Dieselvärmare i VAG bil.

7 inlägg 0 nya
Dieselvärmare i VAG bil.

Läste nånstans (hittar det inte nu) att om en bil (vi säger en passat för det är det jag tittat på) som är utrustad med Webasto bränslevärmare inte har någon annan värmarlösning. De bilar som är utan denna värmare har istället en elvärmare enligt det jag läste. Frågan är: köper man en bil med originalmonterad Webasto och värmaren lägger av, då finns ingen värmefunktion alls i en sådan bil? Man måste alltså få igång webaston eller faktiskt inte kunna använda bilen vintertid? Kan tänka mig att defrosta rutorna blir en rysare utan värme...

/Hilife

Jo då, men det tar längre tid innan det blir varmt, och vid extrem kyla räcker inte motorns värme till.

Som exempel åkte jag i en VW Transporter med trasig värmare i -15. När jag var framme efter 40 min åkande var vindrutan inte helt fri från is. Åkte 25 mil i en Renault förra vintern, det var -39 när jag startade, fick inte upp värmen i bilen förens i slutet av resan när temperaturen steg till -27.

Jag vet inte hur det är på Passat men antagligen inte sämre än på Golf och på min Golf 2,0 TDI -17 med Webastovärmare finns elektrisk tillsatsvärme.

Det är inte alla bilar som har denna ptc värmare som oftast är på ca 1000w.
Även bilar utan bränslevärmare kan vara utan.
Som det skrivs blir defrostervärmen långsammare utan ptc.
Denna ptc är inget som ersätter bränslevärmarens suveräna funktion med varm bil och motor innan körning utan den startar bara när generatorn börjar ladda efter motorstart.
Med ptc går motorn fortfarande iskall och tar mer bensin/diesel ända till motorn kommit upp i 80 grader och dessutom fungerar renings sysyrmen dåligt.
Som sagt ptc är ett komliment för att spetsa ordinarie värmesystem vid uppstart.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Tack för svar.
Om jag fattat saken rätt, en bil med webasto/bränslevärmare, den går in automatiskt och stöttar, gradvis utan att man egentligen behöver tänka på det? Alltså om det är +10 ute så vill man har värme men inte massor, då kallar klimatorn i bilen på värme från värmaren under färd?

/Hilife

När det är kallare än +5 kan den gå on och värma/stötta innan motortempen kommit upp i drifts temp.
Klimator reglerar konternuerligt inne tempen efter inställt värde oavsett -28 eller+28

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.