och det är den säkert inte när den specas för drag.
Men den har säkert inga problem med att dra upp din båt.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Apropå det. Fick trassel på vajern till båtvagnen i höstas, så jag köpte en rulle 5 mm vajer på Swedol, en förpackad 20 meters rulle utan märkning, det satt 5 mm vajer på tidigare.
Vevade på det som fick plats, och polaren fick resten.
Polaren ringde här om dagen "Vad var det för skräpvajer du köpte ??"
Han skulle flytta en container som stod på stockar, och hade lagt dubbel vajer runt ett löphjul och gjort 2 öglor med vajerlås, som lags över dragkroken på traktorn. Han var orolig för att de simpla vajerlåsen inte skulle hålla. " Det blev inte ens nått motstånd, vajern gick rakt av mitt på"

Okej, då ska den nog fixa dra upp båten på kärran. Köpte den initialt för att dra upp båt och vagn när jag vände ekipaget i trädgården men nu har jag byggt altan över berget där jag fäste winschen så numera backar jag hela vägen upp istället. Och att dra både kärra och båt baklänges uppför 10-15% lutning var inga som hellst problem. Men rampen nere i hamnen lutar nog lite värre det var därför jag funderade.
Dom säljer nån liknande winsch på Biltema och jag läste specen på denna. Man tappar mycket dragkraft för varje varv vajer som man har på trumman. Min vajer var 15m och det var typ 5 varv vilket skulle betyda i storleksordningen halverad dragkraft. Så jag kortade vajern till 7m igår och då blir det bara 3 varv på rullen.

Jag hade nog satt ett taljhjul på vajern i stället som hakas fast i båten och vajerkroken vid vinschen. Vipps Dubbelt så hög dragkraft och 15m vajer kan ju vara bra att ha ibland.

God tanke med ett brytblock Guran men jag tror den orkar dra ändå.
Jag har haft denna liggandes i några år, har egentligen ingen som hellst användning för den längre. Men så kom jag att tänka på hur andfådd jag blir när jag varje år ska veva upp båtskrället på kärran så varför inte använda saker som bara ligger på hyllan.

Ofta är det väldigt bra att använda ett brytblock det reducerar ju hastigheten till hälften, men den här typen av vinschar brukar vara ganska sömngivande så det behövs nog inte om kraften räcker.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja den går ganska långsamt vid belastning.
Specifikationer
Strömförsörjning 12 V DC
Max dragkraft 1361 kg enkel lina
Hastighet
8m/min obelastad
2,05 m/min fullbelastad

saabnisse wrote:
Ofta är det väldigt bra att använda ett brytblock det reducerar ju hastigheten till hälften, men den här typen av vinschar brukar vara ganska sömngivande så det behövs nog inte om kraften räcker.

Jag tänkte mer på finessen att ha kvar den långa vajern, man vet aldrig när det kan behövas, och samtidigt ha lite ork i vinschen.
Men det går ju bra att knyta ihop vajern med en käringknut.

Eller så köper man helt sonika en ny wire för 200 spänn. Men som sagt, den har legat 8-9 år på hyllan i förrådet och lär väl aldrig komma till användning annat än till båtkärran och där räcker 7m gott och väl.

Jag tror du låter den ligga kvar i källaren och fortsätter handveva.
Vagnen är väl ändå i vattnet så båten mer eller mindre flyter på.
Eller köper en tvåväxlad handvevad med tygband på biltema.
Vire är skräp.

Det skulle förvåna mig om du orkar strula med elkablar när du står med båtvagnen i vattnet och skall upp med båten.
Antagligen måste du upp med huven och sätta kablarna på batteriet.
Antar att 10A där bak inte räcker långt

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Har också gått över till vinsch med tygband för många år sen och gillar den avsevärt bättre än de vajer-vinschar man haft tidigare.

Jag har bägge sorter. Just nu sitter det en 1150kg winsch som är tvåväxlad med vajer på vagnen. På lilla båtkärran har jag winsch med tygband, likaså på 80-trailern. Jag vet inte vilket som är att föredra av vilken anledning då användandet inte är så frekvent. Bandet tycker jag har en tendens att åka utanför spåret så man får backa för att det ska komma rätt igen. Sedan räcker det att man råkar snurra kroken ett halvt varv så är ju bandet "tvinnat". Vajern i sig är ju lekande så där spelar det ingen roll.

Beträffande elwinschen så har jag ett separat 75Ah batteri i batterilåda till denna. Ansluts med 2 snabbklämmor på polerna. Har dock inte beslutat mig för om jag ska montera lådan på vagnen eller bara ha det stående i bagaget och koppla ihop det. Winschen är på runt 200A vid full last så jag tror inte att cigguttaget i bagaget på 10A räcker så långt:)

Den här uppdragaren drivs med bilbatteri
https://www.instagram.com/p/BmePeebDTtO/?igshid=nqmyw9djhb7c

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.