Två riksdagspartier vill ta bort bonus-malus-systemet som kan innebära en rejäl skattesmäll på nya diesel- och bensinbilar. Men samtidigt vill ett parti höja skatten ytterligare.
Två riksdagspartier vill ta bort bonus-malus-systemet som kan innebära en rejäl skattesmäll på nya diesel- och bensinbilar. Men samtidigt vill ett parti höja skatten ytterligare.
Kommentarer
"Flera partier", men det är bara två. Jag menar att den språkliga konventionen är att "flera" används för ett obestämt tal större än två. För talet två skriver man "par". Dvs "Ett par partier vill skrota..." (eller helt enkelt bara "Två partier vill skrota"). Att skriva "flera partier" ger intrycket att det är minst tre partier, men det är ju bara två.
Raphael - "Den förhöjda fordonsskatten är orimlig: Kristdemokraterna, Moderaterna, Sverigedemokraterna."
Jag räknar det till tre partier.
Jag kan tycka att Malus kunde vara mer progressiv än idag, dvs lägre för snåla bilar och högre för törstiga bilar. På så sätt skulle människor som inte har möjlighet att äga en elbil ändå ha råd med en snål bensinbil, samtidigt som det svider ännu mer att köpa bensinslukare. Som det är idag tycker jag att även snåla bilar drabbas onödigt hårt.
Slopa malus, och återinföra elbilsbonusen. Inte troligt, degen måste in...
Jag tycker det räcker med de 25600 per år som min ena bil har i skatt (wltp 1,16 l/mil)
Undrar vad Rutger tycker är rimligt!?
Min andra bil som är väldigt snål kostar 5600:- per år (wltp 0,55 l/mil)
Lite mer än dubbla förbrukningen ger alltså 5 ggr högre skatt, är inte det progressivt nog?
För att snabba på elektrifieringen och minska utsläppen föreslår miljöpartiet att malusen höjs för nya bilar. Hade det inte varit bättre att bygga ut laddningsnätverket så att vi kan ladda elbilarna. Jag tycker det är att angripa problemet i fel ände.
Vulkan, MP är inte positiva till elfordon, de är negativa till att folk kan transportera sig som de själva vill.
Helt rimligt. Beskatta laddhybriderna efter deras faktiska bensinförbrukning
Dom beskattas ju efter faktisk bensinförbrukning via skatten på bensin och moms på det högre inköpspriset.
SD,M och KD har en rimlig syn på bilbeskattningen när de tänker på hur den påverkar folks möjligheter att transportera sig och att betala för sin transport. Att MP vill höja skatten är väntat, de ju offrat Sveriges en gång så robusta energisystem på klimatreligionens altare när de lade ner fullt fungerande kärnkraftverk. Nu vill de fortsätta med att förstöra folks privatekonomi.
V8-Power, om vi överhuvudtaget ska ha malus så tycker jag, som jag skrev i sista stycket: "Som det är idag tycker jag att även snåla bilar drabbas onödigt hårt."
I exemplet med dina två bilar tycker jag att 5600kr/år är alldeles för mycket för en bil som endast drar 0,55/mil enligt WLTP. Så länge inte alla har möjlighet att ladda ett elfordon där man bor så tycker jag att snåla bilar borde ha lägre malus än idag. Det verkar idag som att många letar 3år gamla bilar, för att slippa hög malus. Min tanke är därför att om man gör malus mer progressiv, så att snåla bilar får lägre malus, så skulle fler kanske ha råd att köpa en ny snål bil.
Angående malus på din andra bil, nej den behöver inte bli högre. Men med mitt förslag skulle skillnaden mellan bilarna bli ännu större.
Detta sagt om vi nu ska ha ett system med malus . Personligen såg jag gärna att malus helt togs bort. I varje fall tills, som Vulkan skriver, laddningsnätverket byggts ut. Och då menar jag i främst hyreshusområden, så att även vi kan ladda hemma.
Det enda rätta är att helt skrota det sinnessjuka bonus-malus, som var ett påhitt av miljöfacisterna och deras lydpartier.
Återinför skatt efter tjänstevikt, DET ÄR DET ENDA FÖRNUFTIGA.
Då skatt efter tjänstevikt är lätt att förstå och rättvist! På alla sätt och vis.
Miljöfacisterna är bilhatare i grunden, oberoende drivningssystem.
Så länge alla som vill INTE kan ladda hemma, runt 99% av hyresrätter och långt mer än 50% av bostadsrätter.
Så är batteribilar en fantasi, för de flesta i detta land.
För man måste vara en riktig självplågare , eller möjligen miljöfacist, om man skaffar batteribil och inte kan ladda hemma till rimligt pris, d.v.s. samma pris som på hushållselen.
Vem
Man behöver inte vara bilhatare eller miljöpartist för att tycka att fossilbilar ska ha högre skatt utifrån deras belastning på miljön. Däremot kan jag ju tycka att de snålare fossilbilar borde ha lägre skatt än med dagens malus.
Att boende i lägenheter idag inte har möjlighet till laddning utesluter ju inte framtida incitament för att bygga ut laddmöjligheter även för dessa. Där skulle man önska att det gjordes mer.
Så länge inte laddmöjligheter finns för de som bor i lägenhet kommer det knappast att säljas några elbilar till den målgruppen. Och vi är ganska många. Det kommer att ta flera decennier innan den laddinfrastrukruren är utbyggd och då har kanske förbränningsmotorn utvecklats så mycket att elbilen börjar bli ointressant igen. Och då står vi där med våra elstolpar, såvida inte batteritekniken också har förbättrats avsevärt. Vem vet?
Har alla dessa en bensinmack vid sin lägenhet? Och säljs det bensinbilar trots det?
Kommer bli på samma sätt med elbilar! Dvs att elbilar kommer sälja, även till den gruppen.
Frågan kvarstår, var skall alla som bor i lägenhet ladda elbilen.
Du borde ställa frågan i ett Norskt forum och fråga hur dom laddar sina elbilar. Drygt 47 % av alla bilar i Oslo är elbilar.
Vulkan
På snabbladdare kanske? Laddhastigheterna blir ju snabbare och snabbare för varje generation så inom några år så kanske det inte tar så mycket längre tid än att tanka en fossilbil.
Snoid vet säkert hur man laddar i Norge. Delge oss gärna det...
Jag har ingen hjälp av hur man laddar i Norge och att ladda på snabbladdare som Axa föreslår finns inte på kartan. Vem vill betala den taxan? "Hemmaladdning" skall naturligtvis göras till samma taxa som hushållselen, precis som villaägarna gör.
Man laddar på exakt samma vis om i Sverige, om du nu trodde något annat
Dock finns det fler laddarare längs gatorna i staden så man kan ladda sin elbil då man bor i lägenhet.
Eller för den skull i parkeringsgaragen.
Blev du nöjd med att bli upplyst?
Var det samma svar som du rekommenderade Vulkan att eftersöka i norska forum?
Vulcan
Även med snabbladdning blir det billigare per mil än motsvarande fossilbil men helt klart mindre skillnad än vid egen laddbox. Dock så kan ju det vara helt andra laddpriser i framtiden. Detsamma när det gäller bränslepriserna.
Vad tror du?
Åkesson är den ende som förstår vad som behövs på landsbygd och i glesbygd.
Mp som vanligt bara intresserad av sina väljare i storstad där bussarna går en gång i kvarten.
Det är en modern variant av klasskamp.
Åkesson är en populistisk pajas
Axa, vilka politiker är inte det?
Detta forum är ju ren komedi 😂
Elbilar är ju såklart det bästa alternativet för ganska många, men inte alla. Därför finns HVO100 samt att forskare allt snabbare utvecklar helt förnybar bensin som går att använda i vanliga bensinbilar, så V8-Power kan fortsätta köra sin bil som jag gissar har en V8 då den drar 1,16.
Ta inte illa upp :D
Ja, han är populist i betydelsen lyssna på folk och sänkte bensinskatten. Pajaser är väl de som skriver sig i sommarstugan och kommer på lådcykel till riksdagen.
50
Japp, populistiskt med tanke på noll konsekvenstänk och att tilltaget riskerar höga böter av EU.
Är väl bara att skippa att betala dom böterna.
Nu har till och med MP ändrat sig om reduktionsplikten.
Så frågan är om inte det handlar om mer realism snarare än populism.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mps-nya-klimatpolitik-fasa-ut-reduktionsplikten
På landsbygd/glesbyggd fungerar elbil ypperligt. Problem är nog snarare inställningen, "det går inte" parat med offerkoftan på.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.