Fundering om eftermonteringslampor LED/Xenon

26 inlägg 0 nya
Fundering om eftermonteringslampor LED/Xenon

Har skrivit nån annan stans om det urdåliga halvljuset i min nya firmabil, en Ford Transit Custom.
Halvljuset är en lins med H7 lampa bakom. Jag köpte bättre lampor, som i normala fall ger en uppfattad förbättring på typ 50%, men här gav det i jämförelse 10%, ljuset är trots lamporna bland det sämsta jag haft på en bil.
Jag blir rädd ibland när man tex möter en radda bilar på en regnvåt landsväg, uppfattningen är att jag inte ens har ljuset tänt. Jag har även berättat om min kollega som ringde från E4an när han körde bilen för första gången i mörker, och frågade hur ljusreglaget skulle stå, han uppfattade samma sak, att halvljuset inte var på.

Nu kanske ni tänker att jag och min kollega ser dåligt, okej, vi börjar bli till åren, men varken han eller jag har problemet i våra privata bilar, jag ser tex bra i vår Suzuki Swift med H4 halogen, eller i BMWn med xenon, och vi är vana mörkerkörare med mycket långväga resor.

Nu till funderingen. Jag har provat xenon i reflektorstrålkastare, bra styrka men konstig ljusbild, och väldigt bländade för mina medtrafikanter, dom plockades ur dagen efter.
Det säjs att xenon funkar bäst i projektorlampor, linsen styr ljusbilden så den blir rätt, alla original xenon är ju projektor.
Nu finns det LED för projetorstrålkastare, och det är dom jag funderar om, bilderna visar en lampa som bara lyser åt ett håll, typ som en halogen halvljuslampa 180 grader, i mitt fall är ju lampan en H7 som lyser 360 grader. Det sitter ju en liten reflektor bakom linsen, men hur blir det när bara halva den får ljus ??
Jag köper utan problem lampor för 1.300:- om det skulle ge ett bättre ljus, men det skulle ju inte kännas kul om det inte blev nån förbättring, eller en felaktig ljusbild som bländar.

Jag kan inte länka på telefonen, men kolla tex på Diodhuset.se och spana på LED för lins.

Led för eftermontering känns lite sådär. Är det verkligen så värdelöst halvljus, skulle jag montera in xenon i dimljusen och sedan plocka bort de till besiktningen. Det är ju lika olagligt båda två, men det är ju ditt val. Själv kommer jag aldrig att köpa en bil utan xenon igen. Halogen är stenåldern gånger tusen. Bedrövligt ljus och tråkig Kelvin

SAIK FOR LIFE!

Så är det bara. H är Pricis 100 gånger stenålders.
Tänk på det alla bilköpare före ni köper bil.
Våran Ford transit är Lika dan.
Man tror parkeringen är på. Inte kul.
Och det gäller i stort sett alla bilar mer eller mindre.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Så här står det om eftermontering av xenon på https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/xenonljus/

"Att konvertera eller bygga om en strålkastare avsedd för halogen är inte tillåtet enligt de reglementen som gäller i Sverige och Europa. Detta gäller både extraljus och bilens ordinarie halv- och helljus. För att lagligt konvertera bilens hel-och/eller helljus till xenon måste godkända xenonstrålkastare monteras. Dessutom ska bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering av dessa samt strålkastarrengöringsanläggning. Därefter måste bilen registreringsbesiktigas."

Sannolikt gäller motsvarande för LED-lampor, bortsett från automatisk nivåreglering och strålkastarrengöringsanläggning.

Mitt tips är att kolla in sortimentet av mer ljusstarka H7-lampor hos tillverkarna Philips, Osram och GE.

På vår förra Octavia -09 med H7 bakom lins var nog halvljuset helt ok, nästan så man kan säga utmärkt. Låter säkert konstigt när man läser om hur folk klagar på H7... Men xenon som halvljus är nog överlägset och man kan ju laborera lite med olika färgtemperaturer. Jag är nöjd med halvljuset på våra bilar men skulle vilja ha lite förstärkning på helljuset utan att förfula fronten med stora extraljus eller ledramper. Har testat med ledlampor i H1 reflektorer och det gav bra ljus men bred och kort ljusbild. Vet att det finns ledlampor som går att justera i djupled och det kanske kan råda bot på ljusbilden? Har också funderat på xenonkonvertering av H1 men om Rickard har dålig erfarenhet av det så blir det att tänka om.

Ja jag har haft en gamal BMW från -88, dem hade H1 med lins, och var klart bättre än denna Ford .

Vad säger din arbetsgivare om att ditt arbetsredskap inte går att använda? Finns samma modell med annat ljus original?

Chefen var undrande när bilarna skulle beställas, om varför vi ville ha extraljus "alla bilar idag har väl bra ljus" Han åkte tidigare A5 nu XC60, jag gissar att dom har riktigt bra ljus.

Extraljus är ju bra de stunder man har möjlighet att åka med helljus. Går det att be chefen prova bilen när det är mörkt? De flesta arbetsgivare vill ha arbetarna i livet. Om inte annat kanske det inte blir fler köp av likadana bilar.
Jag tror inte det går att få ut nåt vettigt genom ett lampbyte, tyvärr.

30 dagars bytesrätt utan frågor, det skadar väl inte att prova.

Har du dimljus? Om inte går det ju att montera sådana och de brukar gå att skrämma upp ganska ordentligt.
Dimljus är ju tillåtet att använda istället för halvljus.
När det gäller värstinglampor kan du ju kolla på "Wish".

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

30 dagars bytesrätt, är näppeligen om du har monterat kitet.

SAIK FOR LIFE!

Det står, köp och prova.

saabnisse wrote:
Har du dimljus? Om inte går det ju att montera sådana och de brukar gå att skrämma upp ganska ordentligt.
Dimljus är ju tillåtet att använda istället för halvljus.
När det gäller värstinglampor kan du ju kolla på "Wish".

Nope, du får inte använda dimljus istället för halvljus i mörker, bara som "varselljus" istället för halvljus så hur bra de lyser spelar ingen roll...

*Robban

Åh fasen. Det var generöst av de.

SAIK FOR LIFE!

H7 nightbreaker lamporna är riktigt bra
Men är optiken helt urusel, eller strömförsörjningen så lär ju inte det hjälpa
Första åtgärden borde vara att möta spänningen vid lampan när ljuset är tänt och motorn igång. Då skall det ju vara dryga 13v vid lampan
Är det inte nog med ström så är det bara att montera relä och dra fram rejäla kablar
Men enklast är väl att byta ut bilskrället till en med moderna adaptiva LED eller xenon-ljus

Jag tror det är optiken som är tokig. Jag har flera bilar med lins, det är som ett klart förstoringsglas, fordens är gryning.
Bättre lampor sitter som sagt redan i, men skillnaden blev minimal, ljuset blev vitare, men inte starkare.
Bilskrället är 2 månader gamal, och jag kommer sitta i den i 4 år.
Jag åkte ikväll med 3 av våra bilar, BMWn har klart bäst ljus vid torr väg, men i regn som i kväll var Swiftens halogen bäst, trots att den just nu har standadlampor. Fordens ljus är inte i närheten av dom andra.
Jag ska mäta spänningen i helgen, på en Peugeot jag hade tidigare saknades det 1,5 volt trots att bilen var ny, relän löste den saken.

Kom på en sak att tillägga i ämnet.
Bilen har värme i vindrutan, slingorna i glaset bryter mötande bilare ljus, strålkastarna blir som stjärnor, typ som man har en riktigt sliten ruta.

Nu har jag lagt en beställning på LED H7 för linsstrålkastare, dom lovar 1-2 dagars leverans, så det blir rapport här till helgen hur vida det är nått att ha.
Och apropå Fordens dåliga ljus, så sa kollegan idag " Tänk om halvljuset lös lika bra som kurvljusen"
Bilen har separata kurvljus i strålkastarna, och dom lyser upp ordentligt, men tyvärr med en värdelös vinkel, typ 70 grader, vilket är bakom A stolpen, så det blir ljust på sidan av bilen, men det hjälper ingenting.

Jag försökte mig på att fota ljuset, gjorde det för många år sen med en av de första mobilkamerorna, då gav kameran en bild av verkligheten även om den var gryning, kameran nu tycker det är ljust även fast det är mörkt, så det sket sig.

Nu ljuger bilderna en hel del, och ljuset ser bättre ut än vad det är, men man ser ändå skillnaden.

Första bilen är Forden, andra bilden är vår Opel Zafira -04 som har vanlig reflektor, separat för hel och halv, lampan är H7, själva glödlampan är samma i båda bilarna.

Fundering om eftermonteringslampor LED/Xenon

Fundering om eftermonteringslampor LED/Xenon

Då var LED lamporna monterade, tog 3 minuter per sida. Jag ritade av ljusbilden innan på en vägg, den stämde inte riktigt efter bytet, men det beror på att H7 lampan inte sitter rakt i reflektorn, utan vriden, och LED lampan går att vrida, så det var bara att vrida tills ljusbilden stämde, och då blev det 100% rätt.
Det blev klart bättre ljus, men inte bra. En förklaring är att reflektorn bakom linsen är 7 cm i diameter, och ljusbilden utgörs av en plåt som täcker halva reflektorn, det är alltså inte optik i linsen som gör ljusbilden.
Reflektorn är väldigt grund också, tänk er att man delar en liten apelsin och täcker över halva snittytan.
Jag har plockat isär andra strålkastare med lins, tex BMW, och där är reflektorn dubbelt så djup.
Lägger in förra bilden igen så det är lätt att jämföra, men som ni ser på tidigare bild är ljuset inte i klass med Zafiran.

Fundering om eftermonteringslampor LED/Xenon

Fundering om eftermonteringslampor LED/Xenon

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.