Fredagsmys

33 inlägg 0 nya
Fredagsmys

Sitter just o funderar på att köpa 3 NBB Xenon som just kom ut på vår lokala köp o säljsida till ett bra pris, original, inte konverterade.
Har 3st Halogen 100w, men vore kul o se om Xenonen lyser bättre, och färgtemperaturen blir bättre till LED lamporna i strålkastarna.

Nu vet jag inte i vilken bil du ska ha xenonlamporna, men personligen skulle aldrig sätta dom i reflektor strålkastare, det blir bara fel, men har bilen lins brukar det bli bra.

Rikard, Kan bara säga att dom där fungerar väldigt bra
Med H7R lampor, speciella för reflektorlampor, (sitter små avskärmningar på xenonlampans glas som eliminerar ljussticken som annars blir av xenon i reflektorlampor) funkar ypperligt. Har haft det i ett pr i min andrabil (Astra J) inte en irriterad blink från någon mötande och en exemplarisk ljusbild.

Jag får prova. Köpte H7R 40w till halvljuset och H7 50w till helljuset. Båda 4300K som ger mest ljus på färgskalan. Bländar dom så plockar jag ut dom och lägger dom på hyllan. Enligt han i affären (dock partisk, haha) så skulle R-lampan inte blända om man har reflektor, men vi får se.

FXX wrote:
Jag får prova. Köpte H7R 40w till halvljuset och H7 50w till helljuset. Båda 4300K som ger mest ljus på färgskalan. Bländar dom så plockar jag ut dom och lägger dom på hyllan. Enligt han i affären (dock partisk, haha) så skulle R-lampan inte blända om man har reflektor, men vi får se.

Helt opartiskt så kan jag konstatera att dom inte bländar. Inte monterade i min Opel i alla fall.

Hade monterade i Hyundai I30 och det var värt varenda krona.
Inga problem alls under de 5 åren vi hade den bilen.
Satte faktiskt även ditt en stark led ljus back inkopplad på varseljuset. Fungerade perfekt i mörkret och mot personer som låg för nära i trafiken *ler*

Jag har sedan 5 år xenonkungens 10w led i backljusen på Seaten. Lyser nästan bättre än framlamporna. Rekomenderas starkt!

Tröttsamt insåg jag att det sitter nån avskärmning i mina halvljus och från lamproten ut till denna mäter jag 49mm och H7R som jag köpte är 52mm långa. Efter lite googlande ska det tydligen finnas en H7C som är 4mm kortare för detta ändamål. Så det blir byte av mina lampor nästa vecka. Men helljusen är monterade och ikväll blir det en testrunda för att se om det gjorde nån skillnad.
Tog en bild på mina backljus, som sagt, rekomenderas starkt om man lider av dåligt backljus. Vanlig Ba15s-lampa som inte ger felkoder på min canbus-bil. https://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/backlampor/ba15s-backlampa-10w.html

Fredagsmys

Verkar bra, ska köpa ett gäng, bara Swiften har nått värt att kalla backlampor av våra 4 bilar.

Om lamporna får man väl säga "Är man nån gång glad, så regnar det"

FXX wrote:
Tröttsamt insåg jag att det sitter nån avskärmning i mina halvljus och från lamproten ut till denna mäter jag 49mm och H7R som jag köpte är 52mm långa. Efter lite googlande ska det tydligen finnas en H7C som är 4mm kortare för detta ändamål. Så det blir byte av mina lampor nästa vecka. Men helljusen är monterade och ikväll blir det en testrunda för att se om det gjorde nån skillnad.
Tog en bild på mina backljus, som sagt, rekomenderas starkt om man lider av dåligt backljus. Vanlig Ba15s-lampa som inte ger felkoder på min canbus-bil. https://www.xenonkungen.com/se/led-diodlampor/backlampor/ba15s-backlampa-10w.html

När min nya bil snart en Fabia och prova backa i mörkt ute om det ser bra ut då behöver inte byta lampa, om syns svag då kan jag byta till LED från Xenonkungen.

Fredagsmys

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Helljuset blev betydligt bättre men jag hade nog förväntat mig lite mera. Men det kanske är reflektorerna i lyktorna som begränsar.
Ungefär 200m till skogen i kurvan.
Enbart halvljus, Osram Nightbreaker Laser

Fredagsmys

Helljus, Xenon 50W, 4300K

Fredagsmys

Hel och halvljus ihop

Fredagsmys

Så här står det om eftermontering av xenon på https://www.autoexperten.se/uppslagsverk/xenonljus/

"Att konvertera eller bygga om en strålkastare avsedd för halogen är inte tillåtet enligt de reglementen som gäller i Sverige och Europa. Detta gäller både extraljus och bilens ordinarie halv- och helljus. För att lagligt konvertera bilens hel-och/eller helljus till xenon måste godkända xenonstrålkastare monteras. Dessutom ska bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering av dessa samt strålkastarrengöringsanläggning. Därefter måste bilen registreringsbesiktigas."

Sannolikt gäller motsvarande för LED-lampor, bortsett från automatisk nivåreglering och strålkastarrengöringsanläggning.

John>Jag gör alltid en avvägning. I detta fallet öka mina chanser att inte krocka med ett vilt djur vs vad eventuella böter kostar. Och jag tar böterna alla dagar i veckan mot att öka mina chanser att hinna se viltet. Sedan finns även risken med i beräkningen. Jag tror jag har sett en polisbil en gång under det senaste året vid resa från-till jobbet. Att dom sedan skulle upptäcka och beivra detta brott mot helbilsgodkännandet känns långsökt.
Vid det årliga besöket hos bilprovningen så går det relativt enkelt att byta lamporna.
Som parantes kan jag nämna att bilprovningen sällan har något emot att helljuset är konverterat till xenon. Jag åkte igenom bilprovningen 5 år i rad med fd. Honda där helljuset var bytt från halogen till xenon.

John2008
"Sannolikt gäller motsvarande för LED-lampor, bortsett från automatisk nivåreglering och strålkastarrengöringsanläggning."
Det skulle vara väldigt intressant att få höra från en sakkunnig vad som särskiljer LED från xenon i detta fall!
Antagligen är det en lobbyverksamhet från biltillverkarna som varit framme och påverkat EU på samma sätt som när de fick genom släckta bakljus vid dagsljus med motivation att det skulle spara bränsle!
Och strålkastarrengöring har en väldigt låg prioritet utanför Norden!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Efter att ha kört samma sträckning till och från jobbet två dagar i mörka skogen så kan jag konstatera ett riktigt lyft för helljuset!

Nu har jag fått fixat nya H7c till halvljuset på Seaten och det blev riktigt bra. Ännu ingen som helljusblinkat så det kanske inte bländar mer än alla andra bilar som har originalxenon/led.
Har även uppdaterat backljusen på Golfen. Nu inväntar jag bara mörkret för att se om det blir nån skillnad.
Vänster ny diodlampa, höger original. Man ser större skillnad i verkligheten än vad bilden ger sken av.

Fredagsmys

Idag åkte halvljus-xenonen ut. När jag vridit på tändningen så har dom tänts-släckts-tänts ett par gånger innan dom lyst ordentligt. Vid några tillfällen så har dom förblivit släckta och symbolen för trasig lampa har tänts. Men då har det räckt med att starta om motorn så har det funkat. Men imorse så blinkade dom som vanligt ett par tre gånger och sedan lös bara ena lampan. Startade om motorn men den ena sidan var död och symbolen för trasig lampa lyste konstant. Samma visa när jag skulle hem från jobbet, bara ena lampan som lös.

Bytte tillbaka till H7’orna, bara lyse på ena sidan. Kollade säkringarna, hela. Kopplade upp obd-eleven som hittade något fel på en elektronikenhet. Nollad koden och lyset fungerade igen.

Min teori är att det är för dåligt med spänning när lamporna ska tända pga. utetempen. Imorse var det -3, när jag haft bilen i garaget så har dom tänt utan att blinka. Jag har även provat att vrida på p-ljuset, startat motorn och låtit den gå på tomgång en minut, stängt av radio och alla förbrukare, höjt tomgången och vridit på ljuset, men samma blinkande. Jag har inte mätt laddspänningen och jag vet inte varför det bråkar när det är kallt. Helljuset som är 10w starkare blinkar aldrig när jag drar på det.

Det kanske är canbus som känner av att det är för fel motstånd i kretsen för halvljuset. Dock sitter det motstånd och satsen jag köpte är för canbus, men men, det fungerar inte så det är väl bara att gilla läget.

FXX wrote:
Idag åkte halvljus-xenonen ut. När jag vridit på tändningen så har dom tänts-släckts-tänts ett par gånger innan dom lyst ordentligt. Vid några tillfällen så har dom förblivit släckta och symbolen för trasig lampa har tänts. Men då har det räckt med att starta om motorn så har det funkat. Men imorse så blinkade dom som vanligt ett par tre gånger och sedan lös bara ena lampan. Startade om motorn men den ena sidan var död och symbolen för trasig lampa lyste konstant. Samma visa när jag skulle hem från jobbet, bara ena lampan som lös.
Bytte tillbaka till H7’orna, bara lyse på ena sidan. Kollade säkringarna, hela. Kopplade upp obd-eleven som hittade något fel på en elektronikenhet. Nollad koden och lyset fungerade igen.
Min teori är att det är för dåligt med spänning när lamporna ska tända pga. utetempen. Imorse var det -3, när jag haft bilen i garaget så har dom tänt utan att blinka. Jag har även provat att vrida på p-ljuset, startat motorn och låtit den gå på tomgång en minut, stängt av radio och alla förbrukare, höjt tomgången och vridit på ljuset, men samma blinkande. Jag har inte mätt laddspänningen och jag vet inte varför det bråkar när det är kallt. Helljuset som är 10w starkare blinkar aldrig när jag drar på det.
Det kanske är canbus som känner av att det är för fel motstånd i kretsen för halvljuset. Dock sitter det motstånd och satsen jag köpte är för canbus, men men, det fungerar inte så det är väl bara att gilla läget.

Vad tråkigt som hände. Om du vet nyhet utan canbus med Xenon?
Kolla: https://www.diodhuset.se/xenonkit-35w-normal-9-16v

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Ja fast bilen har canbus, så den du hänvisar till fungerar inte på min bil.

FXX wrote:
Ja fast bilen har canbus, så den du hänvisar till fungerar inte på min bil.

Om det är många ingående delar inte är trasig utom paket xenon får lämna tillbaka för dom undersök felet och är garanti får ny.

Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.