Snart blir det enklare att betala med vanligt kort vid elbilsladdaren. Men branschen tycker reglerna är för otydliga – och efterlyser ett maxtak för roamingkostnaden.
Snart blir det enklare att betala med vanligt kort vid elbilsladdaren. Men branschen tycker reglerna är för otydliga – och efterlyser ett maxtak för roamingkostnaden.
Kommentarer
Jag brukar hålla mig till några få laddnätverk så slipper man sjuttielva olika appar. I det stora hela så kör jag nu på mest Tesla i första hand och i andra hand Circle K. De tillsammans har så många laddare att man inte behöver annat, men har förr använt Ionity också, men tycker de varit dyra så kör de andra två istället.
Men i det stora hela så laddar jag mest bara hemma.
Bejje
Ofta kan man använda samma app hos flera leverantörer.
OKQ8 app = Eon, Virta
EasyPark app = Vattenfall Incharge, Fortum Recharge
Eways
Använd inte IONITY med Circle K app = dyrare
https://teknikveckan.se/darfor-behover-du-inte-sa-manga-laddappar-till-din-elbil
Möjligen har det skett en del förändringar sedan artikeln.
Axa, ja jag märkte av en slump att t.ex. Mer's bricka går att blippa hos Circle K också.
Problemet är att om man inte gör lite research och skriver ner allt i en bok som man har i bilen så är det svårt att komma ihåg vad som funkar till vad.
Men det är inget problem för mig som sagt som håller mig till primärt två olika operatörer, men hela grejen kommer ju försvinna på sikt. Alla nya laddare som sätts upp nu måste ju ta betalkort och sen är det väl från 2027 som alla befintliga måste ha det också.
Bejje
Antingen laddar man ner typ 15 appar eller så har man lite koll. Det brukar även stå på vissa laddare vilka appar man kan använda. Poängen är att man klarar sig på betydligt färre appar än vad man kanske tror.
Samma med brickor. Jag tror jag har 5 olika brickor och de få gånger jag behövt ladda vid någon laddare jag normalt sätt inte använder så är det alltid någon av brickorna som funkar även om den primärt inte är till för den operatören. Visst, det kan bli dyrare med roamingavgifter, men det har aldrig varit så att jag tappar hakan.
Jag har aldrig fattat varför dom skulle hålla på och krångla med apparna och inte bara kortterminaler som vanligt!? Helt vansinnigt.
Troligen för att de tjänar mer pengar för att slippa kortavgifterna.
Vad jag inte förstår är varför just denna bransch tog det beslutet och inte bara en laddoperatör utan typ alla.
Vart man än vänder sig i samhället, vad man än köper i stort sätt, så kan man betsla med kort. Kan man inte det, typ på små marknader eller så, så kan man betala med swisch vilket också är smidigt, men av någon väldigt märklig anledning så valde inte bara en eller två utan typ alla operatörer att de ska gå emot hela standarden i samhället och varken erbjuda kort eller swisch utan köra appar.
Totalt hjärndött om du frågar mig. Man väljer väl de betalalternativ som är vanliga? Alla andra gör ju det, men inte laddoperatörerna, de skulle gå emot allt som är normalt. Sjukt!
För snabbladdning räcker det numera ganska bra att hålla sig till 2-3 nätverk. Vill man bara göra det enkelt för sig så räcker det med ett enda roamingnätverk, men problemet är ju att roamingpåslagen inte är bara "några procent" (som står i artikeln, och vore rimligt när man jämför med andra branscher) utan de kan vara upp mot 300 procent!
Men, när det gäller AC-laddning, då är det fortfarande en djungel av appar, för den som åker runt över landet och vill kunna ladda där man står över natten. Har man gjort det några gånger, och har sina uppgifter sparade i telefonen som autofyll, så går det ju ganska snabbt att installera en ny app, men det är ändå ett krångel man inte vill göra en sen kväll när man är hungrig och det regnar. Ofta är AC-stolparna inte med i några roamingnätverk, och om de är det så är påslaget väldigt högt.
Fakturan på 15 751 kr som hänvisas till i den länkade artikeln, hade ju i sig inget med roaming att göra, utan att prissättningen hade en tidskomponent för att man ska flytta bilen när man laddat klart. Står man då och blockerar stolpen i flera dagar så är det klart att det blir dyra kWh.
Ja jag tycker det ä helt rimligt med straffavgifter för att stå kvar på laddare.
För snabbladdare tycker jag de tär rimligt at man får straff efter 5min då man nått 100%. Det är ändå onormalt att ladda så länge och man bör flytta sig omdeddelbart.
Men för AC laddning kan jag tycka att man kan sätta en tidsgräns på typ 12 timmar eller nåt sånt.
Visst, det kanske bara tar 4 timmar att ladda, men man vill ju inte ställa klockan mitt i natten och flytta den, så 12 timmar tycker jag är en rimligt tid där innan extra avgifter tas ut.
Skulle det inte räcka med Teslas laddare, oavsett bil?
Är så jag hade tänkt mig, vad är svagheten med detta?
Beror på bad man har för bil. Jag siktar primärt på Tesla laddare, men då har jag också en 400V bil, för de som har 800V så går det riktigt trögt att ladda hos Tesla.
96kW får man på tesla V2
Med vilken bil? En 800V?
Jag har en bil som Max kan ladda med 100 kW, men på både Tesla och Ionity har jag varit uppe i 101 kW på sommaren vilket jag är mycket nöjd med.
Jepp min Ioniq5 laddar med 96kW på Teslas T2.
På övriga 400V laddare begränsas det till 103kW om jag inte missminner mig.
Är du invertern i bakre motorn som begränsar effekten då den används för att transformera strömmen till 800V.
Svagheten är att Teslas laddare är 400V laddare, eller om det är Max 500V.
800V bilar behöver 800V laddare för att få Max laddeffekten. Annars måste strömmen transformeras i bilen.
Porsche och Audi e-tron GT har en separat transformator som löser detta. Hyundai/Kia använder bakre motorns inverter för arg transformera strömmen, den begränsar maxeffekten den klarar. 103kW maxar min bil på 400V, men 225 kW på 800V laddare.
Bra tydligt svar, tack!
Då jag siktar mot en tysk elbil alt Tesla är alltså min plan gångbar, ok.
Det vill jag tro.
Men MB har väl sagt att dom skall uppgradera sina elbilar till 800V.
Men det spelar ingen roll, min bil laddar med ”flat” laddkurva på 400V laddare
Viktigare med bra fungerande batteriförvärmning och laddkurva än att stirra sig blind på maxeffekten.
Samt att det finns fullt tillräckligt med 800V laddare.
Kollat lite…
Är det någon tysk 800V-bil som inte klarar snabb laddning på 400V?
Jag tror inte det, men osäker.
Har du koll?
Tror inte MB missar det heller.
Mc
Här är en intressant artikel.
https://teknikveckan.se/viktiga-att-tanka-pa-nar-du-skall-ladda-din-elbil-med-800-volt
Här har du ett intressant klipp.
https://alltomelbil.se/forklarat-skillnaderna-mellan-400-volt-och-800-volt-pa-elbilar-och-snabbladdare/
Det handlar inte om att ”missa” utan hur mycket pengar man lägger på lösningen för att transformera spänningen från 400V laddarna.
Men oavsett inget du behöver ta i betraktande då du köper din bil. Utbudet av 800V laddare är stort och bilar med 800V arkitektur är i minoritet.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.