Jag tror hjulmotorer är framtiden. Dongfeng Fengshen E70 har hjulmotorer vid bakhjulen, samma motor och motorleverantör som Nevs skulle använt. Framhjulen drivs dock av drivaxel till en motor under framhuven.
Kanske dags även för oss gamlingar att ompröva gamla sanningar om vikten av låg ofjädrad vikt... Visst - fortfarande "rätt" rent teoretiskt men ibland stämmer inte teori och praktik beroende på bl a - i detta fall - det faktiska behovet av absolut lägsta ofjädrade vikt. Det verkar ju inte så centralt längre för standardbilar när man ser dessa stora, breda och tunga hjul och höga effekter och tunga bilar som kräver tunga/stora bromsdetaljer och motsvarande transmissions-detaljer vid hjulen. Och gissningsvis utvecklas även hjulmotorerna mot lägre vikt - dessutom kanske de i ännu högre grad kan användas som bromsar och man därmed i bästa fall kan minska storlek och vikt på bromsdetaljerna vid hjulen. Och transmissions-detaljerna slipper man ju. Det jag lärt mig under åren är att man skall vara försiktig med ord som "aldrig" vilket också kan gälla denna tekniska lösning.
Kommentarer
Ännu en bil med tunga hjulmotorer?
Nåja, den kommer nog aldrig att gå i produktion.
Nä, den ofjädrade vikten måste bli ansenlig.
Jag tror hjulmotorer är framtiden. Dongfeng Fengshen E70 har hjulmotorer vid bakhjulen, samma motor och motorleverantör som Nevs skulle använt. Framhjulen drivs dock av drivaxel till en motor under framhuven.
Kanske dags även för oss gamlingar att ompröva gamla sanningar om vikten av låg ofjädrad vikt... Visst - fortfarande "rätt" rent teoretiskt men ibland stämmer inte teori och praktik beroende på bl a - i detta fall - det faktiska behovet av absolut lägsta ofjädrade vikt. Det verkar ju inte så centralt längre för standardbilar när man ser dessa stora, breda och tunga hjul och höga effekter och tunga bilar som kräver tunga/stora bromsdetaljer och motsvarande transmissions-detaljer vid hjulen. Och gissningsvis utvecklas även hjulmotorerna mot lägre vikt - dessutom kanske de i ännu högre grad kan användas som bromsar och man därmed i bästa fall kan minska storlek och vikt på bromsdetaljerna vid hjulen. Och transmissions-detaljerna slipper man ju. Det jag lärt mig under åren är att man skall vara försiktig med ord som "aldrig" vilket också kan gälla denna tekniska lösning.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.