Man kör bilen som vanligt och fyller på ström när det behövs😉
Förstår inte detta plötsliga fokus på att köra så sparsamt som möjligt bara för man köpt en elbil.
Och behöver man spara på elektronerna för att man ”måste” kunna köra en extra långt utan att ladda, få finns inget körsätt förutom att sänka farten som ger någon nämnvärd besparing. Så klart kan man stänga av värmen och sitta och frysa om man har en bil med ineffektiv värmeapparat.
Men har man ständigt detta behov så har man köpt fel bil, så då är enklaste åtgärden att byta bil.
Ja det är lite kul hur alla helt plötsligt när de skaffat elbil ska spara så mycket elektroner som möjligt men när de körde fossilt fick det gärna dra kronor extra per mil..... :)
Såna här frågor och tankar och även svar från ViB spär bara på myten att det är krångligt att köra elbil och att man måste anpassa sig, fundera, planera m.m. för att ens köra till Maxi.... ;)
Jag är uppe på snart 26 000 mil i elbil, planerade och hade lite räckviddsångest första veckan eller så, sen bara kör man.....
Jag kör verkligen inget annorlunda i varken körsätt eller hastighet kontra när jag körde fossilt. Planerar aldrig laddstopp eller liknande innan jag kör utan laddar när det behövs typ....
Ska köra 250 mil nästa vecka på en sväng norrut, har inte kollat alls vart laddare finns, men jag vet att de finns där.
Haha, ja jag instämmer med ovan. Jag brukar dock köra i eco-läget. Inte för att spara elektroner utan för att gasrespons är behagligare samt behagligare luftkonditionering.
Axa jag gör tvärt om. Använder aldrig Eco läget. Gillar inte att kraften i bilen begränsas samt att värme/ventilation går på sparlåga med sämre komfort som följd.
Sportläget däremot ger en allt för nervös gasrespons för normal körning.
Fast Eco-läget kan ju vara olika programmerat hos olika tillverkare så det gäller att lära sig dess förtjänster och begränsningar antar jag.
Helt rätt och detsamma på en fosilbil.
Jag kör på Eco läge på e-Niro och ändå känns det som hästspark när man återaktiverar farthållaren.
Helt jäkla värdelöst programmerat av kia och nöter enbart däck till ingen nytta.
Ett Eco läge skall vara lite segt och dynamiskt. 😊
Uppdaterat: 2023-05-03 16:20
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor..
https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html
Tycker eco är lagom för stadskörning och upp till 50 km/h är den inte särskilt mycket segare än i sport. På Enyaq är sportläget, även normalläget, desto mer användbart vid omkörning och acceleration i höga farter.
Fast Eco-läget kan ju vara olika programmerat hos olika tillverkare så det gäller att lära sig dess förtjänster och begränsningar antar jag.
Helt rätt och detsamma på en fosilbil.
Jag kör på Eco läge på e-Niro och ändå känns det som hästspark när man återaktiverar farthållaren.
Helt jäkla värdelöst programmerat av kia och nöter enbart däck till ingen nytta.
Ett Eco läge skall vara lite segt och dynamiskt. 😊
Ja vi har redan konstaterat att du leasat en allt för gammal bil där du inte kan justera hur farthållaren accelererar, och att du måste dras med bilskrället i flera år till :)
Fast kör man en Stellantis-bil så är det väl redan "Eco-uppförande" i Normal-läget - d v s man har inte full tillgång till all motoreffekt om jag inte minns fel.
Uppdaterat: 2023-05-03 17:59
Gäst (ej verifierad)
Gaston skrev:
Ja det är lite kul hur alla helt plötsligt när de skaffat elbil ska spara så mycket elektroner som möjligt men när de körde fossilt fick det gärna dra kronor extra per mil..... :)
Sannolikt även de som stämde in i klagokören om hur "dyrt" det var att tanka.
Kommentarer
Man kör bilen som vanligt och fyller på ström när det behövs😉
Förstår inte detta plötsliga fokus på att köra så sparsamt som möjligt bara för man köpt en elbil.
Och behöver man spara på elektronerna för att man ”måste” kunna köra en extra långt utan att ladda, få finns inget körsätt förutom att sänka farten som ger någon nämnvärd besparing. Så klart kan man stänga av värmen och sitta och frysa om man har en bil med ineffektiv värmeapparat.
Men har man ständigt detta behov så har man köpt fel bil, så då är enklaste åtgärden att byta bil.
Ja det är lite kul hur alla helt plötsligt när de skaffat elbil ska spara så mycket elektroner som möjligt men när de körde fossilt fick det gärna dra kronor extra per mil..... :)
Såna här frågor och tankar och även svar från ViB spär bara på myten att det är krångligt att köra elbil och att man måste anpassa sig, fundera, planera m.m. för att ens köra till Maxi.... ;)
Jag är uppe på snart 26 000 mil i elbil, planerade och hade lite räckviddsångest första veckan eller så, sen bara kör man.....
Jag kör verkligen inget annorlunda i varken körsätt eller hastighet kontra när jag körde fossilt. Planerar aldrig laddstopp eller liknande innan jag kör utan laddar när det behövs typ....
Ska köra 250 mil nästa vecka på en sväng norrut, har inte kollat alls vart laddare finns, men jag vet att de finns där.
Haha, ja jag instämmer med ovan. Jag brukar dock köra i eco-läget. Inte för att spara elektroner utan för att gasrespons är behagligare samt behagligare luftkonditionering.
Axa jag gör tvärt om. Använder aldrig Eco läget. Gillar inte att kraften i bilen begränsas samt att värme/ventilation går på sparlåga med sämre komfort som följd.
Sportläget däremot ger en allt för nervös gasrespons för normal körning.
Fast Eco-läget kan ju vara olika programmerat hos olika tillverkare så det gäller att lära sig dess förtjänster och begränsningar antar jag.
Självklart är det så. Ta inget för givet och läs instruktionsbokenär väl två bra tips.
Jag kör heller aldrig på Eco-läge, som Guran säger känns bilarna oftast mycket segare då och jag vill inte heller försaka klimatkomforten.
Teslorna körde jag alltid på normalläge, Mercan på "Comfort". Då svävar den fram som en gammal jänkare nästan på luftfjädringen med. :)
Helt rätt och detsamma på en fosilbil.
Jag kör på Eco läge på e-Niro och ändå känns det som hästspark när man återaktiverar farthållaren.
Helt jäkla värdelöst programmerat av kia och nöter enbart däck till ingen nytta.
Ett Eco läge skall vara lite segt och dynamiskt. 😊
Tycker eco är lagom för stadskörning och upp till 50 km/h är den inte särskilt mycket segare än i sport. På Enyaq är sportläget, även normalläget, desto mer användbart vid omkörning och acceleration i höga farter.
Ja vi har redan konstaterat att du leasat en allt för gammal bil där du inte kan justera hur farthållaren accelererar, och att du måste dras med bilskrället i flera år till :)
Fast kör man en Stellantis-bil så är det väl redan "Eco-uppförande" i Normal-läget - d v s man har inte full tillgång till all motoreffekt om jag inte minns fel.
Sannolikt även de som stämde in i klagokören om hur "dyrt" det var att tanka.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.