Vi Bilägares forum

Snötäckta registreringsskyltar på vintern – det här gäller

Snötäckta registreringsskyltar på vintern – det här gäller

Vid långkörning vintertid finns risk att bakljus och registreringsskyltar snöar igen. Här är tipsen som hjälper dig att undvika att bli stoppad av polisen.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-12-16 06:30

Kommentarer

Problem med bakbelysning vintertid vållas till stor del av övergången till diodlampor i.st.f. glödlampor.

Värmen räcker inte för avsmältning utan bara för att ljumna plasten så att snöröken fastnar ännu effektivare!

I snöväder kan man se hur framförvarande fordon successivt förlorar bakljuset på bara någon mil.

Uppdaterat: 2024-12-16 06:49

Nu är det ju mildväder och regn, det ser inte ut att bli en vit jul i halva Sverige.

Detta med automatljus - det fungerar bra i min bil. Ljusen tänds i skymning och gryning, förutom natt. Även när jag kör genom tunnlar. Och även vid gråväder med snöfall eller mycket regn.

Däremot har jag märkt att även där jag kör med tända bakljus, att automatläge har aktiverat halvljus och bakljus, så finns det andra bilar som inte har tända bakljus. Variationen är stor mellan hur väl denna automatik fungerar.

Den verkar känsligare i min bil än i många andra. Sen är det viktigt med tydlig markering i bilen, för vilket ljus man har. Det är det i min bil. Det är lätt för mig att se vilken belysning jag har, så jag ser om bakljusen inte skulle vara tända och det är lätt för mig att åtgärda om det skulle vara så.

Eftersom så många kör utan bakljus tända så misstänker jag en kombination av låg känslighet för automatiken samt bristfällig indikation för föraren vilket ljus som hen har.

Uppdaterat: 2024-12-16 09:10
Raphael skrev:

Nu är det ju mildväder och regn, det ser inte ut att bli en vit jul i halva Sverige.

Detta med automatljus - det fungerar bra i min bil. Ljusen tänds i skymning och gryning, förutom natt. Även när jag kör genom tunnlar. Och även vid gråväder med snöfall eller mycket regn.

Däremot har jag märkt att även där jag kör med tända bakljus, att automatläge har aktiverat halvljus och bakljus, så finns det andra bilar som inte har tända bakljus. Variationen är stor mellan hur väl denna automatik fungerar.

Den verkar känsligare i min bil än i många andra. Sen är det viktigt med tydlig markering i bilen, för vilket ljus man har. Det är det i min bil. Det är lätt för mig att se vilken belysning jag har, så jag ser om bakljusen inte skulle vara tända och det är lätt för mig att åtgärda om det skulle vara så.

Eftersom så många kör utan bakljus tända så misstänker jag en kombination av låg känslighet för automatiken samt bristfällig indikation för föraren vilket ljus som hen har.

En del tror att bara för att det är en automatik så gör den alltid rätt. Dimma och snörök är typexempel på tillfällen då ingen automatik fungerar felfritt.

Uppdaterat: 2024-12-16 12:55

Och vem är denne Conny Salestedt?

Uppdaterat: 2024-12-16 18:16
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.
Raphael skrev:

...

Eftersom så många kör utan bakljus tända så misstänker jag en kombination av låg känslighet för automatiken samt bristfällig indikation för föraren vilket ljus som hen har.

Njae, till största delen beror det på totalt ointresserade sk "förare" som inbillar sig att man numera kan koppla bort hjärnan i trafiken, tänkandet ska ju bilens autonoma system fixa, eller hur 🤬

Hur många ggr har jag inte kommit ikapp en bil med totalt släckta bakljus i totalt mörker. När man då blinkar med helljuset, släcker och tänder mitt eget ljus, blinkar med dimljusen mm, tror ni att dom fattar att dom endast kör på varselljus framåt och utan bakljus? Givetvis fattar dom ingenting, noll koll och total oförmåga att KÖRA bil 😡

Uppdaterat: 2024-12-16 18:36

Primitiv utveckling sedan 1978-82 (beroende på modell - Opel) har ljusen tänts automatiskt och nu måste man vrida på lamporna som före automatikens ankomst, så tröttsamt.

Dessutom är bakljusfrågan - i fallet med att de är täckta av snö - en designfråga...

Bilar med skarpa 90 graders akter och skarpa hörn, skapar ett lugnt område över hela aktern, ett slags "vakuum" som packar snön på hela baksidan.

Rundade, mjuka hörn däremot, suger in luften från sidan, runt hörnet och håller bakljusen rena från snö.

Mer eller minder, beroende på hur brett bakljuset nu är.

Så fungerar det på Omega, men Vectra B 1996-2002 är bäst på detta, den var också bäst på vintervägen i vi bilägare den gången.

Uppdaterat: 2024-12-17 00:10

Om man nu pratar kombivagnar så finns det fortfarande drygt 1100 st Vectra B registrerade i Sverige. En gissning är att minst hälften är avställda och fungerar som trädgårdsdekoration så det är flera hundra som får njuta av deras vinteregenskaper.

Uppdaterat: 2024-12-17 09:17
SnookerPro skrev:

Och vem är denne Conny Salestedt?

Om du har läst texten så hade du inte behövt ställa frågan.

Uppdaterat: 2024-12-17 19:28
realisten

Snörök dagtid kan bedömas som om det vore mörkt ute och därmed krävs lyktorna bak aktiverade. Det bedöms på samma sätt som att köra utan belysning i mörker, släck inte ljusen när det är just ute, täcks sensorerna borde väl ljusen tändas inte släckas, för övrigt är det det den dummaste lagen i historien att bakljusen får vara släckta.

Uppdaterat: 2024-12-17 20:54
Wengen