Bra batteri vid vinterkyla?

17 inlägg 0 nya
Bra batteri vid vinterkyla?

CITROEN XSARA 16 SX KBI
Årsmodell: 2003

Bilen börjar bli svårstartad redan vid minus 5 så det är väl dags för ett nytt batteri.

Jag letar nåt som passar följande förhållanden:
- Bör klara vinterkylan i norrland
- Jag kör bara två korta sträckor varje dag (ca 5 min åt vardera håll).
- Pris: upp till omrking 1500:-
- Ska passa ovanstående bilmodell (står inget om bilbatteriet i instruktionsboken)

Vill någon vänlig själ trolla fram några länkar till passande batterier?

Varta och Tudor tillverkar helt okej batterier även för kallt klimat, du kan själv söka vilket batteri som passar din bil på https://www.varta-automotive.se/sv-se samt http://tudor.se/. Även Bosch är ett erkänt namn i branschen men deras hemsida är mycket knöligare att söka på. Priserna varierar enormt beroende på vilken modell av batteri du ska ha till just din bil men återförsäljare finns lite här och var på nätet så det kan löna sig att söka och jämföra priser.

Oavsett vad så bör du ha en bra batteriladdare och ladda batteriet ofta när du kör bilen så lite, ett dåligt laddat batteri löper en mycket större risk att frysa sönder i låga temperaturer

https://www.naf.no/forbrukertester/test-av-utstyr/test-av-bilbatterier/

Fler tester batterier och hjälpstart.
https://www.test.se/bilbatterier/

Tack för bra svar! :-)
Kul med testerna som jag inte hittat också!

Hmm, har ingen batteriladdare, eller tillgång till el där bilen står parkerad. Eller brukar man kånka in med batteriet och ladda inomhus?

Passar dessa två batterier mån tro?

https://www.startmotor.se/item/888%20P6219/Batteri%2012V%2062Ah%20550CCA%20Banner/Banner%20Power%20Bull/Batterier/Bly-syrabatterier/Startbatterier/?model=CITRO%C3%8BN%20XSARA%20Break%20%28N2%29%201.6%2016V&regno=UDY343

https://www.startmotor.se/item/888%20P6340/Batteri%2012V%2063Ah%20600CCA%20Banner/Banner%20Power%20Bull%20Pro/Batterier/Bly-syrabatterier/Marinbatterier/Startbatterier/?model=CITRO%C3%8BN%20XSARA%20Break%20%28N2%29%201.6%2016V&regno=UDY343

Tyvärr är dina korta körsträckor inte bra för något batteri, men undvik billiga batterier från Biltema, Jula eller andra som säljer lågprisbatteri. Särskilt om det handlar om kalla vintrar, sommartid duger de.

Här har du ett bra förslag, leverans hem ingår:
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/smf-l2-startbatteri-62ah-automotive-242-x-175-x-190-mm-2.html

Ingen vet hur gammal en Citroen kan bli...

Nu är det ju inte bara batteriet som tar stryk av den korta körsträckan, motorn hinner ju aldrig bli varm och det är inte bra. Tänk på att det tar ca dubbelt så lång tid för oljan i motorn att uppnå arbetstemperatur jämfört med vattentemperaturen.

Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

white-k wrote:
- Jag kör bara två korta sträckor varje dag (ca 5 min åt vardera håll).

Om du har 5 minuter till jobbet kanske en elcykel med dubbar är en bättre lösning. Den kanske du kan ladda inomhus och den startar alltid så länge du har rätt gröt i benen!

6.15

Låt mannen köra en bil. Vem fasen kommer med rådet att köpa en elcykel med dubbar, till någon som vill ha tips på ett batteri till bilen?

(redigerat, alla tips är tillåtna och jag nog säga att ingen på detta forum är bilfientlig. Tycker du skall tagga ner lite, du bygger på en avstängning. Hackenbush)

Jag gillar bilar men någonstans finns det ändå en gräns där det bara blir omständligt att ta bilen. Om gränsen går vid 1, 3 eller 5 minuters resa får var och en avgöra förstås.

6.15

Jag älskar konceptet att cykla och gör det nästan alltid på sommaren om jag inte ska längre sträckor.
Men på vintern där jag bor är det alltsomoftast -25, snödrivor, snöstorm och annat djävulskap så då blir de trots allt bökigare att bylsa på sej kläder och sen kämpa med en slirig eller isig cykeltur än att trixa lite med bilen.

Försök att få till nån form av laddning av ditt sedermera nyinköpta batteri annars dröjer det inte länge innan du står där igen. Ett batteri som inte håller full laddning fryser dessutom sönder vid högre temperatur än om det är laddat.
För övrigt så är dagens batterier rena skräpet. Diskuterade detta med en kille på batterilagret, en firma som bara säljer batterier. Dagens batterier går inte att jämföra med dom som fanns för 10-15 år sedan. I min Volvo 2001 hade jag originalbatteriet när den såldes 2011, inga problem. I hustruns bil, en 09, har jag bytt 3 ggr. 2st Varta silverline och ett Bosch, ändå har hon 1,5 mil till jobbet.

FXX wrote:
Försök att få till nån form av laddning av ditt sedermera nyinköpta batteri annars dröjer det inte länge innan du står där igen. Ett batteri som inte håller full laddning fryser dessutom sönder vid högre temperatur än om det är laddat.
För övrigt så är dagens batterier rena skräpet. Diskuterade detta med en kille på batterilagret, en firma som bara säljer batterier. Dagens batterier går inte att jämföra med dom som fanns för 10-15 år sedan. I min Volvo 2001 hade jag originalbatteriet när den såldes 2011, inga problem. I hustruns bil, en 09, har jag bytt 3 ggr. 2st Varta silverline och ett Bosch, ändå har hon 1,5 mil till jobbet.

Batterierna är generellt sett mer utsatta i dag också.
Jämför strömförbrukarna på din gamla Volvo mot en modern bil.
En blyackumulator mår allra bäst om den får vara fulladdad hela tiden och aldrig används (därav att UPS-batterier håller så jäkla länge, om man inte har avbrott vill säga). Men en bil i dag... jisses vad ström det går åt till allt.

Xanthopteryx wrote:
FXX wrote:Försök att få till nån form av laddning av ditt sedermera nyinköpta batteri annars dröjer det inte länge innan du står där igen. Ett batteri som inte håller full laddning fryser dessutom sönder vid högre temperatur än om det är laddat.
För övrigt så är dagens batterier rena skräpet. Diskuterade detta med en kille på batterilagret, en firma som bara säljer batterier. Dagens batterier går inte att jämföra med dom som fanns för 10-15 år sedan. I min Volvo 2001 hade jag originalbatteriet när den såldes 2011, inga problem. I hustruns bil, en 09, har jag bytt 3 ggr. 2st Varta silverline och ett Bosch, ändå har hon 1,5 mil till jobbet.
Batterierna är generellt sett mer utsatta i dag också.
Jämför strömförbrukarna på din gamla Volvo mot en modern bil.
En blyackumulator mår allra bäst om den får vara fulladdad hela tiden och aldrig används (därav att UPS-batterier håller så jäkla länge, om man inte har avbrott vill säga). Men en bil i dag... jisses vad ström det går åt till allt.

Nja jag vet inte vad som särskiljer hustruns Honda 09 mot V40 01. Setupen var i princip likadan, 4 baklampor, 3 bromsljus, 2 skyltbelysning, 35w xenon fram, p-ljus. Inga direkta strömslukare igång, möjligtvis stjärtvärme, men det hade jag i V40 också.
Seaten och mycket stadstrafik skulle jag kunna tänka mig vara en skillnad då den har start/stopp, men den har jag inte bytt batteri på ännu men den har bara gått 4000 mil.

Du har datorer och styrutrustning också.
Sedan är ju frågan vad det första batteriet man sätter in är för något också. Det kan man inte alltid gå på.
En Mazda vi hade var ju byta sommardäck (rena suddgummin de hade på) och batteri inom ett par år. Sedan gick både däck och batteri lääääänge. Och så inverkar såklart körsätt också - många korta resor, särskilt i kyla, är inte bra för batteriet.

Nja jag vet inte vad som skiljer men dotterns 10 fabia och 22000 mil och aldrig bytt batteri eller problem.
Faderns 04 clio 18000 mil och aldrig bytt.
Min tidigare 9000 mil med bränslevärmare och aldrig bytt batteri eller problem.
Ja det är olika och man undrar om det är kvalitets problem eller strömtjuvar.

Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html

Xanthopteryx wrote:
Du har datorer och styrutrustning också.
Sedan är ju frågan vad det första batteriet man sätter in är för något också. Det kan man inte alltid gå på.
En Mazda vi hade var ju byta sommardäck (rena suddgummin de hade på) och batteri inom ett par år. Sedan gick både däck och batteri lääääänge. Och så inverkar såklart körsätt också - många korta resor, särskilt i kyla, är inte bra för batteriet.

Kan ju vara så. Volvo har mig erfarenhetsmässigt iaf. försökt att upphandla hyffsad kvalitet på dom flesta delarna. Men ändå, Varta köpte jag för att det vann ett test, där man mätte hur mycket juice det fanns kvar vid en massa minusgrader efter en stunds belastning. Men det säger ju inget om livslängden. Dom flesta man pratar med säger samma sak, att batterier idag är inte alls samma som dom var för 10-15 år sedan. I entreprenadmaskinerna på jobbet så håller batterierna max 2-3 år, då går motorerna 2 timmar mellan varje start. För 15-20 år sedan så höll batterierna i alla fall i minst 5 år. Jag kan inte svara på varför, bara ett konstaterande.

Lägg till ny kommentar

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.