dieselbox, dieselchip, chiptrim....vilka är långtidseffekterna

43 inlägg 0 nya
dieselbox, dieselchip, chiptrim....vilka är långtidseffekterna

Jag vet hur de funkar men inte vad det innebär för partikelfilter eller motorns hälsa på sikt. Ökat bränsletryck och hos de mer avancerade boxarna även reglerbart turbotryck. Vilka är dina erfarenheter som använt en box i flera år?

Partikelfiltret tar man ut innehållet ur och så tar man bort EGR-ventilen samtidigt. En sjuhelsikes massa mer pulver (som man inte måste "malusa" för) och en bättre bränsleekonomi. Den globala miljön tackar och bugar!

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Klarsynt
Klarar den verkligen besiktningen då?

Vad jag läst på nätet så går det fint i besiktningen.

Klarsynt wrote:
Partikelfiltret tar man ut innehållet ur och så tar man bort EGR-ventilen samtidigt. En sjuhelsikes massa mer pulver (som man inte måste "malusa" för) och en bättre bränsleekonomi. Den globala miljön tackar och bugar!
.

Nej jag vill inte ta bort dessa saker då jag tycker att det är taskigt mot miljön. Därför undrar jag om det är att rekommendera att sätta i en box ändå?

flat7
Om du nu ska trimma är det bästa att göra det via databoxen i bilen...snällare mot bilen än en trimbox som "lurar" databoxen i bilen...

flat7 wrote:
Klarsynt wrote:Partikelfiltret tar man ut innehållet ur och så tar man bort EGR-ventilen samtidigt. En sjuhelsikes massa mer pulver (som man inte måste "malusa" för) och en bättre bränsleekonomi. Den globala miljön tackar och bugar!
.
Nej jag vill inte ta bort dessa saker då jag tycker att det är taskigt mot miljön. Därför undrar jag om det är att rekommendera att sätta i en box ändå?

Vad skall du med en box till?
Skall du över huvud taget göra något så rekommenderas en ny programvara som omhändertar alla parametrar. Att bara höja bränsletrycket genom att manipulera signalerna är ju gamla risky. Men finns ju många som nöjda kör med dessa boxar.
Men många av dagen motorer är ju i grunden samma motor fast har via programvaran olika effektuttag. Så om du nu vill ha mer effekt så rekommenderar jag i alla fall ny programvara framför att häkta på en liten magisk låda.

Guran wrote:

Att bara höja bränsletrycket genom att manipulera signalerna är ju gamla risky.

Eh, det tror jag inte är ö.h.t. möjligt med en diesel. Det handlar "bara" om att pumpa in mer diesel - en viss skillnad.

Audi A5 SB wrote:
Guran wrote:
Att bara höja bränsletrycket genom att manipulera signalerna är ju gamla risky.
Eh, det tror jag inte är ö.h.t. möjligt med en diesel. Det handlar "bara" om att pumpa in mer diesel - en viss skillnad.

Nja
”En effektbox/trimbox monteras på bränsletrycksgivaren för att manipulera signalen med ett högre Volt-värde, vilket resulterar i förhöjt bränsletryck som automatiskt medför i högre laddtryck, där av får man en starkare bil av en så enkel sak. Men den största nackdelen är det oförbrända bränslet och den höga sotmängden som passerar cylindrarna ut i insuget och som med tiden täpper till EGR-Ventil samt Partikelfilter.”

Jag vill ha lite mer effekt helt enkelt och om det är så enkelt som med en box, varför inte testa?....sen svarade du att egr sotar igen och partikelfiltret tar stryk. Låter mindre kul.

flat7 wrote:
Jag vill ha lite mer effekt helt enkelt och om det är så enkelt som med en box, varför inte testa?....sen svarade du att egr sotar igen och partikelfiltret tar stryk. Låter mindre kul.

Inte jag som svarar
Klippt från AS motorteknik, erkänt duktig trimmare i Kristinehamn
”Med en motoroptimering justeras parametrar som laddtryck, luftflöden, rökmappar, momentbegränsningar, railtryck mm för att uppnå absolut bäst förbränning samt prestanda av ditt fordon. Med en optimering kan du även låsa upp strypta mjukvaror”

Jag hade M-power kit på en BMW 520d
Klart bättre än original.
Ny programvara både i motor och automatlåda och större intercooler.

Så skall du trimma så rekommenderar jag en optimering istället för en box
Även BSR jobbar med programvaror. Det hade jag i en Saab 9-5 2,0t fungerade fint i 17.000mil 200hk istället förm150.
Men det ju för snart 20 år sedan med enklare motorer och avgasrening.

Guran wrote:
Audi A5 SB wrote:Guran wrote:
Att bara höja bränsletrycket genom att manipulera signalerna är ju gamla risky.
Eh, det tror jag inte är ö.h.t. möjligt med en diesel. Det handlar "bara" om att pumpa in mer diesel - en viss skillnad.
Nja
”En effektbox/trimbox monteras på bränsletrycksgivaren för att manipulera signalen med ett högre Volt-värde, vilket resulterar i förhöjt bränsletryck som automatiskt medför i högre laddtryck, där av får man en starkare bil av en så enkel sak. Men den största nackdelen är det oförbrända bränslet och den höga sotmängden som passerar cylindrarna ut i insuget och som med tiden täpper till EGR-Ventil samt Partikelfilter.”

Jag hävdar fortfarande att du inte kan höja bränsletrycket på en modern diesel. Mer att läsa här: http://www.prodieselchip.se/pdf/tech.pdf

"Bara mängden insprutad diesel reglerar ut-effekten av dieselmotorn."

Om du anser att det går att göra, alltså höja bränsletrycket alltså, så tror jag nog att Bosch m.fl. skulle vara intresserade av dina erfarenheter;-)

Audi A5 SB wrote:
Guran wrote:Audi A5 SB wrote:Guran wrote:
Att bara höja bränsletrycket genom att manipulera signalerna är ju gamla risky.
Eh, det tror jag inte är ö.h.t. möjligt med en diesel. Det handlar "bara" om att pumpa in mer diesel - en viss skillnad.
Nja
”En effektbox/trimbox monteras på bränsletrycksgivaren för att manipulera signalen med ett högre Volt-värde, vilket resulterar i förhöjt bränsletryck som automatiskt medför i högre laddtryck, där av får man en starkare bil av en så enkel sak. Men den största nackdelen är det oförbrända bränslet och den höga sotmängden som passerar cylindrarna ut i insuget och som med tiden täpper till EGR-Ventil samt Partikelfilter.”
Jag hävdar fortfarande att du inte kan höja bränsletrycket på en modern diesel. Mer att läsa här: http://www.prodieselchip.se/pdf/tech.pdf
"Bara mängden insprutad diesel reglerar ut-effekten av dieselmotorn."
Om du anser att det går att göra, alltså höja bränsletrycket alltså, så tror jag nog att Bosch m.fl. skulle vara intresserade av dina erfarenheter;-)

Håller med dig, inte på en modern common rail diesel med 1500 bars bränsletryck.
Bara tiden spridarna är öppna som borde kunna regleras.
Så ja vi är eniga. Men jag vidhåller att du måste testa TIDAL, trotts din gamla Braun :)
Satt senast ingår och imponerades av ljudet, Bert Kampfert lät utomordentligt bra, inspirerades av Vetenskapens Världs signturmelodi.

Bert Kampfert dog 1980 och jag tror nog att ljudet de producerade då ligger lite i lä idag. Möjligen med ett master tape...

Själv har jag en CD från 1982 från Philips: https://www.discogs.com/it/Various-Invitation-To-Digital-Sounds/release/11103402

Jag köpte min första CD-spelare 1984, så jag är inte helt bakom när det gäller bitrate...;-)

dieselbox, dieselchip, chiptrim....vilka är långtidseffekterna

Ber om ursäkt för OT och lämnar nu tråden.

Audi A5 SB wrote:
Bert Kampfert dog 1980 och jag tror nog att ljudet de producerade då ligger lite i lä idag. Möjligen med ett master tape...
Själv har jag en CD från 1982 från Philips: https://www.discogs.com/it/Various-Invitation-To-Digital-Sounds/release/11103402
Jag köpte min första CD-spelare 1984, så jag är inte helt bakom när det gäller bitrate...;-)

Ja men ljudet på TIDAL är oftast från Mastertape och via Dolbyfilter.
Men testa, kostar inget.
I mina öron är det en märkbar skillnad mellan strömmad Spotify och TIDAL. Och den framlidna Bert lät onekligen bra, speciellt basisten. Tror faktiskt att TIDAL i många fall använder Masertape och Dolby, för ljudet låter betydligt mer än vad som var vanligt.
Men oavsett så är det ett riktigt bra ljud.
Jag har även provat hemmavid och samma skillnad där, och det systemet låter betydligt bättre än dåligt :)
Så min rekommendation testa, är gratis bara ladda ner appen. Sedan kan du kommentera om hur det lät.
Sen kan du säga att troligen min tinnitus är orsaken :)
PS. Jag har kvar mitt gamla Nakamichi Z480 kasettdäck. Och det fungerar klanderfritt efter 25 år i träda. DS

Anledningen till att jag vill köra med box och inte programmera ECU är 1. Motorförsäkringen gäller inte om ECU är modifierad. 2. Dyrare. En box går lätt att plocka bort och då är bilen återställd.

Försäkringen gäller inte om de kommer på dig med Box heller, och BSR:s PPC kan du med "ta bort" ur bilens system när du inte vill ha det.

flat7 wrote:
Anledningen till att jag vill köra med box och inte programmera ECU är 1. Motorförsäkringen gäller inte om ECU är modifierad. 2. Dyrare. En box går lätt att plocka bort och då är bilen återställd.

Oavsett vad du väljer så modifierar du bilen.
Skulle du få problem så är det samma skit. Det finns oavsett lagrat i bilens datasystem.
Så endera köper man en tillräckligt stark motor eller ”trimmar” och då är i i alla fall i mitt huvud en ”riktig” ECU programmering att föredra. Men jag är tveksam till att ändra på en ny dyr bil. Bättre att köpa tillräckligt med effekt från början. Man vänjer sig oavsett med effekten om man inte köpt en rejält nedtrimmad snålversion..
Vilken motor är det du vill få mer effekt ut?

njo415 wrote:
Klarsynt
Klarar den verkligen besiktningen då?

Ja, absolut. Tilläggas bör att det inte är gjort via påhängd låda utan bilens egen programvara är uppgraderad.

.

Politisk korrekthet känner de flesta till vid det här laget – det dolda åsiktsförtryck som råder utom för ”godkända” åsikter. Det är tätt närbesläktat med det psykologiska begreppet grupptänk, ett fenomen som i grunden syftar till att upprätthålla harmoni genom konsensus i en grupp. Tyvärr får grupptänk förödande konsekvenser när det uppstår på politisk nivå och alla försök till motstånd eller nyansering bestraffas. Grupptänk uppstår alltså när en grupp människor värderar harmoni och sammanhållning inom gruppen högre än korrekta analyser och kritisk utvärdering. .

Guran wrote:
flat7 wrote:Anledningen till att jag vill köra med box och inte programmera ECU är 1. Motorförsäkringen gäller inte om ECU är modifierad. 2. Dyrare. En box går lätt att plocka bort och då är bilen återställd.
Oavsett vad du väljer så modifierar du bilen.
Skulle du få problem så är det samma skit. Det finns oavsett lagrat i bilens datasystem.
Så endera köper man en tillräckligt stark motor eller ”trimmar” och då är i i alla fall i mitt huvud en ”riktig” ECU programmering att föredra. Men jag är tveksam till att ändra på en ny dyr bil. Bättre att köpa tillräckligt med effekt från början. Man vänjer sig oavsett med effekten om man inte köpt en rejält nedtrimmad snålversion..
Vilken motor är det du vill få mer effekt ut?

Hur kan en bortplockad box lämna spår i datasystemet i bilen? Jag menar, bilen har ju aldrig vetat om att den fanns där.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.