I juli lyckades BMW för första gången någonsin sälja fler elbilar än Tesla i Europa.
Första gången någonsin: BMW säljer fler elbilar än Tesla
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-08-23 10:40
I juli lyckades BMW för första gången någonsin sälja fler elbilar än Tesla i Europa.
Kommentarer
Även om det finns länder som har tagit bort statliga incitament för elbilar så finns det också länder som har kvar dem (t.ex. Frankrike och Danmark). För att få fart på omställningen behöver de som avvecklat incitamenten, införa dem igen. De behövs eftersom produktionen fortfarande är för dyr. För att produktionskostnader ska minska, inklusive kostnaden för batteriet, så behövs det tillverkas mer så att kostnaden läggs ut på fler exemplar. Och för att det ska tillverkas mer så behöver det säljas mer. Incitamenten kan tas bort när priserna sjunkit tillräckligt i produktionsledet. Idag är produktionen fortfarande dyr för elbilar. Så det behövs en högre nivå av försäljning för att produktionskostnaderna ska minska och vi är inte där än.
Raphael, vem skall betala dessa subventioner för att hålla europeiska biltillverkare under armarna?
Mr Snoid, det kommer sossar och andra betala ur egen ficka😂😂. Det är ju vi som betalar som vanligt, vem annars?
BMW har nog kollektivavtal gissar jag 🤠 Så det är kanske många Teslaanställda som köper BMW just nu 🤔
Inte alls oväntat att en "riktig" bilbyggare går om Tesla nu. BMW har byggt bilar i typ ett sekel nu, den erfarenheten visar sig i längden slå dom nya "oerfarna" bilbyggarna som levererar undermålig kvalitet till typ samma pris. Ska jag köpa en elbil idag så väljer jag alla dagar i veckan en bilbyggare med erfarenhet och kvalitet.
Tesla går bort alla dagar i veckan pga dålig byggkvalitet, fackföreningsfientlighet utan motstycke i modern tid samt en ägare som är en sann Trumphälskare och Putinist. Den moraliska kompassen måste vara bra felriktad hos er som väljer en Tesla idag ......
Om inte annat så har dom bakom kulisserna sett den verkliga Teslan, med alla problem och dålig kvalitet, lätt att välja bort den med fakta som serverats under deras arbetstid ;-)
Återigen klagar man på att staten inte går in med våra skattepengar för att sponsra privatkonsumtion.
Finns många produkter ute på "markanaden" som har " för höga" prislappar för många av oss konsumenter.
Skall vi via skattemedel gå in överallt även här nej tycker inte det.
Vid en lansering av en produkt så går man ut med pris man tror är ok men det är väl mer en än gång man tvingas prisa ner.
Snittpriset på elbilar är i många fall lika som många andra så kallade premiumbilar så varför skall då elbilar särbehandlas.
Samtidigt så kommer det ena efter det andra rådet från alla möjliga inte minst från politiker att vi bör minska elanvändningen jag får inte det hela att gå ihop.
Jag har lite svårt att få ihop .. vad du vill tillföra tråden🤔
Skulle välja Tesla framför BMW elbil alla dagar i veckan. BMW gör bra bilar, men de kan varken matcha Teslas prestanda eller mjukvara idag.
Man blir faktiskt lite förvånad, att BMW säljer fler elbilar än Tesla. Nu visar man en 5-serie på artikelbilden, den går ju lös på över 800.000kr i Sverige. Det är MYCKET pengar det, alltså MYCKET pengar, om man inte förstod vad jag skrev. Klart att det finns folk med fet plånbok, som man behöver ha i detta fall. Nu säger inte artikeln vilken/vilka modeller som står för BMW:s försäljning. Men som sagt, det förvånar att BMW säljer fler än Tesla.
Väntat, då Tesla har gamla modeller nu.
För 500k+ vill köpare ha ”något nytt”
Sedan är BMW’s elbilsmodeller många och relativt nya. Och bra
Mjukvaran gör inte bilen.
BMW gör snygga premiumbilar. Något som Tesla inte är i närheten av.
Må så vara att de har den bästa mjukvaran och har bra elbilspresranda. Men de ”traditionella” köparna som nu växlar till elbil söker andra värden i sitt bilägande.
Exakt så.
Jag tex
"En fluga gör ingen sommar" men helt klart är att konkurrensen blir allt hårdare och BMW gör bra men dyra bilar. Att påstå en massa om Tesla kring att de inte kan bygga bilar med mera är bara snack, Tesla driver utvecklingen och gammeltillverkarna kopierar metoderna med gigacasting, försöker med en dator istället för många distribuerade, med mera. I massmarknaden finns inte BMW positionerade utan kommer hålla sin volym samt vara "premium" på riktigt.
Det där med design är en smaksak, och smaken är som baken. Själv tycker jag inte BMW är snygga alls, gillar Tesla. Tycker Teslas enkla, men mycket funktionella instrumentpanel är mycket bättre än de traditionella med rattar och knappt överallt, inte för att jag har något emot just rattar ifs. Ställde frågan till en säljare på BMW om han tyckte deras elbilar var prisvärda och svaret var nej, överpris för bilar med INTE så mycket nytt.
Ett litet missförstånd Mr, mjukvaran är produktens egenskaper. Blir mer tydligt i elbilsvärlden där "gjutjärnet" blir programkod. Den som bemästrar mjukvaran blir vinnare i framtiden.
Det tror jag inte J.L
Möjligen nu i elbilens ungdom. För de flesta duger det gott med en bil som fungerar och tar dig från A till B.
En herrans massa finesser i mjukvaran komplicerar det hela.
Många nöjer sig med en Doro telefon.
Men som Tesla-anhängare så vill man så klart påskina vikten av programvaran.
Se på VW ID3 som exempel, på några år har man fixat till bilens alla buggar och har nu fått en fullt fungerande elbil. Enligt Swensson den bästa bilen man kan ha 😉
Jag väntar mer på utvecklingen av batterierna, mindre och lättare med samma kapacitet som dagens.
Även en Dorotelefon har mjukvara och kanske rent av ett operativsystem. I bilens ungdom var det mekaniken som bestämde bilens egenskaper idag är programkoden det som bestämmer. Kan vara hur bilen svarar på gaspådrag hur blinkersljudet ska låta med mera med mera.
Eller hur bilen skall prutta eller vilka spel det finns inbyggda😉
Mjukvaran trumfar definitivt inte komfort och körglädje.
Sedan har ju Tesla halkat efter på elbilsprestanda, de laddar inte speciellt snabbt jämfört med många andra. Hög toppeffekt men avtar snabbt.
Många vill ha carplay eller android auto och det har inte heller Tesla. Teslaägare kan ropa bäst de vill att det inte behövs, ja men kul för er, men det finns många som vill ha alternativen.
Sedan att ta bort blinkersspak och krångla till saker som torkare mm, ja det är bara otroligt korkat!
Det Tesla har är ganska många gamla modeller som inte är speciellt attraktiva utseendemässigt men snåla på el och stora bagageutrymmen.
Svindyra försäkringskostander efter tre år hjälper inte heller liksom en ledare som uttalar sig om vissa saker han inte borde och agerar i enlighet med sin diagnos, att avskeda hela superchargerteamet exempelvis.
Andrahandsvärdena på Tesla har rasat dramatiskt sista tiden, i och för sig ngt de inte är ensamma om men mer uttalat.
Halkat efter ? Tesla är de som ligger i topp när det gäller effektivitet, vilket leder till att man inte behöver ett herre jösses stort batteri som många andra tillverkare får ta till. Att modellerna är gamla som tex S & X betyder inte speciellt mycket, snarare positivt att modellerna fortfarande ligger i toppen avseende säkerhet, vilket brukar bli ett problem för en modellgeneration. De mobiltillverkares "skal" som läggs in är kanske en nackdel i somligas ögon men Tesla har ju det mesta från början.
När det gäller förbrukning och laddhastighet är vissa andra biltillverkare redan ifatt Tesla.
Och som vissa påpekat ovan. Bra mjukvara är en fördel men den spelar ingen roll om hårdvaran är bristfällig.
Tror lite så här.
Det är mycket tjänstebilar som går 2-3 år. Hur många väljer samma bil som de haft, läs Tesla, när de ska byta ??
Har man chansen att åka nått annat gör nog de flesta det, Tesla har ju inte så mycket att välja på.
Om de haft en ny bil att erbjuda, vore det nog annorlunda.
Läs mitt inlägg en gång till…
Det är ganska många som är förbi när det gäller laddning, effektivitet där närmar sig flera men ingen är förbi ännu.
Medhåll, och heller inte design och ergonomi. Skärm i mitten är galet.
HeadsUp-display med augmented reality som visar navigation = super!
Saknas i Tesla
Fler saker nedan.
Gillar teknologin i Tesla, men som BIL är de mediokra
Men det styrs ju av TCO eller maxpris. Så Tesla Y har legat bra till bland förmånsbilförare.
De som har egen låda och väljer fritt köper så klart inte en sån dussinbil som en Tesla har blivit.
Tesla är extremt dyr som tjänstebil numera för oss som även har löneavdrag pga hög värdeminskning som leasingbolagen räknar med. Just nu får man inte ens välja Tesla hos unifleet mer än begagnad.
I klartext.
Skattepengar skall inte gå till privatkonsumtion.
KLART NU?
Vad har det med ..BMW gått om Tesla i försäljning av el-bilar att göra Per🤔
Kan ju inte stämma. Gång på gång har på detta forum framhållits Teslas fantastiska andrahandsvärde 😉
Tesla hade otroligt bra andrahandsvärde, precis som de flesta elbilar, men sen sjönk det för de flesta märken, inte enbart Tesla.
J.L har gång på gång påtalat att Tesla har ett fantastiskt restvärde, trotts att motsatsen påtalats.
Du får nog läsa på en gång till vad jag skrev.
Varför inte förklara 🤔 För det ger verkligen ingen mening ..hur jag än läser ditt/dina inlägg.
Läser man inläggen där Tesla debatteras så är det lite tragikomiskt att "Tesla-klanen" är en upprepning av "SAAB-klanen" på 80-90 talet. Konstig bil som aldrig gjorde vinst åt ägarna, men köparna försvarade märket ända in i kaklet, fanns absolut inga brister på det märket 🤣
Samma sak med Tesla, bevisligen finns det stora brister totalt sett med produkten, men dessa förnekas in absurdum trots att bevisen är oemotsägliga 🤔
Tesla går med bra vinst som bolag dock så där är de absolut inte lika Saab.
Alla produkter har fördelar och nackdelar. Hur var och en värderar helheten är subjektivt. Vad du tycker framträder dock tydligt även om du blandar ihop objektivt och subjektivt.
Denna tråd är stängd.