Vi Bilägares forum

Dessa LED-ljus ...

Dessa LED-ljus ...

De allra flesta nya bilar har LED-ljus bak - ofta designat med smala strimmor i någon uttänkt (?) form.
Har inte läst några negativa kommentarer från biltester om dessa, MEN ...
... jag har kört bakom flera moderna bilar i regnväder och det är bedrövligt hur dåligt många av dessa bilar syns. De nya Volvo-modellerna V90 och S90 tillhör tyvärr den sämsta sorten och syns knappt ens med det lilla dimljuset tänt.
Det talas en del om det tokiga att automatljuset på flera bilmodeller inte tänder bakljusen, men med dåligt synbara LED-bakljus kan det ju kvitta ....

Uppdaterat: 2017-08-13 13:07

Kommentarer

Jag har inte sett just V90 och S90, dom kanske tillhör de sämre och även deras dimljus.
Men tycker ändå dom lyser rätt bra, LED ger ett rätt bra starkt ljus även om det är en liten strimma. Sen kan jag hålla med om denna automatljus grej och nya EU regler. Dessutom verkar många helt glömma att ställa in vredet i rätt läge och åker runt med dimljus fram på, då lyser ju inget baktill.
Det finns en annan nackdel med LED, dom ger ingen värme alls vilket gör att många vintertid åker runt utan några ljus alls baktill. Förr så smälte is och snö just vid lysena, men det händer inte längre. Så det är viktigt att se till att det är rent på snö bakom, också något man kan tillskriva common sense, precis som att läsa en manual till bilen så man hajjar hur ljusvredet fungerar.

Uppdaterat: 2017-08-13 13:13
– Har du sett den nya filmen om lastbilar? – Nä, men jag har sett trailern.

Nu är väl nya XC60 inte en så vanlig syn på vägarna ännu (däremot V/S90 och nya XC90 som kanske syns lite dåligt på avstånd, har inte reflekterat över det) men kalla ledljus och vinter med snö som samlas på lyktglasen är ingen bra kombination även om det annars syns rätt tydligt. Lite trist om det är så att designen går ut över säkerheten. Men ledlampor är nog ett måste på elbilar i alla fall då all sparad energi är viktig för räckvidden.

Uppdaterat: 2017-08-13 13:36

Jag har också tänkt på nya V90/XC60 och deras dåliga synbarhet vid lite sämre väder. Precis när man blivit omkörd kan man se att det lyser i lampan som sitter i själva luckdelen men redan efter att en V90 kommit ca 50 m bort ser i alla fall jag inget ljus längre.

När hela den bakre LED-slingan är tänd däremot så är det självklart inget problem att se ljuset.

Uppdaterat: 2017-08-13 13:48
Mycket vatten har runnit under hjulen...

Bäste Alf, vi har visst gemensamma intressen idag!
Jag satt i morse och tänkte starta en tråd om detta ämne.
Vi blev häromdagen i halvmörker omkörda av en svart V90 i mycket kraftigt regn. Någon enstaka sekund efter omkörningen syntes att bakljuset var tänt, sen var bilen borta. Han var försiktig pga vatten på vägen så fartskillnaden var liten, egentligen var sikten så dålig pga regnet att omkörningen var dum.Tidningens redaktör bör skaffa kommentar från Volvo.

Uppdaterat: 2017-08-13 13:55

Hmm. Jag har nog inte tänkt på det än men vid snörök så är det helt klart en nackdel med kalla led ljus.
Brukar dock alltid slå på dim ljuset i ett tidigt skede när det är spö regn eller snörök för säkerhets skull.

Uppdaterat: 2017-08-13 19:09
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Det värsta med LED-ljus är flimrandet. Volvos bakljus är bland de värsta, epilepsin är inte långt borta. Går det inte att ha en LED-ljusteknik som inte blinkar?
I övrigt gillar jag ledljus. :)

Uppdaterat: 2017-08-16 23:18
It's a very good idea to leave a sinking ship

Johan, vilka Volvo har blinkande bakljus? Dessutom, vilka Volvo har LED-bakljus?

Uppdaterat: 2017-08-17 06:24
*Robban

Valfri volvo av nyare modell, v, xc eller s med en siffra efter.
En vanlig glödlampa kan inte flimra så snabbt så nog är det LED i bakljusen.

Uppdaterat: 2017-08-17 17:13
It's a very good idea to leave a sinking ship

Märkligt, vore intressant att veta hur man får LED att flimra.
Enda möjligheten är väl växelström?

Uppdaterat: 2017-08-17 19:31
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

https://youtu.be/L-moo0cz87Y
Det är naturligtvis inte sådär illa men sett ur en mobilkamera som interfererar med baklyset så blir det ganska tydligt. Samma fenomen som när du filmar en tv (crt-tv).

Uppdaterat: 2017-08-18 08:26
It's a very good idea to leave a sinking ship

Om inte jag är helt ute och cyklar så pulsar man strömmen till LED-arna för att hålla ner temperaturen. Det är svårt att leda bort värmen effektivt utan att skärma delar av ljuset från dem.
Man kan dämpa flimret genom att använda fluorescerande material runt dioderna, men det kan ge värmeproblem.

Uppdaterat: 2017-08-18 08:43

Intressant, jag har inte märkt något, men så är det också sällan jag ligger bakom en nyare Volvo, jag brukar oftast vara framför.
5 meter ungefär! :-/
Men jag ska kolla när det händer nästa gång.

Uppdaterat: 2017-08-18 08:58
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Tycker det ser konstigt och fult ut när man ser en V90 blinka i fronten på dagen. DRL-ljuset släcks (det vita) och kvar blir bara det gula blinkande ljuset på ena sidan. Bilen ser enögd ut då.

Uppdaterat: 2017-08-18 09:12

Vidstige,
Se det positivt: Bilen flirtar med dig!
Dessutom är det fler än Volvo som gör så. Det blir tydligare.

Uppdaterat: 2017-08-18 09:58
Vidstige skrev:

Tycker det ser konstigt och fult ut när man ser en V90 blinka i fronten på dagen. DRL-ljuset släcks (det vita) och kvar blir bara det gula blinkande ljuset på ena sidan. Bilen ser enögd ut då.

Fast det har väl alla nya bilar nuförtiden.

Uppdaterat: 2017-08-18 10:04
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
L. Mäkinen skrev:

Vidstige,
Se det positivt: Bilen flirtar med dig!
Dessutom är det fler än Volvo som gör så. Det blir tydligare.

Aha, som ett öga som blinkar. :)

Uppdaterat: 2017-08-18 10:45

På tal om LED-ljus vill jag passa på att påpeka att LED-strålkastarna (alltså fram) kan vara riktigt irriterande.
De bländar och "svänger" sig på ett sätt som stör irriterande vid möte.

Särskilt MB upplever jag som störande.

Ska bli intressant att se hur mycket rabalder det blir framöver när LED-armaturerna behöver bytas. Vad kostar de, 10.000 kr fram och 5.000 bak?
Visst håller de länge, men de kan ju skadas också, och måste därför bytas. Och de går väl inte att byta i delar?

Uppdaterat: 2017-08-18 11:11
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Hultarn, att MB´s LED-halvljus är störande har ju även ViB ljustester visat, ljuset är väldigt spretigt och taggigt, jämfört med andra LED-halvljus.
Att det blinkar i videon är helt naturligt eftersom kameran och LED:en inte jobbar med samma frekvens vilket ger detta fenomen. Jag kan inte se det men mina gamla trötta ögon, men vi är alla olika.

Uppdaterat: 2017-08-18 12:55
*Robban

Nej alla ser det inte. Jag hade problem med datorskärmar också innan led-skärmarna kom. Folk på jobbet hade för vana att krångla med skärminställningarna och ställa ner frekvensen, kom den ner till 65 Hz och under så flimrade det för mig.

Uppdaterat: 2017-08-18 15:21
It's a very good idea to leave a sinking ship

Jag har även sett att en del bilar med drl också flimrar ganska mycket. Ganska irriterande är det faktiskt. Men så är det väl när pengarna styr...

Uppdaterat: 2017-09-25 16:23
It's a very good idea to leave a sinking ship

Såg många nya Kia Ceed årsmodell 2017 med LED-parkeringsljus vid strålkastare flimrar ganska mycket på många olika platser i landsväg och i centrum. Vilket dålig kvalitet på Kia.

Uppdaterat: 2017-09-25 17:08
Min nuvarande Fabia https://www.spritmonitor.de/en/detail/990314.html Dåvarande Astra https://www.spritmonitor.de/en/detail/858751.html

På tal om LED och Volvo, så har jag noterat att nya Volvo inte har LED för blinkers bak, utan vanliga glödlampor, vilket ser billigt ut jämfört med konkurrenterna. Audi har dessutom "rinnande" blinkers vilket ser elegant ut. Inget nytt i sig, Ford hade det redan på 60-talet, men ändå.
Även Passat har LED-blinkers bak.

LED lamporna blinkar dessutom "tydligare", och borde därför vara smart att ha även bak.

Uppdaterat: 2018-01-02 15:14
Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Förstår inte riktigt varför LEV-varselljusen i många fall måste vara så mycket starkare i ljusskenet än den konventionella varselljuset... Dom kan ju i en del fall uppfattas som mycket mera bländande än själva halvljuset i själv - även om detta också är en LED-belysning.

Uppdaterat: 2018-01-02 17:41

Lite OT men jag har sagt det att jag aldrig kommer att köpa en bil där halvljuset inte sätts på automatiskt när jag startar motorn. För mig är säkerhetsaspekten att alltid synas, både fram och bak, värd mycket mer än att spara bränsle för 30 öre i månaden.
Man ser så vansinnigt många bilar denna årstiden som är helt mörklagda bak när det är kolsvart ute. Jag låg bakom en bil för några veckor sedan på väg till jobbet, 5,30 på morgonen, nån japan, kan ha varit en Toyota, ingen belysning bak. Jag blinkade med helljuset en gång (i upplysningssyfte, försökte inte leka polis), sedan la han sig i avfartsfilen och jag körde upp jämnsides, föraren tittade på mig lite som att "va fan vill du".

Man hör dagligen på radion när trafikredaktionen går in att dom uppmanar folk att tända halvljuset på sina bilar. Ni som kör nya bilar, hur fungerar det egentligen? Sitter det nån ljussensor som tänder belysningen automatiskt eller måste man vrida på halvljuset manuellt? Isf. är det så många bilar som åker med defekta sensorer eller ställer folk ljusvredet i fel läge?
Om det nu inte är automatik så borde iaf. halvljuset vara seriekopplat med instrumentbelysningen, så intrumenten är mörklagda när inte ljuset är på.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:27

FXX, det är olika när det gäller ljussensor på bilar. Sedan så måste i dessa fall ljusreglaget stå i Auto för att det skall fungera.
På Volvon som jag kör nu fungerar det ypperligt, tänder tidigt vid försämrat ljus, tänder av regnsensor och har alltid bakljusen tända i Auto-läge.
Om du vill ha halvljuset tänt direkt så fungerar det på Volvo om man sätter ljusreglaget i "körljus" och då lyser allt när du startar och allt släcks när du stänger av. Så fungerade det på Passaten jag hade tidigare också...
På vissa kan du inte ha halvljusläget på för då är P-ljus på för du stänger av.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:32
*Robban

Pi, LED-varselljuset är bländande i mörker, men då skall det ju inte lysa, annat än i nerdimmat läge ihop med halvljuset...

Uppdaterat: 2018-01-02 18:33
*Robban
FXX skrev:

Lite OT men jag har sagt det att jag aldrig kommer att köpa en bil där halvljuset inte sätts på automatiskt när jag startar motorn. För mig är säkerhetsaspekten att alltid synas, både fram och bak, värd mycket mer än att spara bränsle för 30 öre i månaden.
Man ser så vansinnigt många bilar denna årstiden som är helt mörklagda bak när det är kolsvart ute. Jag låg bakom en bil för några veckor sedan på väg till jobbet, 5,30 på morgonen, nån japan, kan ha varit en Toyota, ingen belysning bak. Jag blinkade med helljuset en gång (i upplysningssyfte, försökte inte leka polis), sedan la han sig i avfartsfilen och jag körde upp jämnsides, föraren tittade på mig lite som att "va fan vill du".
Man hör dagligen på radion när trafikredaktionen går in att dom uppmanar folk att tända halvljuset på sina bilar. Ni som kör nya bilar, hur fungerar det egentligen? Sitter det nån ljussensor som tänder belysningen automatiskt eller måste man vrida på halvljuset manuellt? Isf. är det så många bilar som åker med defekta sensorer eller ställer folk ljusvredet i fel läge?
Om det nu inte är automatik så borde iaf. halvljuset vara seriekopplat med instrumentbelysningen, så intrumenten är mörklagda när inte ljuset är på.

Ofta japs och i stan kör det en del prius taxi som alltid är svart bak.
Konstigt att folk inte fattar.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
EnannanRobban skrev:

FXX, det är olika när det gäller ljussensor på bilar. Sedan så måste i dessa fall ljusreglaget stå i Auto för att det skall fungera.
På Volvon som jag kör nu fungerar det ypperligt, tänder tidigt vid försämrat ljus, tänder av regnsensor och har alltid bakljusen tända i Auto-läge.
Om du vill ha halvljuset tänt direkt så fungerar det på Volvo om man sätter ljusreglaget i "körljus" och då lyser allt när du startar och allt släcks när du stänger av. Så fungerade det på Passaten jag hade tidigare också...
På vissa kan du inte ha halvljusläget på för då är P-ljus på för du stänger av.

Frågan är om det går att programera om i bilens dator idag? Vi har ju olika regler på olika marknader. Minns när privatimporten från Tyskland tog fart på 90-talet, där hade man ju halvljusförbud dagtid och lag på i alla fall varselljus i Sverige. Vissa bilar kopplade man in extra relä till tändningen och senare när allt styrdes av BUS-signal så kunde man programera om datorn för halvljusautomatik.

Uppdaterat: 2018-01-02 18:44

Beror nog på vad det är för bil, FXX

Uppdaterat: 2018-01-02 18:57
*Robban

I Golfen så lyser inte instrumentbelysningen om man kör på varselljus när det börjar skymma så den som missar det lär aldrig kolla på instrumentpanelen. Hursomhelst - jag kör ändå alltid på halvljus får då lyser alltid bakljuset och allt ljus slås av när man tar ur nyckeln ur tändlåset så inget som man behöver engagera sig i.
VW-verkstan påstod att det inte gick att programmera in bakljuset när bilen har varselljuset tänt vilket verkar lite märkligt - antagligen var man bara lite slöa.

Uppdaterat: 2018-01-02 19:15
Pi skrev:

I Golfen så lyser inte instrumentbelysningen om man kör på varselljus när det börjar skymma så den som missar det lär aldrig kolla på instrumentpanelen. Hursomhelst - jag kör ändå alltid på halvljus får då lyser alltid bakljuset och allt ljus slås av när man tar ur nyckeln ur tändlåset så inget som man behöver engagera sig i.
VW-verkstan påstod att det inte gick att programmera in bakljuset när bilen har varselljuset tänt vilket verkar lite märkligt - antagligen var man bara lite slöa.

På Toyota lyser instrumentbelysningen 100% på dan på gott och ont så ingen hjälp av det.
Men man måste ändå säga att automatiskt halvljus inte är fixat 2017 på många fabrikat är skandal.
Lite som vissa inte har lyckt spolning.

Uppdaterat: 2018-01-02 19:29
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
mso 1000 skrev:

Men man måste ändå säga att automatiskt halvljus inte är fixat 2017 på många fabrikat är skandal.
Lite som vissa inte har lyckt spolning.

Saknar min gamla V40 med xenon och torkare på lyktorna, alltid bra ljus!

Uppdaterat: 2018-01-02 20:04

Arbetar på ett större bevakningsföretag där vi kör Vw och Toyota. På Toyota lyser som nämnts tidigare instrumentbelysningen konstant. De främre strålkastarna och instrumentbelysningen lyser alltid i Toyota, men för att även belysningen bak skall tändas måste ljusreglaget vridas till halvljus.
På en natt kanske bilen startas 25 ggr. och då missas det nästan alltid vid något tillfälle att vrida ljusreglaget till halvljus, med nedsläckta baklampor som följd.
På Vw kan reglaget alltid vara i läge halvljus då belysningen ändå släcks när man tar ur bilnyckeln, medan det på Toyota bara ljuder en summer och halvljuset måste släckas varje gång.

Uppdaterat: 2018-01-02 20:27

Inte ens dyra märken som snål-Porsche klarar av att fixa stabilt sken i LED-ljusen. Jag hade en sådan framför mig idag, drygt.
Biltillverkarna borde bli ålagda att åtgärda detta. Det blir ju bara fler och fler epilepsiframmanare på vägarna.
https://www.forskning.se/2023/04/26/flimmer-fran-led-lampor-kan-ge-huvudvark/

Årets trådlyft, ja jag vet.

Uppdaterat: 2024-01-07 16:05
It's a very good idea to leave a sinking ship