Vi Bilägares forum

Volkswagen ska lansera elbilar med räckviddsförlängare

Volkswagen ska lansera elbilar med räckviddsförlängare

Snart kan det flytta in bensindrivna modeller i Volkswagens eldrivna ID-familj. ”Om du har en räckviddsförlängare kör du fortfarande en elbil”, tycker VW-chefen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2025-04-29 07:10

Kommentarer

Trams. En "elbil med räckviddsförlängare" är en hybrid. Så varför inte kalla det för en hybrid?!

Här försöker de sälja in en bil med förbränningsmotor som en elbil, fast det inte är en elbil eftersom den har en förbränningsmotor. Det är lika dumt som de tillverkare som kör med "självladdande". Eller de som kör med "elektrisk körupplevelse" för sina hybrider. Allt för att maskera att detta faktiskt inte är en elbil.

Uppdaterat: 2025-04-29 08:42

Undrar hur det är att köra med bensinmotorn som generator. Kommer det att bli sömlöst eller en limp home?

Uppdaterat: 2025-04-29 09:05
Utan bilen stannar Sverige
Raphael skrev:

Trams. En "elbil med räckviddsförlängare" är en hybrid. Så varför inte kalla det för en hybrid?!

Här försöker de sälja in en bil med förbränningsmotor som en elbil, fast det inte är en elbil eftersom den har en förbränningsmotor. Det är lika dumt som de tillverkare som kör med "självladdande". Eller de som kör med "elektrisk körupplevelse" för sina hybrider. Allt för att maskera att detta faktiskt inte är en elbil.

Exakt, det är en laddhybrid (PHEV) inget annat. Enda skillnaden är väl att det blir en enklare drivlina då det bara är en bensindriven generator man monterat i bilen.

Man får väl hitta på ett annat namn. BMW kallade det för REX när man hade denna lösning, som sålde dåligt, på i3.

Uppdaterat: 2025-04-29 09:57

Håller med Raphael, det här är ju en hybrid. Sedan kanske körupplevelsen kan liknas vid elbil med det är ju en annan sak.

Uppdaterat: 2025-04-29 11:23

REX (range extender) är väl ett alldeles utmärkt namn för biltypen, för att särskilja den från PHEV. Att kalla alla varianter för hybrider orsakar ju redan idag förvirring. (Är det en mildhybrid, fullhybrid eller laddhybrid)

Uppdaterat: 2025-04-29 12:01
Axa skrev:

Håller med Raphael, det här är ju en hybrid. Sedan kanske körupplevelsen kan liknas vid elbil med det är ju en annan sak.

Nej det är i så fall en laddhybrid med jättestort batteri. Men mer en elbil med litet batteri och REX.

BMW och Mazda har båda lagt ned sina modeller med denna teknik.

Sedan att lösningen kan vara ok är en annan sak.

Utvecklingen har gått mot stora tunga elbilar med gigantiska batteripaket för att man en gång om året skall kunna köra 50 mil non stop. Det är i alla fall vad kunderna har önskar, framförallt de som aldrig ägt en elbil.

Men det duger väl gott med de laddhybrider VAG redan har. Dom har väldigt bra räckvidd på ström.

Detta verkar mest vara en åtgärd för att försöka undgå böter och möta kinesernas satsningar.

Jag köpte min laddhybrid för att körupplevelsen är som en elbil, även med tomt batteri. Är bara lite surr från bensinmotorn som tillkommer, men annars är det ingen skilnad om den kör på el eller bensinmotor eller en mix av båda.

Uppdaterat: 2025-04-29 12:38

Dåligt, enda fördelen är ett bättre BMS som gör att batteriet håller längre än på traditionella laddhybrider.

Uppdaterat: 2025-04-29 12:48

Snoid

Ja, jag missade faktumet att man även kan ladda denna modell.

De senaste laddhybriderna från VAG har en räckvidd på 10-11 mil, om jag minns rätt. Om det räcker är ju upp till var och en att bedöma. Jag personligen skulle nog hellre föredra den typ av hybrid som i artikeln.

Uppdaterat: 2025-04-29 12:48

Det heter EREV i Kina så inte nytt 😉😀

Uppdaterat: 2025-04-29 12:49

Med enbart el går det inte fel

Uppdaterat: 2025-04-29 13:27
J.L skrev:

Med enbart el går det inte fel

Jo då, se vad som hände i Spanien och Portugal i går.

Någon försökte ladda en elbil och allt blev svart 😉

Då är det fint att ha några dunkar med petroleumprodukter ståendes i reserv.

Uppdaterat: 2025-04-29 13:30

Någonstans finns det många som inte vill tänka om sina vanor. Jag lutar mer och mer åt att dessa bilar handlar om att erbjuda en tröstnapp åt dessa köpare som är villiga att betala mer för att kunna köra 100 mil på en tank.

Inte för att de någonsin åker på långresa, utan för att det känns bra i själen.

Oberoendet.

Att kunna köra 100 mil utan att tanka skapar en frihetskänsla fastän de aldrig kör längre än 5 mil.

Uppdaterat: 2025-04-29 13:42

Gmo:

Enig

Uppdaterat: 2025-04-29 14:17
gmogmo skrev:

Någonstans finns det många som inte vill tänka om sina vanor. Jag lutar mer och mer åt att dessa bilar handlar om att erbjuda en tröstnapp åt dessa köpare som är villiga att betala mer för att kunna köra 100 mil på en tank.

Inte för att de någonsin åker på långresa, utan för att det känns bra i själen.

Oberoendet.

Att kunna köra 100 mil utan att tanka skapar en frihetskänsla fastän de aldrig kör längre än 5 mil.

Huvudet på spiken

Uppdaterat: 2025-04-29 15:39

Satsa i stället på en fungerande infrastruktur. Det är Teslas trumfkort som jag ser det och kanske den enda anledningen att skaffa en sådan. ( Fast nu vill jag inte ha en pga Musks helgalna extremhöger fanatism )

Uppdaterat: 2025-04-29 16:01

Axelman, jag skulle vilja påstå att det finns ett betydligt mer finmaskigt nät av laddare om man håller skippar Teslas laddnät. Men så klart kör man bara på större vägar så funkar det.

Men det börjar bli mer av en skröna än en beskrivning av dagens situation rörande möjligheter till snabbladdning.

Uppdaterat: 2025-04-29 16:11

Som fungerar ? Väldig brokig skara av märken på Teslas laddstationer, som har en mycket bra up time.

Uppdaterat: 2025-04-29 16:23
J.L skrev:

Som fungerar ? Väldig brokig skara av märken på Teslas laddstationer, som har en mycket bra up time.

Väldigt många Tesla på andra stationer än Teslas egna.

Och ja det flesta jag använt funkade bra.

Så förstår inte varför även Teslas laddstationer skall framhävas som nått exceptionellt unik och extra bra av Fanboysen. Dom vill förövrigt helst ha stationerna för sig själva.

Men skrönan verkar fungera och fortsatt attrahera laddsugna.

Uppdaterat: 2025-04-29 16:27
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Som fungerar ? Väldig brokig skara av märken på Teslas laddstationer, som har en mycket bra up time.

Väldigt många Tesla på andra stationer än Teslas egna.

Och ja det flesta jag använt funkade bra.

Så förstår inte varför även Teslas laddstationer skall framhävas som nått exceptionellt unik och extra bra av Fanboysen. Dom vill förövrigt helst ha stationerna för sig själva.

Men skrönan verkar fungera och fortsatt attrahera laddsugna.

För fyra år sedan var det sant. Inte längre. Nu är Teslas egenhet att inte kunna automatiskt lägga till andra laddare en svaghet.

Uppdaterat: 2025-04-29 16:32
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Med enbart el går det inte fel

Jo då, se vad som hände i Spanien och Portugal i går.

Någon försökte ladda en elbil och allt blev svart 😉

Då är det fint att ha några dunkar med petroleumprodukter ståendes i reserv.

Går ju ha batterier också hemma... När elen försrvinner så fungerar inte bensinpumparna heller.

Uppdaterat: 2025-04-29 16:59
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Med enbart el går det inte fel

Jo då, se vad som hände i Spanien och Portugal i går.

Någon försökte ladda en elbil och allt blev svart 😉

Då är det fint att ha några dunkar med petroleumprodukter ståendes i reserv.

Går ju ha batterier också hemma... När elen försrvinner så fungerar inte bensinpumparna heller.

En gång i tiden tyckte jag att det var märkligt att man inte har något krav på tillgänglighet på bensinmackarna vid strömavbrott.

Nu bryr jag mig inte längre.

Uppdaterat: 2025-04-29 17:14
Raphael skrev:

Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Med enbart el går det inte fel

Jo då, se vad som hände i Spanien och Portugal i går.

Någon försökte ladda en elbil och allt blev svart 😉

Då är det fint att ha några dunkar med petroleumprodukter ståendes i reserv.

Går ju ha batterier också hemma... När elen försrvinner så fungerar inte bensinpumparna heller.

Finns forfarande ypperliga handpumpar som man kan pumpa upp bensin ur en tank eller ett fat med. Eller för den skull tömma rätt ur jeepdunken.

Jag tror det snart kommer bli lite andra krav ur beredskapssynpunkt.

Elnätet är en sårbar infrastruktur.

Uppdaterat: 2025-04-29 18:06

Har inte Nissan redan likande lösning? Nissans e-power fungerar som generatorn.

Uppdaterat: 2025-04-29 18:14

30 mil på batteriet, det är ingen hybrid, vad ni än skriver och tänker :)

Kan faktiskt vara en bra lösning för att slippa alla elmonster som väger typ 3 ton, och dessutom klassas eländena som miljöbilar, vilket skämt 🤡

Uppdaterat: 2025-04-29 18:32
Y2K skrev:

30 mil på batteriet, det är ingen hybrid, vad ni än skriver och tänker :)

Kan faktiskt vara en bra lösning för att slippa alla elmonster som väger typ 3 ton, och dessutom klassas eländena som miljöbilar, vilket skämt 🤡

Problemet med en generator som bara används när du kör 30 mil och längre att de flesta bara gör det ett fåtal gånger per år, säg för 100 mil per år. VW lär sedan ta 5000 kr extra för service av generatorbilar jämfört med ren el. De ger en servicekostnad på 25 kr per mil... Och folk klagar på att snabbladdning är dyrt 🤣

Uppdaterat: 2025-04-29 19:15