Elbilar och elsäkerhet

48 inlägg 0 nya
Elbilar och elsäkerhet

Jag har funderat en del när det gäller laddning av elbilar och då speciellt när det gäller induktiv laddning som förmodligen kommer att ersätta sladdar i framtiden.
Det som är lite skrämmande är att det verkar vara ganska tyst när det gäller forskning om de eventuella medicinska riskerna med induktiv laddning och hur levande organismer påverkas under längre tids påverkan.
Här handlar det ju om betydligt kraftigare strålning än när man var tvungen att förse lysrörsarmaturer i kontorslandskap med jordade metallgaller och placera alla ledningar i skärmade kabelrännor.
Och inte kommer det att hjälpa med foliehatt heller!
Jag minns en studie när det gällde förare av ellok och den strålning de utsattes för och som ökade risken för att drabbas av cancer.
Jag hittade en information från elsäkerhetsverket som var informativ just när det gäller laddning: https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elsak_informationsbehov_laddningsinfrastruktur_2014.pdf

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Saabnisse: När jag kom ut i morse låg min grannes katt som vanligt under min bil. Tänkte på vägen till jobbet sen hur nyttigt det kan vara för katter som trivs under bilar med induktiv laddning :)

Henrik, katter är speciella, jag blir inte förvånad om det visar sig att de får extra energi om de utsätts för induktiv laddning!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Du, det skulle inte förvåna mig heller.....pälsen kanske bildar nån statisk energi så de med blir nån form av laddhybrid!

Kattskinnselektriker? :-)
Nä, skämt å sido. Induktionsladdning är iofs spännande, men jag antar en viss skepsis mot det eftersom det är förhållandevis höga effekter man tänker sig att överföra via induktion. Bättre vore nog att biltillverkarna förenklar anslutningen av kabel/don till fordonet.

Power to the people

Skillnaden med lokföraren är väl att det sällan sitter någon person i bilen när den laddas. Induktiv laddning blir nog aldrig mer än långsamladdning på garageuppfarten, och då är ju föraren troligen i sin säng när det sker :)

Ska induktiv laddning fungera bra tror jag att man måste ha något som mekaniskt för "plattan" närmre bilen när man har parkerat så att man inte har ett luftgap emellan. Stor risk finns för kraftigt oljud också eftersom man lätt får vibrationer i induktiva kopplingar.

K.Klabbe, här är det inte frågan om personfri laddning https://www.scania.com/group/en/scania-testar-tradlos-snabbladdning-i-stadstrafik/
Och det här TV skriver om ID Neo: " Batterierna, som är vätskekylda, ska inte bara kunna laddas via kabel (inklusive snabbladdning) utan även induktiv laddning ska vara tillgänglig." Där står det ju inget om personsäkerhet som ju måste klaras även om ingen befinner sig i bilen.
Och visst pågår det experiment och jag tror säkert det kommer att fungera, här beskrivs ett prov med en spole i asfalten som inte är större i format än en A3, men ändå överför 3 kW och det måste ju ge en ganska koncentrerad strålning. https://www.nyteknik.se/fordon/elbilen-laddas-tradlost-6393719

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Jag kommer ihåg en film som Tesla visade för något år sedan där de laddade en elbil lika snabbt som man tankade en bensinbil.
Men jag hittar den inte nu.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Sen borde det väl rimligen bli större ladd-förluster med induktiv laddning kontra laddning med "sladd-anslutning".

Det blir det säkert, ungefär som att fylla bränsle med munstycket en bit från påfyllningen!
Men det finns säkert de som accepterar det av bekvämlighetsskäl!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Förresten kan det här ge upphov till en ny produkt anpassad för de som inte litar enbart på foliehatt.
En heltäckande folieoverall med inbyggd jordfläta!

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Jag kommer ihåg en film som Tesla visade för något år sedan där de laddade en elbil lika snabbt som man tankade en bensinbil.
Men jag hittar den inte nu.

Alla Model S var förberedda för batteribyte och teststationer fanns i USA, att byta batteri tog hälften så lång tid som att tanka en Audi A8 (som har stor tank).

https://youtu.be/H5V0vL3nnHY

Japp, så var det, jag kom ihåg nu.
Fanns det inte något liknande i Köpenhamn till Zoe för några år sedan?
Snabba bateribyten skulle givetvis kunna lösa problemet med laddtiden, men förutsätter ju en standard som inte finns nu!
Men i en framtid, då antalet biltillverkare förmodligen reducerats till en bråkdel av vad som finns idag, kan det kanske bli verklighet?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse wrote:
Det blir det säkert, ungefär som att fylla bränsle med munstycket en bit från påfyllningen!
Men det finns säkert de som accepterar det av bekvämlighetsskäl!

Över 97% verkningsgrad inom kort!
https://www.nyteknik.se/energi/genombrottet-tradlos-laddning-nastan-utan-forluster-6936604

Ja det är ju fantastiskt, men det är ändå nästan 4 kW som försvinner i värme och strålning!
Det ska bli intressant att se vad Elsäkerhetsverket kommer fram till så småningom.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

I ämnet elsäkerhet så hade vi ämnet elbilsladdning uppe på agendan i vår bostadsrättsförening, plötsligt så har säkert några köpt elbil och vill ladda i sina garage.
Det är garage i längor, men separat matning från lägenheterna, man vill ju inte att nån överbelastar och startar en brand.
Föreningen äger garagen, men bostadsinehavaren är själv ansvarig för sitt elsystem, även i garaget.
Säkerheten går att utöka, det är 2.5# draget till garagen, men 1,5# lokalt, jag har tex alla mina grannars inkommande matning upp ur golvet i mitt garage, sen går det vidare på vinden till respektive garage.

Knepigt läge hur föreningen ska agera.

saabnisse wrote:
Ja det är ju fantastiskt, men det är ändå nästan 4 kW som försvinner i värme och strålning!
Det ska bli intressant att se vad Elsäkerhetsverket kommer fram till så småningom.

Det försvinner inte så mycket mindre i kablarna om de används vid så höga strömuttag.

Vad har du för säkringar? Om det inte sitter en central där ledningen minskar till 1,5# får du inte ha kraftigare säkring än 13A även om matarledningen är 2,5#.

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ok jag får tydligen ta tillbaka det om långsamladdning på garageuppfarten. Dock är det ju fortfarande relativt kort tid som även busschauffören utsätts för laddningen i Scaniaexperimentet. Men lite tankemöda kanske får läggas på att inte sätta laddplattan under förarstolen eller dylikt. Sitter den bak i bussen så är det ju långt till föraren i just detta fallet, och fält försvagas ju kraftigt med avstånd.

junkers, det stämmer säkert, men jag inbillar mig att det blir mer koncentrerad värmeutveckling vid induktiv laddning, men det är kanske fel?

Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.