Som tur är så grymtas det även från amerikanska bolag om de höjda tullarna, allt hänger ihop idag med den globaliserade industrivärlden. Amerikanska oljebolag klagar på de höjda tullarna på stålprodukter som exempel. Så Trumps drill-baby-drill, verkar krackelera lite i fogarna med de höjda tullarna. Intressant!
Så det är inte bara bilindustrin som drabbas i Amerika.
Jag tror att tullarna kommer skada USA mer än vad det skadar övriga, tex de länder som tullarna riktas mot. Om tullkriget blir ihållande kommer handelsavtal upprättas utan USA.
Jo, EU har tullar och det kan se olika ut beroende på avtal och handelspartner. Mot vissa länder är det lägre tullar eller inga alls, beroende på varuslag.
När det gäller Trumps tullar så verkar det inte föregås av någon särskilt vettig förhandling utan han slänger på tullar i affekt. Hur som helst kommer det slå hårdare mot USA än mot de som tullarna är riktade mot.
Jag tror att tullarna kommer skada USA mer än vad det skadar övriga, tex de länder som tullarna riktas mot. Om tullkriget blir ihållande kommer handelsavtal upprättas utan USA.
Dessitom så är det troligt att dollarn försvinner som valutan för internationella affärer. Yuan känns pålitligate idag.
Jag tror att tullarna kommer skada USA mer än vad det skadar övriga, tex de länder som tullarna riktas mot. Om tullkriget blir ihållande kommer handelsavtal upprättas utan USA.
Dessitom så är det troligt att dollarn försvinner som valutan för internationella affärer. Yuan känns pålitligate idag.
Kommer inte att bli yuan då den inte får flöda fritt.
Inte kul för amerikanerna som nu ”måste” köpa inhemska bilar, pick-uper undantagna, som de inte vill ha. Trumpen gillar tydligen inte överlägsna bilar typ Volvo, Mercedes, Porsche, Ferrari m fl utan folket ska ha mediokra vulgära plåtschabrak
The Car Wizard rekommenderar sina kunder bara Toyota, Lexus och Honda. Han avråder helt från nya USA-bilar.
Bor han i svenkliknande klimat? Tänker rost, kyla mm. En sak är hållbarhet, en annan är funktion och trivsel.
Han bor och verkar i Kansas, en stat i mellanvästern med rejäla vintrar och stekheta somrar. Funktion och trivsel, om bilen står frekvent på verkstan, så har man inte mycket glädje med det...
Inte kul för amerikanerna som nu ”måste” köpa inhemska bilar, pick-uper undantagna, som de inte vill ha. Trumpen gillar tydligen inte överlägsna bilar typ Volvo, Mercedes, Porsche, Ferrari m fl utan folket ska ha mediokra vulgära plåtschabrak
Nu är det ju så att många bilmärken har tillverkning i USA såsom Volvo, Toyota, Hyundai och många fler.
Nu är det ju så att många bilmärken har tillverkning i USA såsom Volvo, Toyota, Hyundai och många fler.
Men med importerade delar, och det är tullar även på delarna så de USA-byggda bilarna kommer stiga i pris. Dessutom har flera amerikanska märken tillverkning i Kanada och Mexico som de importerar till USA så amerikanska märken blir dyrare genom detta.
Ingen skillnad mot amerikanska bilar, precis som du skriver är mycket delar till dessa är också importerade.
Det som kommer hända är att elbilar blir mer utsatta utom Tesla eftersom nästan alla andra importerar batterierna.
Toyota har ju som plan att 90-95% ska vara lokalt producerat i sina utländska fabriker så det kanske inte är supermycket importerat där men Toyota gör ju en av de mest sålda RAV4 i Kanada däremot.
Tycker synd om amerikanska befolkningen som kanske inte vill ha en Chevrolet. Blir dyrare för dem, Importen på delar till bilar även tillverkade i USA lär också få sig en smäll.Mycket delar som kommer från andra länder och underleveratörer.. Undrar hur många småföretag som kommer gå i kånken där man inte har råd att köpa in delar pga en kraftig höjning på tullavgifterna. Alla förlorar på detta men USA lär förlora mest.
Dessa tullar kommer slå mot det billigare segmentet där kunderna är mer priskänsliga, dvs mot t.ex. Subaru Forester och Honda CR-V. (Subaru har modeller som görs i USA, som Impreza m.fl, men Forester importeras från Japan).
Om vi tar bilar från Europa så är det framförallt premiumsegmentet som Europa exporterar till USA. Varken Renault, Peugeot/Citroën eller Skoda exporterar bilar till USA.
Det är BMW, Mercedes, Audi, Maserati, Aston Martin osv., och kunderna i premiumsegmentet är inte lika känsliga för prishöjningar.
Det större bekymret är att USA-marknaden nu skiftar till ett fokus på förbränningsbilar eftersom TeSSla-Trump-Musk har lagt ner alla klimatinitiativ och stödjer oljeindustrin.
Att göra olika drivlinor för olika marknader är dyrt, och de europeiska elbilarna får nu en svårare marknad i USA.
Jag tror europeiska elbilsmodeller nu knappt kommer att säljas i USA och det beror inte primärt på elbilarna utan på den amerikanska regeringens fientliga politik mot omställningen av energi- och transportsektorn.
Sen detta med klagomålen från USA att européer inte köper amerikanska bilar. Det är få USA-tillverkade bilar som marknadsförs i Europa.
Tesla har tillverkning i Tyskland plus import av Kina-Tesla.
Ford tillverkar bilar i Europa anpassade för Europa. Elektriska Explorer och Capri tillverkas i Europa. Elektriska Mustang tillverkas i Mexiko.
Chevrolet marknadsförs inte aktivt i Europa. Det är Camaro och Corvette som tas in av några mindre importörer och i små antal.
Av GMs flora av märken är det egentligen bara Cadillac som har en satsning på Europa.
Gällande Dodge, Chrysler, RAM och Jeep: Jeep Renegade och Avenger tillverkas i Europa.
Jeep Compass importeras från fabriken i Mexiko. Jeep Wrangler och Grand Cherokee importeras från USA men är små volymer.
Varken Chrysler eller Dodge importeras till Europa genom Stellantis. Det finns ett fåtal mindre importörer som tar in ett fåtal modeller i små volymer.
USA-bilar har det svårt i Europa, inte pga. av tullar utan för att europeiska och amerikanska konsumenter har olika smak och krav när det gäller bilar. I USA gillar man fortfarande i regel större bilar än i Europa. En ”compact car” enligt amerikanska mått ses som en stor bil i Europa.
Trump-administrationen förstår inte detta. Om USA vill sälja fler bilar i Europa från USA behöver de göra bilar som passar europeiska konsumenter. Men det är dyrt eftersom det blir bilar som inte riktigt passar amerikanska konsumenter. Det är billigare som det görs idag: USA-märken men tillverkade i Europa.
Europeiska vardagsmärken har lika svårt i USA som USA-vardagsmärken har i Europa. Därför är det främst premium och lyxbilar som exporteras till USA från Europa.
Kommentarer
Som tur är så grymtas det även från amerikanska bolag om de höjda tullarna, allt hänger ihop idag med den globaliserade industrivärlden. Amerikanska oljebolag klagar på de höjda tullarna på stålprodukter som exempel. Så Trumps drill-baby-drill, verkar krackelera lite i fogarna med de höjda tullarna. Intressant!
Så det är inte bara bilindustrin som drabbas i Amerika.
Jag tror att tullarna kommer skada USA mer än vad det skadar övriga, tex de länder som tullarna riktas mot. Om tullkriget blir ihållande kommer handelsavtal upprättas utan USA.
Amerikanska bilar kommer att bli mycket dyrare.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/trumps-tullar-ar-ett-enormt-ekonomiskt-sjalvskadebeteende
Nu är det ju så att EU hade högre tullar på amerikanska bilar än USA hade på europeiska så det finns ju en anledning!
2% hade USA och EU hade 10%.
En kompromiss med samma tull eller inga tullar hade varit bättre.
Många här verkar tro att inte EU har tullar.
V8-Power,
Nu utelämnar du tullarna på pick-uper (25%) som USA satte upp och som har skyddat en av de största fordonsgrupperna i drygt 60 år från konkurrens.
Det var svar på kycklingtullar och har väl vägt upp skillnaden på övriga biltyper.
V8
Jo, EU har tullar och det kan se olika ut beroende på avtal och handelspartner. Mot vissa länder är det lägre tullar eller inga alls, beroende på varuslag.
När det gäller Trumps tullar så verkar det inte föregås av någon särskilt vettig förhandling utan han slänger på tullar i affekt. Hur som helst kommer det slå hårdare mot USA än mot de som tullarna är riktade mot.
Dessitom så är det troligt att dollarn försvinner som valutan för internationella affärer. Yuan känns pålitligate idag.
Kommer inte att bli yuan då den inte får flöda fritt.
Cfrangen / euron ligger bättre till då.
Inte kul för amerikanerna som nu ”måste” köpa inhemska bilar, pick-uper undantagna, som de inte vill ha. Trumpen gillar tydligen inte överlägsna bilar typ Volvo, Mercedes, Porsche, Ferrari m fl utan folket ska ha mediokra vulgära plåtschabrak
The Car Wizard rekommenderar sina kunder bara Toyota, Lexus och Honda. Han avråder helt från nya USA-bilar.
Bor han i svenkliknande klimat? Tänker rost, kyla mm. En sak är hållbarhet, en annan är funktion och trivsel.
Han bor och verkar i Kansas, en stat i mellanvästern med rejäla vintrar och stekheta somrar. Funktion och trivsel, om bilen står frekvent på verkstan, så har man inte mycket glädje med det...
Nu är det ju så att många bilmärken har tillverkning i USA såsom Volvo, Toyota, Hyundai och många fler.
Men med importerade delar, och det är tullar även på delarna så de USA-byggda bilarna kommer stiga i pris. Dessutom har flera amerikanska märken tillverkning i Kanada och Mexico som de importerar till USA så amerikanska märken blir dyrare genom detta.
Ingen skillnad mot amerikanska bilar, precis som du skriver är mycket delar till dessa är också importerade.
Det som kommer hända är att elbilar blir mer utsatta utom Tesla eftersom nästan alla andra importerar batterierna.
Toyota har ju som plan att 90-95% ska vara lokalt producerat i sina utländska fabriker så det kanske inte är supermycket importerat där men Toyota gör ju en av de mest sålda RAV4 i Kanada däremot.
Tycker synd om amerikanska befolkningen som kanske inte vill ha en Chevrolet. Blir dyrare för dem, Importen på delar till bilar även tillverkade i USA lär också få sig en smäll.Mycket delar som kommer från andra länder och underleveratörer.. Undrar hur många småföretag som kommer gå i kånken där man inte har råd att köpa in delar pga en kraftig höjning på tullavgifterna. Alla förlorar på detta men USA lär förlora mest.
Dessa tullar kommer slå mot det billigare segmentet där kunderna är mer priskänsliga, dvs mot t.ex. Subaru Forester och Honda CR-V. (Subaru har modeller som görs i USA, som Impreza m.fl, men Forester importeras från Japan).
Om vi tar bilar från Europa så är det framförallt premiumsegmentet som Europa exporterar till USA. Varken Renault, Peugeot/Citroën eller Skoda exporterar bilar till USA.
Det är BMW, Mercedes, Audi, Maserati, Aston Martin osv., och kunderna i premiumsegmentet är inte lika känsliga för prishöjningar.
Det större bekymret är att USA-marknaden nu skiftar till ett fokus på förbränningsbilar eftersom TeSSla-Trump-Musk har lagt ner alla klimatinitiativ och stödjer oljeindustrin.
Att göra olika drivlinor för olika marknader är dyrt, och de europeiska elbilarna får nu en svårare marknad i USA.
Jag tror europeiska elbilsmodeller nu knappt kommer att säljas i USA och det beror inte primärt på elbilarna utan på den amerikanska regeringens fientliga politik mot omställningen av energi- och transportsektorn.
Sen detta med klagomålen från USA att européer inte köper amerikanska bilar. Det är få USA-tillverkade bilar som marknadsförs i Europa.
Tesla har tillverkning i Tyskland plus import av Kina-Tesla.
Ford tillverkar bilar i Europa anpassade för Europa. Elektriska Explorer och Capri tillverkas i Europa. Elektriska Mustang tillverkas i Mexiko.
Chevrolet marknadsförs inte aktivt i Europa. Det är Camaro och Corvette som tas in av några mindre importörer och i små antal.
Av GMs flora av märken är det egentligen bara Cadillac som har en satsning på Europa.
Gällande Dodge, Chrysler, RAM och Jeep: Jeep Renegade och Avenger tillverkas i Europa.
Jeep Compass importeras från fabriken i Mexiko. Jeep Wrangler och Grand Cherokee importeras från USA men är små volymer.
Varken Chrysler eller Dodge importeras till Europa genom Stellantis. Det finns ett fåtal mindre importörer som tar in ett fåtal modeller i små volymer.
USA-bilar har det svårt i Europa, inte pga. av tullar utan för att europeiska och amerikanska konsumenter har olika smak och krav när det gäller bilar. I USA gillar man fortfarande i regel större bilar än i Europa. En ”compact car” enligt amerikanska mått ses som en stor bil i Europa.
Trump-administrationen förstår inte detta. Om USA vill sälja fler bilar i Europa från USA behöver de göra bilar som passar europeiska konsumenter. Men det är dyrt eftersom det blir bilar som inte riktigt passar amerikanska konsumenter. Det är billigare som det görs idag: USA-märken men tillverkade i Europa.
Europeiska vardagsmärken har lika svårt i USA som USA-vardagsmärken har i Europa. Därför är det främst premium och lyxbilar som exporteras till USA från Europa.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.