Vi Bilägares forum

Hjulen växer – och det är du som får betala

Hjulen växer – och det är du som får betala

Varför har hjulen blivit så stora på moderna bilar? Det har vi tagit reda på. Klart är att trenden med stora fälgar blir dyr för bilägarna.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-12-10 14:20

Kommentarer

Större fälgar med däck modell gummisnodd är den viktigaste uppgraderingen för många nybilsköpare.

Uppdaterat: 2024-12-10 15:45

Självklart blir det dyrare med större fälgar och lägre profil/bredare däck, det tror jag vem som helst inser men sen är det ju upp till var och en om man tycker det är värt det.

Själv har jag valt till större fälg än standard på de sista 5 st. nybilarna jag köpt eller plockat ut. Jag tycker många nya bilar har proportioner där det ser lite "fel" ut med för små däck.

Uppdaterat: 2024-12-10 15:48

Jag tycker tvärtom mot Gaston.

Jättefälgar med ett tunt, brett gummiband ser enbart fånigt ut och visar att ägaren är lika urblåst som däcket.

Sedan blir det ju samma komfort som trähjulen på en 1800-tals hästkärra!

Uppdaterat: 2024-12-10 15:57
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Valde 17” senast och V8:an rullar på 19”, fullt tillräckligt.

Även jag tycker det är fult med gummisnoddar.

Uppdaterat: 2024-12-10 15:58
saabnisse skrev:

Jag tycker tvärtom mot Gaston.

Jättefälgar med ett tunt, brett gummiband ser enbart fånigt ut och visar att ägaren är lika urblåst som däcket.

Sedan blir det ju samma komfort som trähjulen på en 1800-tals hästkärra!

Sedär, anser du det lämpligt att du som moderator uttrycker dig så? Att peka ut de som väljer lågprofil är blåsta som personer? Jag är inte lättkränkt och tar absolut inte åt mig men det känns väldigt som väldigt tveksamt beteende från någon med den rollen.

Uppdaterat: 2024-12-10 16:08

Alla konceptbilar har överdimensionerade hjul, och då handlar det inte om om att se "rätt" ut. Konceptbilen ska synas, det är viktigast, och då är jättehjul något som fångar blicken. Tror att mången nybilsköpare känner likadant, störst hjul vinner! Bilen är i mångt och mycket en statusmarkör, även om det kanske tar emot att erkänna det. Snyggt och fräckt, sa Guran...

Uppdaterat: 2024-12-10 16:38

Mycket som är knas numera med alla dessa fasta utrustningsnivåer som per automatik ökar fälgstorleken.

Går man upp ett steg i utrustningsnivå på t.ex. Kia är det större fälgar, tygklädsel som är perfekt för kalla Sverige ersätts med plastläder. De enda positiva är väl att man får elinställning på stolarna.

Varför ska man behöva gå upp på högsta utrustningspaketet för att få en bra stereo?

Förr kunde man byta stereon själv, nu om någonsin borde man kunna välja stereo fritt eftersom den är inbyggd i skärmarna.

Uppdaterat: 2024-12-10 16:45
saabnisse skrev:

Jättefälgar med ett tunt, brett gummiband ser enbart fånigt ut och visar att ägaren är lika urblåst som däcket.

Sedan blir det ju samma komfort som trähjulen på en 1800-tals hästkärra!

😂 👍

Uppdaterat: 2024-12-10 18:33
Y2K skrev:

saabnisse skrev:

Jättefälgar med ett tunt, brett gummiband ser enbart fånigt ut och visar att ägaren är lika urblåst som däcket.

Sedan blir det ju samma komfort som trähjulen på en 1800-tals hästkärra!

😂 👍

Här är jag helt ense med Saabnisse. Ser bara fånigt ut

Uppdaterat: 2024-12-10 18:42

Större diameter på däcken borde innebära större slityta, de borde alltså hålla längre ju större de är.

Uppdaterat: 2024-12-10 19:04
Utan bilen stannar Sverige

Tyvärr är det väl oftast bara innerdiametern på däcken som blir större och inte omkretsen vid slitbanan.

Min käpphäst när det gäller fälgar är att det inte får gå att se mellan oket och fälgen. Då ser det ut som att man har för små bromsar och det är bromsarna som är anledningen till att ha stora fälgar.

Funktion är snyggt!

Uppdaterat: 2024-12-10 19:58
40-talisten skrev:

Alla konceptbilar har överdimensionerade hjul, och då handlar det inte om om att se "rätt" ut. Konceptbilen ska synas, det är viktigast, och då är jättehjul något som fångar blicken. Tror att mången nybilsköpare känner likadant, störst hjul vinner! Bilen är i mångt och mycket en statusmarkör, även om det kanske tar emot att erkänna det. Snyggt och fräckt, sa Guran...

Nu skall du höra 40-talisten, nu har jag bara 225/55 R18 på vinterdäcken och 225/50 R19 på sommardäcken.

Föredömligt smala däck med hyfsat hög profil som ger bra komfort.

Uppdaterat: 2024-12-10 20:37
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:

Alla konceptbilar har överdimensionerade hjul, och då handlar det inte om om att se "rätt" ut. Konceptbilen ska synas, det är viktigast, och då är jättehjul något som fångar blicken. Tror att mången nybilsköpare känner likadant, störst hjul vinner! Bilen är i mångt och mycket en statusmarkör, även om det kanske tar emot att erkänna det. Snyggt och fräckt, sa Guran...

Nu skall du höra 40-talisten, nu har jag bara 225/55 R18 på vinterdäcken och 225/50 R19 på sommardäcken.

Föredömligt smala däck med hyfsat hög profil som ger bra komfort.

Numera har jag bara 185/65 R15 på vinterdäcken och 195/55 R16 på sommardäcken. Har någon här mindre än så?

Uppdaterat: 2024-12-10 20:54

Jag har 235/55 R19 på sommardäcken och 235/60 R18 på vinterdäcken på min STORA FLODHÄSTSUV och dom ger en bra komfort och tyst färd.

Uppdaterat: 2024-12-10 22:04

Tycker som saabnisse att det ser töntigt ut med jättehjul på en vanlig familjebil.

Uppdaterat: 2024-12-11 05:48
Regel 1: Jag har alltid rätt. Regel 2: Om jag någon gång skulle ha fel träder regel 1 i kraft.

Bytte ut 19" på min tucson till 16" och bilen går mycket mjukare och trevligare. 16" på både sommar och vinterluddorna.

Uppdaterat: 2024-12-11 09:10

Det beror ju helt på hur bilen är konstruerad huruvida det blir mycket sämre komfort av större fälgar och lägre profil. Såklart det finns en påverkan, men beroende på vad för bil har det mer eller mindre påverkan.

Min EQE med 21" med 35-profil var ju mer komfortabel än de flesta andra bilar jag kört med 15-16" t.ex.

Sen att en del här inte tycker det gör gott för utseendet är ju en smaksak, det finns inget rätt eller fel vad gäller smak. Personligen som sagt anser jag att många av dagens bilar har en design som blir "fel" i proportionerna med för små fälgar. Sen håller jag med Mäkinen att det ser dumt ut med stora iaf väldigt öppna fälgar på en bil med små bromsar.

Uppdaterat: 2024-12-11 10:12
Gaston skrev:

Det beror ju helt på hur bilen är konstruerad huruvida det blir mycket sämre komfort av större fälgar och lägre profil. Såklart det finns en påverkan, men beroende på vad för bil har det mer eller mindre påverkan.

Min EQE med 21" med 35-profil var ju mer komfortabel än de flesta andra bilar jag kört med 15-16" t.ex.

Säkert har du rätt i att din EQE är mer komfortabel än min i20, även med monsterhjul. Men hur mycket tystare hade den blivit med mindre hjul och normalare däck? Det är vad tråden handlar om...

Uppdaterat: 2024-12-11 11:29
40-talisten skrev:

Säkert har du rätt i att din EQE är mer komfortabel än min i20, även med monsterhjul. Men hur mycket tystare hade den blivit med mindre hjul och normalare däck? Det är vad tråden handlar om...

Om man INTE hör 21"-däck...spelar det ingen roll att gå ned i storlek, eller hur?

Har 275/35 R19 runflat på Mercan, går mjukt och tyst. Vinterdäcken som nu är på...245/45/18 upplevs sladdriga utan kontroll i jämförelse, men tystare och bekvämare. Nej. Allt är bara sämre.

Bra chassi och bra bil är viktigt. På en dålig bil blir det aldrig bra, oavsett profil o däck.

Uppdaterat: 2024-12-11 12:06
Gillar kurvor och rondeller
40-talisten skrev:

Säkert har du rätt i att din EQE är mer komfortabel än min i20, även med monsterhjul. Men hur mycket tystare hade den blivit med mindre hjul och normalare däck? Det är vad tråden handlar om...

Tror du som vanligt missade poängen....

en bra konstruerad bil påverkas inte på samma sätt. Bara för att en pappig lite mer budgetbyggd asiat av mindre storlek påverkas väldigt mycket negativt av att gå upp 2 tum så behöver det inte vara nån nackdel på en välkonstruerad bil som från början kanske är byggd även för de större storlekarna med redan under utvecklingsfasen.

Så för att svara på din fråga, jag provkörde även EQE med standardhjul och det märktes ingen skillnad alls.

Nu har jag en Model Y med 20" vilket är en storlek upp från standard. Det märks inte heller skulle jag säga kontra kollegans med 19" förutom att hans går lite snålare men marginellt.

Uppdaterat: 2024-12-11 12:13

Nej då, den pappig lite mer budgetbyggd asiaten påverkas inte alls så jäkla mycket av större däck.

På min pappiga lite mer budgetbyggda asiat har jag 17” vinterdäck, 225/45 R17.

Ingen sämre komfort eller nått mer bullrig än 15” sommardäcken.

Men den är ju lite bullrig mest hela tiden.

Men vad jag vill minnas så framförde Gaston kritik mot de onödigt bullriga stora däcken på sin Tyska välbyggda premiumvagn 😉

Uppdaterat: 2024-12-11 13:31

Mycket handlar nog också vilka däck som sitter på fälgarna. Själv har jag goda erfarenheter av Goodyear-däck för mindre vägbuller.

Uppdaterat: 2024-12-11 14:31
40-talisten skrev:

Mycket handlar nog också vilka däck som sitter på fälgarna. Själv har jag goda erfarenheter av Goodyear-däck för mindre vägbuller.

Nope, det handlar om det är en pappig asiatisk dålig bil kontra en välbyggd europeisk dyr bil för grevar och baroner 🤣

Och så klart lite på däcken också 😉

Uppdaterat: 2024-12-11 14:38
Mr Snoid skrev:

40-talisten skrev:

Mycket handlar nog också vilka däck som sitter på fälgarna. Själv har jag goda erfarenheter av Goodyear-däck för mindre vägbuller.

Nope, det handlar om det är en pappig asiatisk dålig bil kontra en välbyggd europeisk dyr bil för grevar och baroner 🤣

Och så klart lite på däcken också 😉

Det ligger nåt i vad du säger...

Uppdaterat: 2024-12-11 14:49

Min bil levererades med originaldimension 275/35 R21 bak (255/35 R21 fram) vilket är helt OK på sommaren med fantastisk väghållning. Men också vinterhjulen levererades i samma standarddimension. Och det visade sig inte vara lika bra. De breda däcken gör att bilen mer eller mindre flyter ovanpå snö och slask. Hade nog bett om smalare vinterdäck med facit i hand.

Uppdaterat: 2024-12-12 13:51

Att vinterdäcken skall vara smala fick jag lära mig redan på 70-talet. Inget nytt under solen alltså.

Uppdaterat: 2024-12-12 17:41
Christer skrev:

Att vinterdäcken skall vara smala fick jag lära mig redan på 70-talet. Inget nytt under solen alltså.

Stämmer, därför kör jag med 17' på sommaren och dom smalare 16' på vintern. Att köra med feta blaffor på vintern är ren idioti körmässigt sett.

Uppdaterat: 2024-12-13 13:28