800 däck skulle lämnas ut på bara några timmar efter att en däckfirma i Södermanland blivit vräkt.
Kaos när bilfirma vräktes – nu står bilägare utan däck
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-11-20 10:25
800 däck skulle lämnas ut på bara några timmar efter att en däckfirma i Södermanland blivit vräkt.
Kommentarer
Men det är ju bekvämt och helt riskfritt att lämna in sina hjul på däckshotell, det har flera här på forumet bestämt vidhållit! Det är något som inte stämmer...
+100
”Nu står många bilägare utan vinterdäck precis när ett snöoväder väntas dra in och ställa till trafikproblem”
Hade man skiftat däcken i tid hade detta aldrig skett 😉
Då kunde man i lugn och ro med kronofogdens hjälp fått utlevererat sina sommardäck 😂
+1000
Finns inte på kartan att jag skulle lämna däcken på ett däckhotell, bara massa krångel och köande när man ska skifta. Skiftar själv någon fin dag på senhösten eller tidig vår, bara att plocka fram däcken ur garaget och njuta av vädret 🍷🍻
Jag har då aldrig köat för att skifta däck, trotts att dom ligger på däckhotell.
Men om du väntar till första snön kommer med att skifta däck, ja då bör du väl skifta hjulen själv för att slippa köa.
Själv har vi två bilar, ena skiftar jag på själv, den andra får lokala däckhandlaren fixa byte och förvaring.
Det är riskfritt att lämna in däck på däckhotell, så länge som man har ett inlämningskvitto. Om man lämnar in däck utan att begära ett kvitto får man skylla sig själv.
Jag förstår att 40-talisten aldrig lämnar sin bil på service eller reparation, verkstaden kan ju gå i konkurs. Eller lämnar in kläder på kemtvätt, firman kan ju gå i konkurs. Eller lämnar in ett par skor för omklacknkng, firman kan ju gå i konkurs.
För att inte tala om lämna in en mobiltelefon för byte av batteri. När man ska hämta den har firman gått i konkurs.
Enligt de diskussioner vi haft tidigare så hävdas det att ens däck, bil, kläder, skor och allt möjligt man lämnar in för service eller reparation eller förvaring, tillfaller företaget som gått i konkurs och att äganderätten skrivs över på konkursförvaltaren.
Men som jag hävdat och fortfarande hävdar - så är det inte. Man förlorar inte äganderätten för att man lämnar in en vara för service, reparation eller förvaring.
Även om firman går i konkurs är det fortfarande kunderna som äger det som kunderna lämnat in.
Och för att få ut dem behöver man ha ett inlämningskvitto. Som man självfallet har, och ser man inte till att få ett kvitto får man skylla sig själv.
Det är inte svårare än så.
I just det här fallet råkade det vara många som ville hämta sina däck samtidigt, för trots vintertemperaturer och vintersäsong hade de inte skiftat hjul än. Man kan fråga sig varför.
Jag bor i Södermanland. Samma landskap som artikeln. Jag bytte till vinterhjul för två veckor sedan.
Inget krångel alls, jag får ett mess när det är dags, bokar en tid och de byter hjulen medan jag väntar och får lite kaffe. Mysigt och enkelt.
För de som bor i lägenhet är ofta däckshotell det enda alternativet, risken är stor att de de dyra vinterhjulen blir stulna i källar eller vindsförådet, dessutom har inte alla plats att förvara dem där-moderna bilar-SUVAR har ju så stora hjul.
Jag har inget emot att byta hjul själv, passar tvärtom på att kolla hur allt ser ut bakom.
Men bor man i lgh och ska förvara dom i ett källarförråd så är det förutom stöldrisken otroligt jobbigt att hantera hjul större än typ 16”.
Exakt så!
En chans att kolla belägg, skivor etc.
Dessutom, det som dras åt med handkraft kan vanligen lossas med handkraft, om det behövs.
Har ett exempel i dagarna där säkerhetsmutter förstördes pga verkstad dragit med mutterknack..
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.