Det ser ut som att jag behöver köpa nya däck till min Polestar 2 snart och de som sitter på är märkta med "POL" precis som att det står VOL på vissa Volvodäck. Enligt Däckonline är det Michelin E Primacy 245/45 R19 102V XL Acoustic, EV, POL och de kostar en hundring mer per styck än de som inte har POL med i harangen.
Vad är det man får för den extra slanten?
Kommentarer
Tre bokstäver per däck. Det måste väl vara värt något?
Eller?
Då kanske man ska köpa kinesiska däck med en herrans massa text på.
Däckexperten Raphael kan säkert svara på din fundering, men han har en längre tid lyst med sin frånvaro på forumet.
Många bokstäver ger bättre grepp. Det visste man redan på 1950-talet jag minns Trelleborgs cykeldäck "T-nabb" med en massa T runt hela slitbanan!
400 mindre i plånboken tror jag.
Jag gissar på mindre mönster för att minska rullmotståndet. Så jag gissar på kortare livslängd, så resultatet blir dyrare per mil i fråga om däckskostnad
I en tidigare tråd där jag diskuterade med Raphaél sa han att märkesspecifika däck är enbart för att få igenom bilen med så lågt värde som möjligt, var inte att rekommendera.
Lågt värde på vad? Buller? Rullmotstånd? Pris? Nåt annat? Det vore intressant att veta så man slipper gissa.
Bythjul annonserar om att de "bara handlar med kvalitet". Däck två de föreslår till mig är ett Sunny NA305 för 861 kr/st. Ytterligare några rader ner finns Maxtrek för 959:-.
Märkesspecifika däck lär vara optimerade för lågt rullmotstånd för att få så bra förbrukningssiffror som möjligt. Buller, livslängd och pris för kunden torde vara helt egalt...
Tycker du skall satsa på Maxtrek, måste vara et ypperligt med det det namnet. Säkert minst lika bra effekt på framdriften som Hobbex snabbgashandtag till moppen.
Jag hörde The Intercooler podcast nyligen https://youtu.be/u73h34-qyvA?si=Uxq8YuNYa9oIUc6i där de intervjuade Matt Becker, nuvarande Vehicle Engineering Director på JLR. Enligt vad han sa är det ett flertal parametrar de ändrar när de begär specifika däck till en bilmodell de utvecklar. Nu arbetar han förstås med bilar där bränsleförbrukning kanske inte alltid kommer först i prio-listan, men jag tyckte det var intressant.
Han är mest känd för att ha varit ansvarig för köregenskaper hos Lotus till strax innan Geely tog över.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.