Tänk om Polestar kunde konfigurera om sitt paket som innehåller värmepump, det var det som gjorde att jag avstod en P2 till förmån för XC40. Om man inte behöver de andra grejerna i paketet känns 50.000kr för en värmepump för mycket. Synd.
Tänk om Polestar kunde konfigurera om sitt paket som innehåller värmepump, det var det som gjorde att jag avstod en P2 till förmån för XC40. Om man inte behöver de andra grejerna i paketet känns 50.000kr för en värmepump för mycket. Synd.
Tänk om Polestar kunde konfigurera om sitt paket som innehåller värmepump, det var det som gjorde att jag avstod en P2 till förmån för XC40. Om man inte behöver de andra grejerna i paketet känns 50.000kr för en värmepump för mycket. Synd.
Ett misstag Polestar gjorde var att bli copy cats i sin försäljningsmodell. Resultatet hade blivit bättre med de hederliga "hästhandlare" takterna i VolvoCars återförsäljarnät.
För egen del gillar jag P2, en bil av lagom storlek för mina behov, med möjlighet till dragkrok. Man åker skönt i den bilen, men den är inte så stor som många kanske behöver med en familj.
Förr i tiden var det ett argument för Volvobilar att sittkomforten var väsentligt bättre än flertalet konkurrenter med undantag för SAAB. I dag är det många biltillverkare som erbjuder samma eller bättre sittkomfort. Polstjärnan har aldrig varit en stjärna och saknar en hel del för att erbjuda mer än snittet av alla elbilar. Vissa fanatiker av Polestar tycker den monocoquekänslan framsätena erbjuder är fantastisk men personligen helt galet med klaustrofobisk känsla.
Om vi skall diskutera "vill ha-känsla" så nog är den större för en P2 än en XC40 om man skall jämföra dessa två inom samma koncern. Men inte för de pengar dom begär, tyvärr. Konkurrensen är idag alldeles för stor. I kombination med osäkerheten om märket som sådant.
Stolar är starkt kopplat till kroppsform och storlek.
Vad är din längd/vikt? (170/70 själv)
Se där, vi har samma både längd och nästan vikt, väger 73.
Du skrev du testkörde Teslorna härom veckan, hur tyckte du att de stolarna fungerade för den kroppsstorleken?
Jag kör ju Model Y nu och jag kan förstå om överviktiga eller väldigt långa tycker stolarna är lite små men för min kropp är de helt perfekta och måste säga jag sitter minst lika bra som i den V90 inscription jag hade för några år sen som jag nog anser hade bäst stolar hitills av de bilar jag haft.
Se där, vi har samma både längd och nästan vikt, väger 73.
Du skrev du testkörde Teslorna härom veckan, hur tyckte du att de stolarna fungerade för den kroppsstorleken?
Jag kör ju Model Y nu och jag kan förstå om överviktiga eller väldigt långa tycker stolarna är lite små men för min kropp är de helt perfekta och måste säga jag sitter minst lika bra som i den V90 inscription jag hade för några år sen som jag nog anser hade bäst stolar hitills av de bilar jag haft.
Jag är dessutom vältränad så bredare över låren men gillar sportstolarar som kramar åt.
Teslas stolar är en STOR nackdel för mig.
För korta och platta med dåligt stöd.
Volvos bästa stolar (och Mercas AMG-stol, som jag har) som kan dras ut under knäna är exakt som en stol ska se ut. Dvs platt och lång med rejäla sidostöd. Helst i Alcantra som Merca AMG har.
Sedär, så olika man kan tycka. Jag är med vältränad, gym 6 dagar i veckan och bredd över både lår och axlar men vill inte ha kramande sportstolar i en vardagsbil. Jag vill inte ha hårda stolar heller, anser de flesta tyska bilar har på tok för hårda t.ex.
Du skrev du är bara 170 men vill ha utdragbar sits? Vart på kroppen sitter ditt gångjärn? Du måste ha väldigt långa ben och kort överkropp. Jag är som sagt med 170 cm men på alla de bilar jag haft med utdragbar dyna så är det alltid i infällt läge. :) Och alcantara, nej nej.....går lika mycket bort som tyg.
Men som sagt, kul se hur olika man kan tycka trots samma storlek ungefär.
Alcantara och läder är numera båda så gott som alltid plast. Jag föredrar helt klart en snygg tygklädsel som visserligen också innehåller mestadels plast.
Då förstår jag skillnaden i uppfattning om Volvos stolar, från V70N till V70 II kändes det som Volvo kört stolarna för varmt, vittvätt, och krympt dem. Upplever att stolarna inte blivit bättre i v90, xc90. Men det är kroppsformen, är man lång och normalbyggd funkar det med fler fabrik där jag upplever Teslas stolar som bra inte för hårda inte för mjuka utan svenskt lagoma.
Sedär, så olika man kan tycka. Jag är med vältränad, gym 6 dagar i veckan och bredd över både lår och axlar men vill inte ha kramande sportstolar i en vardagsbil. Jag vill inte ha hårda stolar heller, anser de flesta tyska bilar har på tok för hårda t.ex.
Du skrev du är bara 170 men vill ha utdragbar sits? Vart på kroppen sitter ditt gångjärn? Du måste ha väldigt långa ben och kort överkropp. Jag är som sagt med 170 cm men på alla de bilar jag haft med utdragbar dyna så är det alltid i infällt läge. :) Och alcantara, nej nej.....går lika mycket bort som tyg.
Men som sagt, kul se hur olika man kan tycka trots samma storlek ungefär.
Handlar bara om enkel fysik, maximalt med stolsyta fördelar kroppens vikt mest effektivt.
Med en ergonomisk stol och förarmiljö kan energin läggas på körningen.
Här var Saab lika överlägsna som nu kinabilarna är kassa
Nåja, ergonomi handlar lika mycket om vinklar. Och det viktiga är inte stor sitt- och ryggdyna. Så det är inte säkert att det bli bättre av att klämma in en fåtölj.
Nåja, ergonomi handlar lika mycket om vinklar. Och det viktiga är inte stor sitt- och ryggdyna. Så det är inte säkert att det bli bättre av att klämma in en fåtölj.
Nej, man har olika preferenser. Att kunna justera på massa olika sätt är därför viktigt. Det kan man i en bra stol.
Bästa stolen jag haft är faktiskt i nuvarande Ioniq 5, som jag köpte helt på uppstuds utan att ens sett den IRL.
Faktiskt bättre än Saab-stolarna jag suttit i i tiotals år.
Troligen bara tur att dom passar min långa och taniga (och lite lönnfeta runt magen) kropp. Gym skulle inte falla mig in att gå på. Så det kan jag inte skryta med. Men går hellre några hundra mil per år och 30-40 dagar på avancerade slalomskidor om det nu är av intresse.
Kommentarer
Tänk om Polestar kunde konfigurera om sitt paket som innehåller värmepump, det var det som gjorde att jag avstod en P2 till förmån för XC40. Om man inte behöver de andra grejerna i paketet känns 50.000kr för en värmepump för mycket. Synd.
👌
Har de fortfarande bara gråskala att välja på?
Håller med. Blev en Ariya nu p g a bl a detta.
Håller med, paketen är kassa och färgerna tråkiga.
Sen kallar man sig för "premium" - märklig självbild.
Premium Lager
Väntat att de skulle sänka priserna.
Gammal modell och konkurrens, blir svårt att sälja. Ja vad gör man då?
Paketen ja, märkligt.
Som sagt... premium?
Ett misstag Polestar gjorde var att bli copy cats i sin försäljningsmodell. Resultatet hade blivit bättre med de hederliga "hästhandlare" takterna i VolvoCars återförsäljarnät.
Polstar en dalande stjärna utan värde snart en vit dvärg utan lyskraft
För egen del gillar jag P2, en bil av lagom storlek för mina behov, med möjlighet till dragkrok. Man åker skönt i den bilen, men den är inte så stor som många kanske behöver med en familj.
Jag säger som jag brukar - ser ingen framtid för Polestar. Ser ut som en Volvo. Bara ett annat namn. Helt poänglöst bilmärke. Försvinner inom två år.
Inte ens med prissänkningar så lockas man inte av en Polestar 2.
Det bästa är stolarna från Volvo
Förr i tiden var det ett argument för Volvobilar att sittkomforten var väsentligt bättre än flertalet konkurrenter med undantag för SAAB. I dag är det många biltillverkare som erbjuder samma eller bättre sittkomfort. Polstjärnan har aldrig varit en stjärna och saknar en hel del för att erbjuda mer än snittet av alla elbilar. Vissa fanatiker av Polestar tycker den monocoquekänslan framsätena erbjuder är fantastisk men personligen helt galet med klaustrofobisk känsla.
Vilka?
Om vi skall diskutera "vill ha-känsla" så nog är den större för en P2 än en XC40 om man skall jämföra dessa två inom samma koncern. Men inte för de pengar dom begär, tyvärr. Konkurrensen är idag alldeles för stor. I kombination med osäkerheten om märket som sådant.
Prissänkningen kommer nog inte locka några kunder, bilmodellen är alldeles för dyr fortfarande.
Finns absolut många med fina stolar idag. Peugeot/Opel kan utrustas med stolar godkända av en tysk organisation för ergonomi och rygg.
Citroën har sina fluffiga Advanced Comfort-säten inspirerade av tempur-madrasser. Ger både stöd och stadga samt följsamhet.
Jag är inget fan av stolarna i Volvo. Hade en XC40 som hyrbil en gång ett par år sedan några dagar.
Hyrbilar brukar väl alltid ha budgetstolar.
Stolar är starkt kopplat till kroppsform och storlek.
Vad är din längd/vikt? (170/70 själv)
Se där, vi har samma både längd och nästan vikt, väger 73.
Du skrev du testkörde Teslorna härom veckan, hur tyckte du att de stolarna fungerade för den kroppsstorleken?
Jag kör ju Model Y nu och jag kan förstå om överviktiga eller väldigt långa tycker stolarna är lite små men för min kropp är de helt perfekta och måste säga jag sitter minst lika bra som i den V90 inscription jag hade för några år sen som jag nog anser hade bäst stolar hitills av de bilar jag haft.
Jag är dessutom vältränad så bredare över låren men gillar sportstolarar som kramar åt.
Teslas stolar är en STOR nackdel för mig.
För korta och platta med dåligt stöd.
Volvos bästa stolar (och Mercas AMG-stol, som jag har) som kan dras ut under knäna är exakt som en stol ska se ut. Dvs platt och lång med rejäla sidostöd. Helst i Alcantra som Merca AMG har.
Har Recaro i Miatan, superbra stol såklart!
Sedär, så olika man kan tycka. Jag är med vältränad, gym 6 dagar i veckan och bredd över både lår och axlar men vill inte ha kramande sportstolar i en vardagsbil. Jag vill inte ha hårda stolar heller, anser de flesta tyska bilar har på tok för hårda t.ex.
Du skrev du är bara 170 men vill ha utdragbar sits? Vart på kroppen sitter ditt gångjärn? Du måste ha väldigt långa ben och kort överkropp. Jag är som sagt med 170 cm men på alla de bilar jag haft med utdragbar dyna så är det alltid i infällt läge. :) Och alcantara, nej nej.....går lika mycket bort som tyg.
Men som sagt, kul se hur olika man kan tycka trots samma storlek ungefär.
Gaston, en stilla undran. Om inte Alcantra eller tyg, vad föredrar du?
Vildplast? :)
Antingen läder eller det man i vardagligt tal kallar veganläder.
Veganläder - det vi kallade galon tidigare alltså...:)
Alcantara och läder är numera båda så gott som alltid plast. Jag föredrar helt klart en snygg tygklädsel som visserligen också innehåller mestadels plast.
Finns en hel del färdigkonfigurerade och leveransklara "P2:or" till rabatterat pris. Ofta ingår Plus-paketet redan i priset.
Är det barn här i forumet?
Då förstår jag skillnaden i uppfattning om Volvos stolar, från V70N till V70 II kändes det som Volvo kört stolarna för varmt, vittvätt, och krympt dem. Upplever att stolarna inte blivit bättre i v90, xc90. Men det är kroppsformen, är man lång och normalbyggd funkar det med fler fabrik där jag upplever Teslas stolar som bra inte för hårda inte för mjuka utan svenskt lagoma.
Handlar bara om enkel fysik, maximalt med stolsyta fördelar kroppens vikt mest effektivt.
Med en ergonomisk stol och förarmiljö kan energin läggas på körningen.
Här var Saab lika överlägsna som nu kinabilarna är kassa
Ja minst en befinner sig i sandlådan ivarjefall, med tanke på ditt inlägg ..,
Mc
Nåja, ergonomi handlar lika mycket om vinklar. Och det viktiga är inte stor sitt- och ryggdyna. Så det är inte säkert att det bli bättre av att klämma in en fåtölj.
Nej, man har olika preferenser. Att kunna justera på massa olika sätt är därför viktigt. Det kan man i en bra stol.
Bästa stolen jag haft är faktiskt i nuvarande Ioniq 5, som jag köpte helt på uppstuds utan att ens sett den IRL.
Faktiskt bättre än Saab-stolarna jag suttit i i tiotals år.
Troligen bara tur att dom passar min långa och taniga (och lite lönnfeta runt magen) kropp. Gym skulle inte falla mig in att gå på. Så det kan jag inte skryta med. Men går hellre några hundra mil per år och 30-40 dagar på avancerade slalomskidor om det nu är av intresse.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.