Vi Bilägares forum

Byta tändstift efter 13 år?

Byta tändstift efter 13 år?

Yngste sonen har köpt en fin och rostfri Mitsubishi Colt, en liten och okänd pärla i mina ögon, hade ingen koll på Colt alls, men man lämnade 12 års rostskyddsgaranti, och det syns, ingen rost någonstans. :-)

Att köra den är ett rent nöje, fast och fin i fjädring och hjulupphängning, 95 hästar på drygt 900 kg räcker gott och väl.

Det finns en servicebok som visar att olja och filter bytts varje år, känns bra.

MEN, det står ingenting om att tändstiften bytts - någonsin, motorn och hela bilen går väldigt bra efter 20.000 mil, så det är inget problem.

Frågan är hur vi ska göra med tändstiften, efter 13 år och 20.000 mil borde det väl ändå vara dax för ett byte?

Vågar är om man vågar lossa dem, utan att det blir gängpaj eller annat strul i aluminiumtoppen?

I så fall får de sitta kvar resten an bilens återstående livstid, så vi inte skapar ett akut problem.

Alla tips är välkomna!

Uppdaterat: 2020-09-11 21:46

Kommentarer

Borde inte vara nått problem, jag har skruvat Mitsubishi på verkstad, och aldrig råkat ut för gängpaj eller liknande, men de kan sitta hårt.
Kompisen har en likadan fast med turbomotorn, lite preparerad och bromsad till 235 hk, den går skapligt bra.
Men han har haft en del udda problem med själva bilen, det är bara motorn som är rent Japansk, resten är ett hopkok av MB/Smart
Var väldigt försiktig om ni ska byta glödlampor, som görs inne från hjulhuset, för lamphållare mm är väldigt skört.

Uppdaterat: 2020-09-11 22:05

Ok, då kanske vi ta och göra ett försök.

Tack för tipsen.

Det enda smolket i glädjebägaren är att airbag-lampan oväntat tändes, hmmm... och displayen i mitten med färddator osv. är helt död, men det verkar vara ett typfel på alla Coltar.

Det verkar vara flera inblandade i motorn också, jag gillar den oavsett:
"The engine project was begun as a joint effort by Mitsubishi Motors and DaimlerChrysler (DCX), with Mitsubishi handling the development of the engines and MDC Power GmbH, a company previously jointly established by Mitsubishi and DCX, handling production. The 4A9 is Mitsubishi's first four-cylinder engine family to adopt a high-pressure die-cast aluminum block"

Uppdaterat: 2020-09-12 12:38

Millenia, hur kan du veta att stiften inte är bytta?
Det går ju utmärkt att byta stift utan att anteckna det någonstans!

Uppdaterat: 2020-09-12 14:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

saabnisse - Jo det har du rätt i förstås, men varenda oljebyte är noggrant infört i serviceboken, två gånger per år, men inte en notering om något annat.

Jag är bara orolig att tändstiften ärgat fast om de suttit där i 13 år och sliter sönder gängorna i aluminiumtoppen om man tar i för mycket.

Bilen har uppenbart använts för långpendling de senaste fem åren, med över 3000 mil per år, ägaren verkar ha varit noggrann med oljebyten, övrig service är höljd i dunkel.

Uppdaterat: 2020-09-12 16:45

Motorn i den vanliga vet jag inget om. I kompisens bil med turbo sitter Mitsubishis klassiska G463, bland det bästa som tillverkats med 4 cylindrar.

Uppdaterat: 2020-09-12 17:22