Både biltillverkare och bilägare kan använda olika knep för att sänka förbrukningen och förlänga räckvidden i elbilar. Men hur effektiva är knepen – egentligen? Här är faktorerna som påverkar förbrukningen i verklig trafik.
Både biltillverkare och bilägare kan använda olika knep för att sänka förbrukningen och förlänga räckvidden i elbilar. Men hur effektiva är knepen – egentligen? Här är faktorerna som påverkar förbrukningen i verklig trafik.
Kommentarer
Fått höra många gånger när jag diskuterat elektrisk firmabil att vikten inte har nån betydelse.
#Dubbelt så hög tjänstevikt: +60%
Nu är min vikt inte dubbelt så hög, men 1/3 tyngre än tom bil, 2 resp 3 ton.
Inte en stavelse kring lågt lufttryck i däcken, märkligt då det är ett välkänt fenomen.
Brukar väl snarare vara så att snåla elbilsbilister blåser i en härrans massa luft i däcken så bilen blir okomfortabel och däcken slits onödigt fort.
Jag har provat att köra både med mycket luft i däcken och på lågt rekommenderat tryck. Minimal skillnad i förbrukning men stor skillnad i komfort.
Hastigheten däremot är det som avgör. Är bara att kolla för formeln för beräkning av luftmotståndet. Endast hastigheten som har kvadraten på sig.
Alltså, skulle inte luftmotståndet vara en stor faktor? Kanske inte inne i stan, men på motorvägen i 110 km/h har den betydligt större påverkan. Sedan vikten på bilen är också en stor faktor. SUV modeller är ett stort dubbelfel, det borde alla inse, eller? Bilar idag borde ha lågt luftmotstånd och låg vikt (under 1600 kg). Jag köpte Enyaq med lilla batteriet för det blir tyvärr inte så mycket längre räckvidd med det stora, man eldar elektronerna till kråkorna.
Fick jag börja om från noll, skulle alla bilmodeller idag få skrotas. Bilar skulle regleras att inte få väga mer än tex 1600 kg. Allt krut skulle läggas på att ha bilar som är moderna och effektiva. Att köra runt 2.5 ton för att transportera en människa på 80 kg 95% av tiden är inte alls effektivt. Dagens bilar har blivit tyngre för att att andra bilar på vägarna blir tyngre och folk vill vara säkra...snacka om fel utveckling!!
Den törsta anledningen till ökad förbrukning är vanligen en tung gasfot.
Min elbil väger 1500 kg så då klarar jag mig :)
Jag har mest tung gasfot i stadstrafik eller lägre hastigheter upp till landsvägsfart kanske. När man väl är ute på landsväg eller motorväg så sätter man ju farthållaren och bara glider med.
Och kör man i stadstrafik så spelar det inte nån större roll om man gasar lite extra från 0 eftersom man har mer än väl med räckvidd ändå utan att behöva tänka på det. Vill man jaga kronor trots att el är billigt att ladda hemma så kan ju det vara en anledning att inte gasa på, likaså däckslitage förstås.
Jag har läst den engelskspråkiga rapporten förutom tolkningen av rapporten i denna artikel men får ändå ingen rim och reson i rimligheten av procentvärdena. Vad betyder procenten? Procent av vad?
Låter som att drömmer om ett nytt DDR?
Totalt orimlig rapport.
V8 power Helt orimlig rapport
Det finns inga belägg för ett sådant påstående. Ditt uttalande är bara ett tecken på att resultatet är svårtolkat. Jag bedömer efter att ha läst hela rapporten och forskat mer i bakgrunden att rapporten har vetenskapligt seriösa aktörer bakom.
Däremot är det svårt att tolka siffrorna och rimlighetsbedöma då man har alla typer av elbilar inblandade i siffrorna som visar variationen bland alla elbilar.
Dessutom är man inte van att tolka vissa parametrar som man bara har ett hum om och därmed möjligen en felaktig uppfattning.
Intressant är både längden av strecken dvs variationen i populationen alla elbilar på olika parametrar och storleken på procentsiffrorna dvs den inbördes ordningen vad som påverkar mest på förbrukningen.
Där blir man mest förvånad och överraskad och lär sig något.
Bejje Hackenbusch tung gasfot
Jag lärde mig under dieseltiden i Volvo XC60 att om var lätt på gasen körde man snålare på långsträckor utan farthållare. Man behöver ju inte hålla farten i alla uppförsbackar och man kan ju rulla lite snabbare i nedförsbackar utan att förlora nån tid. I elbilen kopplar man möjligen ur farthållaren på långfärd och sänker farten i långa uppförsbackar men oftare i långa utförsbackar då det bättre rulla lite snabbare än regenerera och sen återanvända el pga laddförlusterna även där utan att förlora nåt i tid och bara tjäna räckvidd.
V8 power Helt orimlig rapport
Har nu verifierat det mesta via min erfarenhetsbank har bra koll på min egen elbil trots bara 700 körmil sommartid som en viktig jämförelsekälla utöver andra data jag samlat på mig .Tabellen är en bra översikt för novisen vad som påverkar mest. Just de korta strecken är intressanta då hela elbilspopulationen är medräknad.
https://wp.me/p1IAXy-9yh
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.