Vi Bilägares forum

KIA garanti fel på ratt

KIA garanti fel på ratt

På min KIA Optima som gått 1300 mil och snart är 3 år har värmespiralen i ratten börjat att "krypa ut".

Hade samma problem på en Hyundai i40. Då var det inget problem att få det åtgärdat på garanti.

KIA har efter fotografering av skadan bedömt att det är slitage och att det inte faller under deras 7 åriga garanti!

KIA hänvisar mej till ARN om jag vill klaga.

Känner mej utlämnad och lurad på deras löften om 7 års garantin.

Att en ratt skall hålla mer en 1300 mil och <3 år är självklart tycker jag.

Finns det någon opartisk besiktningsinrättning som kan bedöma "skadan/slitaget"?

Tråkigt att dra detta i långbänk via ARN vars "domslut" inte KIA behöver följa.

Första bedömningen av "skadan" var att ratten bara har 2 års garanti. när jag skriftligen protesterade ändrades till onormalt slitage.

 

 

 

Uppdaterat: 2021-10-19 15:49

Kommentarer

Vad förvånad jag blir att KIAs 7 års garanti inte var så bra som vissa här på forumet skrävlat om. Det är lätt att ha garantier men svårare att få något ut av dom. Ungefär som när ett av gångjärnen på min laptop gick sönder på en ACER köpt på Elgiganten efter 3 månader ( 1års tillköpt garanti) och repverkstaden i Oslo beslöt att det var en vanlig förslitningsskada som kostade mig 1800 kr.

Uppdaterat: 2021-10-19 15:59

Ja, numera är garantier inte mycket värda - i alla fall på elektroniska mojänger. Om företaget dessutom tycker att det man reklamerat inte skall omfattas av garantin så måste man ofta BETALA även om man bara får tillbaka sin trasiga produkt. Uselt mot oss konsumenter. Här borde vår lagstiftning skärpas ordentligt.

Uppdaterat: 2021-10-19 16:40

Opartiska bedömningar är svårt att få, tror jag. Kommunens konsumentvägledare, kanske?

Jag har fått de få problem jag haft på KIA åtgärdade utan knot. Verkstaden rapporterade in det och sen fick de laga när KIA centralt sagt ok.

Uppdaterat: 2021-10-19 18:36