Ingen annan biltillverkare kan köra om Toyota som världens största – åtminstone inte i dag. Men de kinesiska koncernerna kommer starkt.
Ingen annan biltillverkare kan köra om Toyota som världens största – åtminstone inte i dag. Men de kinesiska koncernerna kommer starkt.
Kommentarer
Många som trodde för 4-5 år sen att Toyota i princip skull varit borta idag pga att de inte satsade lika mycket på elbilar då. Jag tyckte redan då att det var mycket killgissningar 😉. Tur att inte dessa ”experter” är företagsledare!
Undrar vad Swensson säger om detta? 😂
Expressen är störst, men Aftonbladet ökar mest. Det var då, för 50 år sen, haha!
Toyota har ett starkt varumärke.
Och bygger faktiskt helt ok bilar. Trodde inte den jag köpte skulle vara såpass bra. Men tack vare Swenssons ständiga dissande så var jag bara tvungen att prova 😜
Källa på det?
Stora jättar faller långsamt.
Titta på GM som nu är nere i knappt halva volymen jämfört med innan pengarna tog slut.
Källan är att försäljningen fortfarande är lika bra som för 4-5 år sen.
Alltså källa på att en sådan expert som du påstår funnits många av.
Du kanske inte var på forumet då för 4-5 år sen men var i många inlägg som Toyota jämfördes med Nokia, Facit etc och att Toyota i princip skulle vara borta idag. Man kan nog konstatera att Toyotas ledning har haft koll på vilken strategi som de trodde skulle vara bäst och med tanke på Toyotas värdering som bolag har de nog satsat rätt.
Jag bryr mig inte om det går bra för just Toyota utan är generellt intresserad av hur företag styrs och ledning tar rätt beslut och inte faller för eventuella trender.
Toyota har varit fel ute med elbilar (världsmarknaden för elbilar 2030 var 1 miljon bilar enligt Toyota anno 2019...) och de är fortfarande på Kodak-spåret. Det finns inte mycket som talar för att Toyota är världens största biltillverkare vid 2030-talets slut.
gmogmo, man tar det lite lugnt och lär av andras och egna misstag. Men nu kommer ett helt gäng nya elbilar från Toyota.
https://elbilen.se/nyheter/storsatsning-pa-elsuvar-fran-toyota-tre-nya-modeller-i-ar/
I denna artikel nämns inte Camry som kommer som BEV och även Lexus kommer med flera nya modeller.
Så visst sens på bollen, men kanske smart?
Jag tror de flesta pratade om 2030 inklusive jag OM de körde på vätgasspåret istället för elbilar som var deras plan, nu har Toyota svängt rejält.
Sedan har ju det vi förutspådde hänt redan i Kina där Toyota tvingas sälja kinesiska elbilar med Toyota-emblem, inte mycket Toyota i dessa bilar men de räknas som Toyota i försäljning.
V8:
Alltså säljs toyota som sminkade grisar?
Lobbade inte Toyota om ökad oljeutvinning och sympatier för Trumpen ? Förvisso har de backat från det.
Kan återigen konstatera att vi har många killgissningar. Tror inte någon av dessa sitter i några företagsledningar för något bilföretag och vet vad som är rätt strategi för framtiden.
Corgie:
Precis, biltillverkarnas liksom knappt politikernas tidshorisonter varar ca 10 till max 15 år därefter faller de tillbaka in i oljelobbyn skönsjungande lovsång igen.
Se tex perioder av biogas / etanol / biodiesel / RME / HVO där vi nu (troligen) är i slutet på elektrifieringsfasen vars intresse också varade ca 10 - 15 år.
Övrig tidsperspektiv är enkom just killgissningar som kan vara rätt, eller inte?
Ja, bz3 eller vad den heter är en kinabil med Toyotaemblem för den kinesiska marknaden. Den har ingenting gemensamt med till exempel bz4x (eller vad elbilen heter) som säljs i Sverige.
Mycket tråkigt om vi alla (eller de flesta) på sikt ska sitta i kinabilar...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.