Vi Bilägares forum

Volkswagen gör upp efter ”maratonförhandlingar”

Volkswagen gör upp efter ”maratonförhandlingar”

Efter månader av protester och förhandlingar har Volkswagen gjort upp med fackförbundet IG Metall. En av nyheterna beskrivs som ”otänkbar”.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-12-30 11:22

Kommentarer

"En uppseendeväckande detalj är att Volkswagen Golf, som fyller 50 år, förmodligen ska byggas i Mexiko i stället för Tyskland med start om några år. Det beskrivs av branschtidningen Automobilwoche som något som tidigare var ”otänkbart”. "

Bubblan byggdes ju i Mexico (om jag minns rätt ?) ett antal år efter det att den slutades byggas i Tyskland, så historien går igen :)

Då är det bara Tesla kvar som ska göra upp med det fackföreningarna, men det lär aldrig hända med fackföreningshataren och super-narcissisten Musk som ägare ... köpa röster i USA-valet kan han, men att agera anständigt på arbetsmarknaden är totalt främmande för den egotrippade stollen.

Uppdaterat: 2024-12-30 19:10

Ja, när vi i nästa steg förstår att Kina startar lika många jobb samt bränner olja och kol som aldrig för lär stämningen sjunka i EU.

Golfen flyttas till Mexico för att produktionen då inte räknas till de 28% elbilar som måste komma ut från Volkswagen i Europa.

Klimat hoaxen skördar nu sitt första riktigt stora offer Europas Bilindustri med 12-30 miljoner arbetstillfällen.

Tror på ett uppbrott från dessa Sovjetregler 2026. Vi får se om vi har gråtande politiker i TV rutan "vi såg det inte komma".... Kineserna lurade oss på 20-30 miljoner arbetstillfällen

Om någon fortsatt tror att "forskare" och "politiker" vet något om varför det skulle vara bättre för miljön att köra en elbil än en bensinbil, väck mig.

Uppdaterat: 2024-12-30 19:53

Mexikanska Golfen, hö hö...

Uppdaterat: 2024-12-30 20:48

Mercadoktorn accepterar alltså inte klimatvetenskapen.

Elbilar har lägre utsläpp än bensinbilar i ett livscykelperspektiv. Detta är ett bevisat faktum.

Kina är världens största bilmarknad och har lyckats ställa om sin bilmarknad till el.

Det har Europa misslyckats med.

Mercadoktorns lösning är att återgå till fossilbilar, men det kommer inte att göra europeiska bilföretag konkurrenskraftiga på den enorma kinesiska bilmarknaden - snarare tvärtom.

Europiska biltillverkare sjunker som en sten på den kinesiska marknaden, därför att européerna har gjort " för lite och för sent". Kinesiska kunder väljer hellre en kinesisk elbil än en europeisk elbil.

Dessutom säljer kineserna elbilar på den europeiska marknaden. Fördel kineserna. De har både den enorma kinesiska bilmarknaden och den europeiska.

Europa behöver steppa upp. Det har tagit tid för Europa att vakna.

Europeiska biltillverkare kan inte producera till lika låga kostnader som kineserna.

Här behövs det politiska insatser för att jämna ut spelplanen.

Uppdaterat: 2025-01-02 10:08

Jag håller med Raphael bortsett från sista delen om att det behövs politiska insatser.

Kina lever på att de inte behöver bry sig om folket och dess åsikter. Det är inte en strategi vi bör härma. Vi kan inte införa tullar och regler som gör det svårare för kineser eller som snedvrider vår egen konkurrensförmåga. Det ger bara nya problem.

Det är bara att titta på den kinesiska reaktionen på amerikanska tullar. De har förbjudit försäljning av antimon, gallium och germanium till USA. Trots att försäljningen från Kina till USA varit snudd på obefintlig har teknikföretag tvingats lägga ner tid på att deklarera mängderna av de ämnena i sina produkter för att det finns risk för prisökning och brist.

Den tiden kunde ha ägnats åt effektivisering för att bli mer konkurrenskraftiga.

Uppdaterat: 2025-01-02 10:42