Hjullager

4 inlägg 0 nya
Hjullager

I senaste numret av Vi Bilägare finns en artikel om hjullager. Där står att läsa "så länge naven är smorda, vilket man bör göra vid servicetillfälle, och tätningen håller så är det ingen fara".

Hur går detta till, det är väl inget som görs när man lämnar in bilen på service?

Nej, det är nog mer än femtio år sedan lagren smordes vid service.
Däremot bör det ju kollas att lagren inte har missljud och att tätningarna är hela.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Små VAG bilar med trummor bak har haft koniska lager länge, dom går att smörja/justera, men annars är det fasta lager sen 20-30 år tillbaka på alla bilar, undantaget 4 hjulsdrivna större farkoster, typ pickuper där framhjulslager ska servas regelbundet.

Ja det är riktigt som Rikard skriver, men inte bara VAG utan flera andra mindre bilar med trumbromsar bak har haft den typen av lager, men smörjning vid service har jag aldrig varit med om.
Men är det en seriös verkstad ska de ändå kolla tätningar och att det inte finns missljud.
Det räcker inte med att konstatera att hjulet går runt!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.