Vi Bilägares forum

Ny kritik mot Euro NCAP:s krocktester: Hotar billiga bilar

Ny kritik mot Euro NCAP:s krocktester: Hotar billiga bilar

Euro NCAP ställer orimliga krav på nya bilar – krav som driver upp bilpriserna, hävdar cheferna för Citroën och Dacia. Men Euro NCAP håller inte med om kritiken.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2025-04-24 10:53

Kommentarer

Jag menar att det behövs två betyg, ett för den passiva säkerheten (själva krocksäkerheten) och ett för den elektroniska med pling-plong. Det är inte rimligt att bilar kan ha hög passiv säkerhet men inte alla pling-plong och så får de dåligt betyg pga. det och köparna tror att bilarna är livsfarliga. Dessa pling-plong med kameror och radarsystem har dessutom fortfarande utmaningar när det gäller funktion i tät dimma, snörök/snöstorm och andra förhållande där de "tappar sikten". De ger falsk säkerhet. Systemen behöver vidareutvecklas mer och nu är de på en nivå där många stänger av dem, om de inte stänger av sig själva. Det fördyrar bara bilarna.

Låt dem vara tillval för de som önskar, och dela upp betygen så det blir tydligt för kunden att en bil inte är livsfarlig bara för att den inte har aktiva kameror som avläser förarens ögonrörelser. I en nära framtid kommer det krävas att bilen är helt självkörande för att få 5 stjärnor i Euro NCAP jag tycker inte det är rimligt, jag litar inte på tekniken.

Uppdaterat: 2025-04-24 11:18

Vissa krav är bara inte bra, att bilen ska vara med en ljudsignal när man kör för fort. Det kan driva världens lugnaste människa till vansinne. Kommer inte att köpa en bil med den funktionen så läng det finns alternativ.

Uppdaterat: 2025-04-24 12:08
Sorsorino

Att bilen ska varna mär man kör för fort och är ett lagkrav från halvårsskiftet 2024 på alla nya bilar. Funktionen går att stänga av och görs väldigt enkelt på Tesla, dock har ett antal bilmärken gömt funktionen djupt i menysystemet vilket i sig är en trafiksäkerhetsrisk.

Uppdaterat: 2025-04-24 12:45

Det hela tycks gå ut på att göra nybilen så oattraktiv som möjligt. Agendan en smula oklar...

Det finns naturligtvis en orsak till varför kraven är att förarstöd skall finnas, inte nödvändigtvis fungera.

Uppdaterat: 2025-04-24 13:17
Sorsorino skrev:

Vissa krav är bara inte bra, att bilen ska vara med en ljudsignal när man kör för fort. Det kan driva världens lugnaste människa till vansinne. Kommer inte att köpa en bil med den funktionen så läng det finns alternativ.

Inte alls, jag tänker inte på det i min bil.

Har skruvat ner volymen på varning till låg. Sedan plingar den diskret tre fyra gånger när man passerar skyltad hastighet. Sedan är det bara att ligga i sin loge för höga hastighet och bilen ger inte ett minsta pip ifrån sig.

Så rekommenderar du provkör och kollar hur man kan ställa in bilen innan du helt dömer ute en funktion.

Uppdaterat: 2025-04-24 13:37
J.L skrev:

Att bilen ska varna mär man kör för fort och är ett lagkrav från halvårsskiftet 2024 på alla nya bilar. Funktionen går att stänga av och görs väldigt enkelt på Tesla, dock har ett antal bilmärken gömt funktionen djupt i menysystemet vilket i sig är en trafiksäkerhetsrisk.

Och du har så klart testat alla andra bilar du påstår inte är trafiksäkra 🤣

Alternativt så har man det påslaget. Det är än mer trafiksäkert.

Uppdaterat: 2025-04-24 13:38

Toyota är väl en som kräver många tryck för att stänga av.

Kia ett tryck, VW två tryck.

Uppdaterat: 2025-04-24 14:33
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Att bilen ska varna mär man kör för fort och är ett lagkrav från halvårsskiftet 2024 på alla nya bilar. Funktionen går att stänga av och görs väldigt enkelt på Tesla, dock har ett antal bilmärken gömt funktionen djupt i menysystemet vilket i sig är en trafiksäkerhetsrisk.

Och du har så klart testat alla andra bilar du påstår inte är trafiksäkra 🤣

Alternativt så har man det påslaget. Det är än mer trafiksäkert.

På vilket sätt är mer pling mer trafiksäkert om föraren ignorerar plinget?

Uppdaterat: 2025-04-24 14:44

Problemet är väl att man måste stänga av denna funktion varje gång men startar bilen. I bilar pre 2024 stänger man av hastighetsvarningen en gång för alltid.

Uppdaterat: 2025-04-24 14:48

Med vilken knapp stänger man av EU? För det är där problemet ligger.

Jag har letat i många menyer, men hittills inte hittat funktionen. Gissar att den tyvärr inte finns.

Notera att jag är helt för samarbete mellan länder, men att Sverige numera måste fråga EU om lov för det mesta får mig att kräkas (bildligt så ni behöver inte kommentera detta uttryck). Att EU kan utdöma böter om Sverige inte uppfyller någon ny fjollig lag.

Uppdaterat: 2025-04-24 14:59

Bilägare verkar vara känsligt släkte. Det är väl bara stänga av hastighetsvarningen om den stör. Eller låta bli och få pling, eller hålla hastigheten.

Sedan blir det löjligt att skylla på EU. Det kan ju vara så att denna regel har stöd hos svenska politiker.

Uppdaterat: 2025-04-24 15:08
V8-Power skrev:

Toyota är väl en som kräver många tryck för att stänga av.

Kia ett tryck, VW två tryck.

Jag har aldrig bemödat mig att stänga av den, ställde in lägsta volym på varningen så då kan den få hålla på.

Annars är det nog tre tryck på en rattknapp som krävs. Man stänger av det i inställningarna som finns i förardisplayen.

Men varför stänga av något som inte enerverar. Den plingar diskret tre gånger när man passerar skyltad hastighet, hörs inte när man spelar musik.

Uppdaterat: 2025-04-24 15:52
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Att bilen ska varna mär man kör för fort och är ett lagkrav från halvårsskiftet 2024 på alla nya bilar. Funktionen går att stänga av och görs väldigt enkelt på Tesla, dock har ett antal bilmärken gömt funktionen djupt i menysystemet vilket i sig är en trafiksäkerhetsrisk.

Och du har så klart testat alla andra bilar du påstår inte är trafiksäkra 🤣

Alternativt så har man det påslaget. Det är än mer trafiksäkert.

På vilket sätt är mer pling mer trafiksäkert om föraren ignorerar plinget?

Man låter så klart bli att köra för fort, vilket är syftet med systemet. Lägre hastighet -> färre olyckor och därav högre trafiksäkerhet.

Det kan väl inte vara så svårt att förstå 😉

Uppdaterat: 2025-04-24 15:54
Mr Snoid skrev:

Och du har så klart testat alla andra bilar du påstår inte är trafiksäkra 🤣

JL har full koll på alla bilmärken, Tesla är alltid bäst i hans värld, så är det, punkt slut 😂

Uppdaterat: 2025-04-24 17:01
Y2K skrev:

Mr Snoid skrev:

Och du har så klart testat alla andra bilar du påstår inte är trafiksäkra 🤣

JL har full koll på alla bilmärken, Tesla är alltid bäst i hans värld, så är det, punkt slut 😂

+100

Uppdaterat: 2025-04-24 18:44

Måste vara jobbigt att Tesla har smartare lösningar i sitt MMI än avgrundsdjupa menysystem.

Uppdaterat: 2025-04-24 19:25

Måste vara jobbigt att Renault har en knapp som aktiverar ens personliga inställningar för ”förarhjälpen”. Första gången man ställer in funktionen går man in i en meny för att välja de funktioner man vill ha på och de som ska vara av. När detta är sparat så trycker man bara på en knapp sen för dessa inställningar ska ställas in.

Det är väldigt lätt.

Det är f.ö. en riktig knapp, en fysisk knapp.

Uppdaterat: 2025-04-24 22:40