Läsvärt om VAG motorer.

20 inlägg 0 nya
Läsvärt om VAG motorer.

Hittade denna sida, som pysslar med vissa VAG motorer och dess problem, det fanns mycket läsvärt, tex om denna motor.
Konstigt nog hittade jag inget om de mindre motorerna och kedjan, det vore ju kul att läsa vad den riktiga anledningen är att kedjorna inte håller.

https://www.wasamotor.se/vag-sidorna/2-0-tfsi-ea888-vw-audi-skoda-och-seat/

Låter som ganska dyrt att laga när det havererat. Kedjesträckaren känns som en sak som borde bytas så fort man skaffar en bil med den motorn.

Klena kedjor och annat i motorn för att minska friktion och därmed förbrukningen är en anledning har jag läst.

Ja man blir mörkrädd

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Är inne på min andra 2.0 TFSI -06, motorkod BWA (Skoda) och kört med dom sammanlagt kanske 17000 mil utan problem. Dessutom båda trimmade till 250 hp. En viss oljeförbrukning men inget i klass med exemplet. Har också sen 1,5 år en 1.8 TSI med fn knappt 15000 mil på mätaren (minns inte Skodas motorkod, CDAA?) som funkat klanderfritt och ingen oljeförbrukning. En bekant bilförsäljare avrådde mig bestämt att köpa en 1.8 TSI hänvisande till kolvringarna men jag slog till ändå. Hade dessutom en riktig skräckmotor före den, 1.4 TSI (motorkod CAXA) som varken drog olja eller annars krånglade. Kan man ha sån tur?

Jo, det kan väl indikera ojämn kvalité, eller dålig kvalitetskontroll, tex att man kollar/kalibrerar för sällan i tillverkningen.

Jag hade tur med Mitsubishis ökända GDI motor, öppnade och kollade när bilen gått över 20" mil, fanns inget sot alls, samtidigt har jag jobbat med motormodellen och sett bilar med 5" mil där insuget varit så igensatt att man inte ens fick in ett lillfinger.

Det var ju ganska kortfattat ändå, de kunde ha skrivit en hel bok...

Det gäller väl inte bara vag. De flesta märken verkar köra med undermåliga prylar i jakt på millilitrarna.

It's a very good idea to leave a sinking ship

Du kan byta ut de flesta mot alla. De som inte gör det har gått i konkurs för länge sedan.

Fel o brister drabbar alla bilar. Se bara skandalen med toyotas motorer som skar i parti o minut pga taskig kvalitet på topplock, pinnbultar, topplockskruvar etc.

VW automatlåda med sk torrlamell dvs 7 växlade DSG lådan mellan 2011 - 2013 / 2014 års modell ska man nog undvika isf om man ska köra hårt med den i stadsmiljö. Efter dessa årsmodeller verkar de ha fått ordning på problemen. Kan man välja en 6 växlad våtlamell DSG är den såklart att föredra.

Hur i hela Halland är det möjligt att detta mopedmötesfoto kom in när jag länkade till en VW länk? Kan någon ta bort den vore jag tacksam ;o )

Ok, klart.
/Saabnisse

Nu var det ingen pajkastning hit eller dit jag tänkte mig med tråden, utan hur intressant det var att läsa av några som verkligen vet vad de talar om, jobbar med prylarna och är oberoende.
Samma info och analyser av Toyotamotorer eller vilka motorer/växellådor/drivsystem som helst vore kul att hitta.
Tillverkarna själva berättar ju ingenting, de erkänner ju inte ens att felen finns.

JohanE wrote:
Det gäller väl inte bara vag. De flesta märken verkar köra med undermåliga prylar i jakt på millilitrarna.

Ja, tyvärr är det skattereglerna (EU:s skatteregler på genomsnittliga utsläpp) som har fött fram dylika avarter, och mycket annan galenskap, tillika.

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Har kört en 1,4 Tsi med kamkedja(CAXA) problemfritt i över 15.000mil

Rikard wrote:
Nu var det ingen pajkastning hit eller dit jag tänkte mig med tråden, utan hur intressant det var att läsa av några som verkligen vet vad de talar om, jobbar med prylarna och är oberoende.
Samma info och analyser av Toyotamotorer eller vilka motorer/växellådor/drivsystem som helst vore kul att hitta.
Tillverkarna själva berättar ju ingenting, de erkänner ju inte ens att felen finns.

Det är ju svårt och det är ju bara en promille som får problem oavsett fabrikat.

Jag känner två som fått byta sina Toyota dieselmotorer på grund av nåt som har att göra med övre delen av motorn.
En fick den bytt på försäkringen Precis när den skulle upphöra.
Kostade bolaget 65000
En fick tag på en motor på skroten.
Årsmodeller var 06-07.

Hur mycket är det skrivet om att peugots (psa) dieslar hade kamremsbrott i parti och minut i mitten av 00 talet.
Inte mycket men folk som skruvar vet om det.

Men som sagt det är ju ett mörkertal på allt oavsett fabrikat men har man sålt många bilar i Sverige märks det mer.
Och vissa fabrikats motorer är sprängsäkra.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

verkar vara före Toyota började använda BMW:s dieslar.

Grannen fick byta motorblock på sin Avensis Diesel, det var en spricka i blocket, men det var nästan 20 år sen.

PSA kamremsbrott var nått nytt för mig, har haft 2 st, men bytte rem vid 16" som var intervall.
Jag hjälpte en bekant med service och reparationer (utom kamremsbyte) på en 505 -95 1,9 TD från ny till 55" mil, han bytte rem 3 ggr enligt intervall, men den ramlade aldrig av frivilligt.

Jag har kört A6, A4 Tfsi original och rejält trimmad A4 Tfsi utan problem i sådär 14000 mil. Farsan kör också Audi A4T o har aldrig haft något motorproblem. Flickvännen kör Q3 utan problem.
Vet inte om det gäller just de här bilarnas motorer, men mina intryck av Audi är god kvalitét. BMW:n känns också gedigen.

/if it has boobs or wheels it´s gonna cost you

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.