Vi Bilägares forum

Laddhybrider ökar kraftigt i Sverige

Laddhybrider ökar kraftigt i Sverige

Antalet registreringar av nya personbilar minskade marginellt i november, men laddhybrider hade en stor ökning.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-12-02 11:18

Kommentarer

1. Gott att se att Sveriges befolkning fortsätter att sätta Volvos arbetstillfällen i centrum då de / jag / vi väljer att köpa ny bil.

2. Att välja laddhybrid är också klokt men trist att Volvo inte har en diesel laddhybrid i sitt motorprogram såsom tex Mercedes har.

Uppdaterat: 2024-12-02 20:10

Swensson, du behöver inte skrav t.ex. framför Mercedes. De är ensamma om den kostbara lösningen.

Alla andra som hade det har slutat med dieselmotor i sina laddhybrider.

Volvo, Peugeot och Audi, har mig veterligen tidigare haft laddhybrid med dieselmotor.

Uppdaterat: 2024-12-02 20:37

Laddhybrider är en parantes i bilhistorien, som tex etanol och gas.

Hur lång parentesen blir, beror på hur snabbt elbilarna kan bli tillräckligt bra o billiga.

Uppdaterat: 2024-12-02 21:09
Gillar kurvor och rondeller

Mr:

Ok så är det väl men likväl är Mercedes dieselladdhybrid den absolut bästa motorkombinationen som tex Volvo också borde erbjuda.

Uppdaterat: 2024-12-02 21:12
Swenssons skrev:

Mr:

Ok så är det väl men likväl är Mercedes dieselladdhybrid den absolut bästa motorkombinationen som tex Volvo också borde erbjuda.

Ja men Volvo har slutat med dieselmotorer. Även Toyota valde att överge diesel i personbilar. Så Volvo lärde väl något det kloka i det valet 😉

Är väl snart bara tyskarna som håller fast vid att erbjuda dieselmotorer i personbilar, återstår att se hur länge. Är väl så länge det är fri fart på Autobahn.

Men varför köpte du inte en Merca GLC laddhybrid? Du kör ju massor och då hade du fått den drivlina du önskar.

Uppdaterat: 2024-12-02 21:22

Mr:

Glömde du bort att toyota är världens största tillverkare av dieselbilar? Det är bara i Europa de har slutat sälja dieselbilar.

Visst hade jag kunnat / övervägt en härlig Mercedes GLC / GLE de men den svenska folksjälen och omsorgen för svenska arbetstillfällen och välfärd gjorde att jag ändå köpte en Volvo igen men jag är fortfarande lika besviken på att Volvo inte erbjuder en dieselladdhybrid.

Så överdrivet mycket kör jag inte utan brukar hålla mig kring 4 500 mil per år.

Uppdaterat: 2024-12-02 23:17
Swenssons skrev:

Mr:

Glömde du bort att toyota är världens största tillverkare av dieselbilar? Det är bara i Europa de har slutat sälja dieselbilar.

Visst hade jag kunnat / övervägt en härlig Mercedes GLC / GLE de men den svenska folksjälen och omsorgen för svenska arbetstillfällen och välfärd gjorde att jag ändå köpte en Volvo igen men jag är fortfarande lika besviken på att Volvo inte erbjuder en dieselladdhybrid.

Så överdrivet mycket kör jag inte utan brukar hålla mig kring 4 500 mil per år.

Mercedes har ju i alla fall en svensk VD, och det är tydligen de som gör allt i vissa bolag (som börjar på T)...

Uppdaterat: 2024-12-03 10:07
motorcykelentusiasten skrev:

Laddhybrider är en parantes i bilhistorien, som tex etanol och gas.

Hur lång parentesen blir, beror på hur snabbt elbilarna kan bli tillräckligt bra o billiga.

Det är synd att folk går på laddhybridspåret, en kompromiss som inte blir bra på något.

Uppdaterat: 2024-12-03 10:59

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Uppdaterat: 2024-12-03 11:02
J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Är ju därför som alla förutom de med Svensk VD övergivit det spåret.

Uppdaterat: 2024-12-03 14:36

Gmo,

Jag vet det, han är bror med grannfrun.

Uppdaterat: 2024-12-03 15:23
J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Vad babblar du om? Det är en laddhybrid med 10 mils räckvidd på el. Den kommer normalt sett förmodligen aldrig eller väldigt sällan starta och vid långfärd blir förbrukningen låg.

Uppdaterat: 2024-12-03 16:36
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Är ju därför som alla förutom de med Svensk VD övergivit det spåret.

I laddhybrider som väger 2 ton och uppåt är det smart att stoppa in en dieselmotor. Deras är en väldigt ren sådan.

Uppdaterat: 2024-12-03 16:39
Apex skrev:

J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Vad babblar du om? Det är en laddhybrid med 10 mils räckvidd på el. Den kommer normalt sett förmodligen aldrig eller väldigt sällan starta och vid långfärd blir förbrukningen låg.

Köp en elbil istället !

Uppdaterat: 2024-12-03 21:06
J.L skrev:

Apex skrev:

J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Vad babblar du om? Det är en laddhybrid med 10 mils räckvidd på el. Den kommer normalt sett förmodligen aldrig eller väldigt sällan starta och vid långfärd blir förbrukningen låg.

Köp en elbil istället !

Varför det?

Förvisso trevliga att köra, men du vet väl att bilen skall finansieras på nått vis.

Men skulle absolut köpa en elbil framför en XC60 laddhybrid för 700-800kkr.

Så Volvo har lyckats bra med sin marknadsföring av elbil med plan B till bilägare med enorm räckviddsångest.

Uppdaterat: 2024-12-03 22:16
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Apex skrev:

J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Vad babblar du om? Det är en laddhybrid med 10 mils räckvidd på el. Den kommer normalt sett förmodligen aldrig eller väldigt sällan starta och vid långfärd blir förbrukningen låg.

Köp en elbil istället !

Varför det?

Förvisso trevliga att köra, men du vet väl att bilen skall finansieras på nått vis.

Men skulle absolut köpa en elbil framför en XC60 laddhybrid för 700-800kkr.

Så Volvo har lyckats bra med sin marknadsföring av elbil med plan B till bilägare med enorm räckviddsångest.

Enorm räckviddsångest? Det beror väl på hur man använder bilen och vad man har för körmönster. För många duger räckvidden mer än väl. Det borde ju du veta i din Toyota CHR med laddsladd.

Uppdaterat: 2024-12-04 03:05
Christer skrev:

Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Apex skrev:

J.L skrev:

Vissa vurmar för dieselhybrid och det är ju bara att säga lycka till att få till en fungerande avgasrening med ideliga kallstarter.

Vad babblar du om? Det är en laddhybrid med 10 mils räckvidd på el. Den kommer normalt sett förmodligen aldrig eller väldigt sällan starta och vid långfärd blir förbrukningen låg.

Köp en elbil istället !

Varför det?

Förvisso trevliga att köra, men du vet väl att bilen skall finansieras på nått vis.

Men skulle absolut köpa en elbil framför en XC60 laddhybrid för 700-800kkr.

Så Volvo har lyckats bra med sin marknadsföring av elbil med plan B till bilägare med enorm räckviddsångest.

Enorm räckviddsångest? Det beror väl på hur man använder bilen och vad man har för körmönster. För många duger räckvidden mer än väl. Det borde ju du veta i din Toyota CHR med laddsladd.

Nu förstod du inte. Jag menade att det finns många som har ”räckviddsångest” och inte vill ta steget till elbil pga det. Då är laddhybriden ett alternativ där man kan köra på el all vardags körning och slipper drabbas av denna ångest inför och under långturer.

Och ja än så länge är jag nöjd med C-HR:en, men hade varit ännu bättre med ett batteri på 75kWh i bilen och snabb snabbladdning.

Men nu verkar utbudet av lite mindre elbilar till vettigt pris vara det som kommer. Verkar gå trögt med försäljningen av flodhästarna.

Uppdaterat: 2024-12-04 08:58

Att laddhybrider ökar är inte konstigt, många vill ha Volvo som bilmärke och de har inga elbilar värt namnet. Sedan tror jag många tänker att de inte kan ha en elbil av flera anledningar, främst då körsträckan är för kort samt att man vill kunna köra 100 mil utan att behöva stanna eller ladda. Många har inte heller möjligheten att ladda hemma, eller någonstans till rimliga priser. Jag har kört elbil i snart 4 år, och det känns väldigt "konstigt" att sätta sig i en vanlig bil som "brummar" och vibrerar. Jag kommer aldrig att återvända till något med en förbränningsmotor som släpper ut koldioxid. Dock väntar jag fortfarande på någon mer normal bilmodell, tex en "Focus" eller liknande i mellanklassen som är 100% eldrivet. Men det är tyvärr fortfarande biltillverkare som verkar tro att alla måste sitta i en hög SUV med alla dess nackdelar, och jag hoppas att man försöker vända tillbaka till normala personbilar igen för att det har så mycket att vinna på eldriften... vilket en SUV aldrig kommer att kunna matcha.

Uppdaterat: 2024-12-04 11:49

Om du lyckas komma 100 mil med en laddhybrid. Bränsletankarna ligger på 50-70 liter.

Uppdaterat: 2024-12-04 14:25
J.L skrev:

Om du lyckas komma 100 mil med en laddhybrid. Bränsletankarna ligger på 50-70 liter.

40 liter är det på min. Den kommer jag med lätthet 80 mil på, med tomt batteri.

Kombinerat el och bensin gissar jag på ca. 90 mil.

Även nya Passat laddhybrid har 40l tank.

Uppdaterat: 2024-12-04 14:30
Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Om du lyckas komma 100 mil med en laddhybrid. Bränsletankarna ligger på 50-70 liter.

40 liter är det på min. Den kommer jag med lätthet 80 mil på, med tomt batteri.

Kombinerat el och bensin gissar jag på ca. 90 mil.

Även nya Passat laddhybrid har 40l tank.

Vilket väl var precis vad J.L. sa? Du kommer inte 100 mil.

Uppdaterat: 2024-12-04 14:33
gmogmo skrev:

Mr Snoid skrev:

J.L skrev:

Om du lyckas komma 100 mil med en laddhybrid. Bränsletankarna ligger på 50-70 liter.

40 liter är det på min. Den kommer jag med lätthet 80 mil på, med tomt batteri.

Kombinerat el och bensin gissar jag på ca. 90 mil.

Även nya Passat laddhybrid har 40l tank.

Vilket väl var precis vad J.L. sa? Du kommer inte 100 mil.

Nej inte jag, men kan garantera att du gör det i Mercedes E 300de och mer därtill

Uppdaterat: 2024-12-04 16:13

Ha ha min passat mildhybrid bensinare fick jag i 65,6 liter sist (mer än vad den ska rymma, antingen visar pumpen för mycket eller så är tanken större än vad VW anger) och med den förbrukning den har kommer man nästan alltid över 100 mil.

Körde 70-100 sträckor förra helgen, snitt på 0,43 över 30 mil.

Men visst skulle jag enbart köra i stan på vintern kommer jag inte 100 mil ens med den tanken.

Uppdaterat: 2024-12-04 16:56

V8

0,43 är sjukt bra. Känns bilen trött med 150hk?

Uppdaterat: 2024-12-04 17:07

Nej inte alls trött faktiskt.

Uppdaterat: 2024-12-04 17:12