Vi Bilägares forum

Vilken dragvikt gäller för Skoda Kodiaq?

Vilken dragvikt gäller för Skoda Kodiaq?

Vi Bilägare svarar.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2025-04-10 05:00

Kommentarer

Fullständigt ologiskt.

Tredje sätesraden väger några kilo. Minst 50 kanske 100. Det påverkar med andra ord bilens vikt och bromsförmåga vilket därmed borde leda till minskad släpvagnsvikt.

Så för att köra sin 2,5 tons husvagn behöver personen köpa en bil med tredje sätesraden och sedan demontera den för att få lastutrymmet i bilen! Så otroligt korkat.

Kan bara föreslå frågeställaren att att undvika VW-gruppens produkter. Du besparar dig framförallt extra kostnader för undermåliga relä och elkablar.

Uppdaterat: 2025-04-11 09:34

Så: en gång undermåliga relä och elkablar, alltid undermåliga relä och elkablar?

Uppdaterat: 2025-04-11 09:46

Ja. På de två senaste VW-bilarna i familjen har relä och elkablar varit undermåliga. Efter dessa, en Passat och en Golf, har vi inte köpt någon bil från VW-gruppen. Så räknar vi dessa två så blir det 100%! :-)

Dock har en BMW 316 funnits en kort period och där var relä-situationen om möjligt än värre. Blir nog ingen BMW igen heller för den delen.

En liten Peugeot från 2012 finns fortfarande. Fungerar utmärkt och har haft få reparationer. En plastkåpa på kylsystemet sprack (hål som en knappnål), kostade en dryg tusenlapp att köpa och fyra timmar senare var bilen okej igen. Bytt kamrem och bromsskivor/backar. I övrigt bara filter och oljebyten. Så den bilen har varit billig. Dock tycker jag att man sitter som en kråka i den. Åka mer en 2 timmar är en ren plåga.

Jag har haft många bilar av många olika märken i drygt 40 år. Svenska, Europeiska, Japanska och Amerikanska. VW-bilar har varit de som jag haft mest problem med. Och som sagt en BMW. Volvo 745 var kanonbra, men av svenska favoriter är Volvo 164 med automatlåda den jag saknar fortfarande. De japanska bilarna var tillförlitliga och Subarun föredömligt bra på vägarna när det var dåligt väder.

Dock har jag en fäbless för stora amerikanska bilar med V8. Ja, det kanske är larvigt men jag gillar ljudet och den vaggande gången. Har inte haft någon modern jänkare utan det är 60-tal och 80-tal som min erfarenhet baseras på. GM's B-body wagons från 80-talet är en fröjd att köra. 90 km/h i lugn vaggande gång på vägen. De stora däcken med den höga profilen sväljer vägens alla oljud, skrovligheter och hål. Bilen flyter fram. Motorn hörs inte vid normal gång och det enda man hör inne i kupén är vinandet från backspeglarna. Det går utmärkt att prata i normal ton. När man gasar på för omkörning av en långtradare kan motorljudet skönjas lite grann under ljudet från bensinen som bildar en virvel i tanken... Sista inte riktigt sant ;-). Vid 90 km/h i stadig lunk nästan en liter milen. Visst är det mer än moderna bilar men ändå acceptabelt.

En liten dröm jag har vore att få tag i en bra GM B-body wagon där motorn är kass och bygga om det hela till ren eldrift. Att det går råder ingen tvekan om. Gissar att det springer iväg i pengar en hel del. Men som hobby projekt?!

Uppdaterat: 2025-04-12 07:24
Avbytarbänken skrev:

Dock har jag en fäbless för stora amerikanska bilar med V8. Ja, det kanske är larvigt men jag gillar ljudet och den vaggande gången.

Hear you!!

Ägt en Cuda -65, fantastiskt skön bil.

Saab 9000/9-5 hade liknande känsla. Pröva en MB S-klass 2000-2020!!

Äger en E-klass w213 kombi som är den bil som jag tycker har mest Saab-feeling av dagens bilar.

S-klass är som en bra jänkare!! Testa!!

En drömbil för mig (svårt med villa o barn )

Uppdaterat: 2025-04-12 08:16
Gillar kurvor och rondeller

"Den vaggande gången," ingen bil för Mäkinen... :-)

Uppdaterat: 2025-04-12 08:36

40-talisten,

Helt riktigt, jag gillar kraften i en lagom vass V8, men bilarna är inte lika skojiga.

Fiskebåtsdunket i ett plåtskepp ger mig inget.

Uppdaterat: 2025-04-12 10:00
L. Mäkinen skrev:

40-talisten,

Helt riktigt, jag gillar kraften i en lagom vass V8, men bilarna är inte lika skojiga.

Fiskebåtsdunket i ett plåtskepp ger mig inget.

Gör som jag, kombinera en komfortkryssare och en kompromisslös sportbil (i mitt fall en bantrimmad Miata). Njuter oerhört av båda, på olika sätt. Trevlig skillnad som gör att man slipper tröttna och MER uppskattar de fina egenskaperna i den andra bilen.

Uppdaterat: 2025-04-12 12:24
Gillar kurvor och rondeller

MC, jo jag äger sedan en tid en W212. AWD och airmatic. Riktigt skön bil och rymlig, fast inte lika rymlig som GM's B-body så klart. Varit lite lite problem med denna bil med. Givaren för avgasreningen (diesel) har strulat. Kompressor och bälg för luftfjädringen byttes. Inte billigt. Klädseln spruckit och bytts. Knepigt att byta lampa för nummerplåtsbelysningen. Behövde byta hela insatsen. I övrigt gillar jag den. Generellt verkar just avgasreningen (BlueTec) och luftfjädringen vara strulig på denna bilmodell. Läste precis att bultarna som håller styrservon har visat sig undermåliga och är inlagd i EUs riskdatabas. Blir väl så att verkstaden måste byta dessa nästa gång. Om inte redan gjort.

Uppdaterat: 2025-04-13 08:33
Avbytarbänken skrev:

MC, jo jag äger sedan en tid en W212. AWD och airmatic. Riktigt skön bil och rymlig, fast inte lika rymlig som GM's B-body så klart. Varit lite lite problem med denna bil med. Givaren för avgasreningen (diesel) har strulat. Kompressor och bälg för luftfjädringen byttes. Inte billigt. Klädseln spruckit och bytts. Knepigt att byta lampa för nummerplåtsbelysningen. Behövde byta hela insatsen. I övrigt gillar jag den. Generellt verkar just avgasreningen (BlueTec) och luftfjädringen vara strulig på denna bilmodell. Läste precis att bultarna som håller styrservon har visat sig undermåliga och är inlagd i EUs riskdatabas. Blir väl så att verkstaden måste byta dessa nästa gång. Om inte redan gjort.

Stökigt. Hur gammal är den och hur långt har den gått? Nu har vi ägt vår w213 sedan ca 1000mil och är välskött sedan dess = bra för att hålla en bil i skick. 13-14k mil nu och perfekt. Tur att köpa ett bra ex.

Uppdaterat: 2025-04-13 10:25
Gillar kurvor och rondeller

Funderat på Kodiaq/Tayron men jag fick inte plats, är något konstigt med dessa bilars stolsunderrede som gör att man sitter väldigt högt, helt utan anledning?

Själva rälsen för framstolarna sitter lågt men sedan är det ett väldigt högt underrede så att dynan hamnar högt även i stolens lägsta läge. Nu är visserligen inte alla människor långa men verkar konstigt att helt skippa den kundgruppen när man nu byggt en bil som i övrigt är väldigt rymlig.

Uppdaterat: 2025-04-13 11:46

Prövat olika utrustningspaket? Ibland kan stolarna vara olika. Lycka Till !

Uppdaterat: 2025-04-13 11:53
Gillar kurvor och rondeller