Var åttonde person som omkommer i trafiken är en cyklist. Cykelfrämjandet vill sänka hastighetsgränsen för bilister radikalt.
Dödlig trend för cyklister – vill sänka hastighetsgränsen
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-05-22 08:58
Kommentarer
Konstigt att inget nämns om alla galna cyklister som far fram som om alla trafikregler upphört gälla för dom.
Man kan väl istället maximera cyklisters hastighet till 20km/tim och förbjuda cyklar med bockstyren inom tätorterna.
20 km/h är ju löjligt, då går det fortare att cykla. Det kommer ju skapa otroliga köer i städerna.
Eller man kanske tänker att det ska rivas en hel del hus för att istället få plats med fler filer? Inte? Nej då funkar så klart inte 20 km/h!
Kräv istället teori och uppkörningsprov för cykel så kanske folk kan börja bete sig i trafiken med cykel.
Högre, större och klumpigare bilar är problemet....
Dödsolyckorna för cyklister sker nästan bara genom kollision med bilar. Enligt cyklisthatarna på forumet, så är är det alltid cyklisternas fel. De kör för fort, har bockstyre, har svarta lycrakläder osv. De får skylla sig själva, helt enkelt. Att bilisterna behöver ta mer hänsyn till oskyddade trafikanter, verkar inte finnas i tanken...
Vad skall han säga? Han är ju i en roll som måste säga sådant, fast han vet att det inte är genomförbart eller realistiskt. Vidare är cykelfrämjandet ett gäng cykelfanatiker likdana som sådana som är medlemmar i Svenska Fergusonklubben Grålle för gamla traktorer. De har en sak gemensamt, de ser enbart till sina egna intressen och kan inte förstå att folk inte är lika övertygade som de själva är.
Cykelfrämjandet borde lägga krutet på att göra cykelbanorna separerade från vägar och gångbanor. Vidare sker de flesta av cykelolyckorna ute i sk. Blandtrafik, där cyklarna är i vägbanan med alla andra bilar. De dödsolyckor som sker med cyklar i större städer är nästan uteslutande med tunga fordon, där cyklisterna tror sig vara synliga, men i själva verket inte är det. Cyklar skall inte vara i vägområdet, utan separat. Detta har vi väl Stella Fare att tacka för.
Klunga drog in i en bil runt böjen vid Konsum här om dagen så ambulanshelikoptern fick tycka ut.
Bilistens fel enligt lagen.
I verkligheten kan man nog säga att bilisten var helt oskyldig.
Var bilen reglementsenligt parkerad? Inte ovanligt att "jag-skall-bara" -bilister ställer sina bilar på väldigt trafikfarligt vis.
Inget sånt alls.
Byn är från Vikingatiden, affären från 30 talet, det har inte hänt mycket där på 1200 år.
Det är helt enkelt inte lämpligt att dra igenom byn med Giro de Italia tempo om vägen inte är avlyst.
Ojdå, då kanske det är lämpligast att inte ha några bilar alls i byn, om det är på det viset.
Jag var med i klungan. Du vet inte riktigt vad du pratar om verkar det som. Det var en olycka, bilisten blev distraherad av trafik från andra hållet och råkade köra ut från parkeringen bokstavligen centimeter framför oss cyklister. Men stämningen var konstruktiv hela tiden, ingen skylde på nån annan, även om det juridiskt är en solklar utfart. Att helikoptern kom förvånade alla och jag vet inte vad kriterierna är för att rycka ut med den men en kort stund avsvimmad, en blödande näsa och kanske en liten hjärnskakning var tydligen nog, som sagt till vår förvåning. Personen som gick i backen åkte inte med helikoptern.
Man får dela upp cyklister i två grupper, motionscyklister (de som cyklar i lycra och ibland i grupp) och stads/pendlar/student-cyklisterna.
Vi som sysslar med motionscykling följer lag så lång vi kan, cyklar med hjälm och vet att vi är ömtåliga i trafiken.
Trots detta sker varje år hemska olyckor som kräver liv, oftast pga slarv av bilister. Dock kan jag inte se hur en hastighetssänkning skulle kunna förbättra situationen. Krävs bara en annan attityd och respekt från alla trafikanter (inkl cyklister).
Den andra gruppen, som cyklar genom städer, utan hjälm, pillande på mobiltelefon och bryter mot samtliga regler som finns, nja, där är det nog inte helt bilisternas fel och återigen ser inte någon nytta med hastighetssänkning utan där är det cyklisterna som måste skärpa till sig.
Cyklisterna dör för att de inte kan eller inte respekterar rådande trafikregler, de kör oftast över gator utan att bry sig att bilar har företräde, eller att cyklisterna kör mot trafiken eller mot rött ljus. Bilisterna ska inte lida för att det finns dumma cyklister.
Skall vi vara konsekventa så skall cyklister cykla max 20 km där det är skyltat samt lika på cykelbanor. Hjälmtvång samt samma regler som det gäller för bilister när det gäller trafikregler, droger och alkohol.
Jag tycker cyklister ska hålla sig på cykelbanan den är faktiskt gjord bara för dem.
De ska dessutom få böter om de cyklar i bredd
Kan det vara elsparkbräden som höjt antal olyckor med cyklister? Hade en bakom bilen igår, den brädan gick i 40km/h. Mycket praktiskt, men farligt. Beträffande hur jag skall göra när jag cyklar resp går är svårt att minnas i varje korsning. Att bete sig defensivt räddar livet. Borde var så att gående och cyklister alltid skall väja i alla korsningar och överfarter. Enklare för en 70 kg's klump att stanna än en 1700 kg's.
Han snuddar på något vanvettigt som för oss idag är lika självklart som att andas: att vi - precis utanför våra hem - är livrädda för att våra barn ska bli påkörda om vi tappar uppmärksamhet på dom för ens en sekund.
Tänk så mycket ängslan som kan förhindras, och skador och kanske t.o.m. någon dödsolycka. Katter, hundar, igelkottar. Kostnaden är bara renare luft, mindre oljeberoende från regimer, mindre buller, mindre partikelhalter och jämnare trafik.
Jag förstår inte riktigt upprördheten över att köra i två led. Det går oftast inte att köra om cyklister i ett led om det kommer mötande trafik och när vi kör i två led så blir tåget man ska köra om hälften så långt. Få bilister verkar förstå det här. Eller är det jag som missar nåt?
Är han helt dum på riktigt?
Och det var polisens fel när cyklister fick fortkörningsböter i Stockholm 🤣 inte kunde en cykel köra för fort 🤣
Igår 22/5 ca 15.15 SR P4 Radio Stockholm berättade en person hur cykling gick till i Köpenhamn, som är utsedd till värdens bästa cykelhuvudstad.
Det var mycket intressant att lyssna på, de verkade inte ha några likheter med cyklandet i den här staden.
Går att hitta på SRplay om nån vill lyssna.
Helt rätt, cyklingens förutsättningar går inte att jämföra och de har hållit på länge och har en kultur kring cyklande. Om nån är intresserad av hur olika vägar Sverige och Danmark valde i efterkrigstiden så finns en avhandling från GIH om cyklingen i Sverige där Danmark nämns utgiven som bok: https://www.adlibris.com/se/bok/trafikslag-pa-undantag-cykeltrafiken-i-stockholm-1930-1980-9789170312410
Jag har pratat med en på byn som beskrev att en klunga med cyklar kom i en mindre lämplig fart när en bil åke ut, jag gick inte dit själv.
Det har ju hänt många gånger förr och på byn sägs det "Snart händer det en olycka"
Tyvärr hade de rätt, men skönt att det inte var värre än det lät.
De kanske skickade helikopter av erfarenhet, vi har haft minst 2 svåra olyckor med cykel runt byn.
Stavsborgsvägen från kyrkan upp genom Kungsberga är inbjudande med sina backar o kurvor, men inte lämplig trampa för full pedal, det finns ju gott om väg innan man kommer hit för det.
Som sagt, hoppas din cykel kollega klarade sig utan bestående skador.
Ja, tror att det är som du säger med helikoptern. Vår fart var inte så våldsam efter uppförsbackebacke och krök men det kom en större cyklistklunga från andra hållet som passerade utfarten precis före oss så jag har full förståelse för att föraren hade fokus på dem, det är också svårare att se cyklister än en bil med lampor osv så hon missade oss. Det är också en läskig utfart direkt vid en krök, vi som cyklar måste lära oss att ta hänsyn till det. Ja, så vitt jag vet så gick det i förlängningen bra. Förlåt mitt påhopp men stämningen på platsen var väldigt konstruktiv och mjuk, jag blev lite ledsen att se olyckan användas som slentrianmässigt slagträ mot "dessa dumma cyklister".
Starta med att även cyklister skall ha körkort precis som mopedförare. Även vuxna cyklister skall ha en trafikförsäkring. Följ upp trafikförseelser även för cyklister. Idag kör polisen förbi utan åtgärd när de cyklas helt vilt på gångvägarna. Själv har har jag blivit många påcyklad på gångvägarna. Ibland av lådcyklar stora som en små Fiat. Ansvaret ligger både på bilister och cyklister. Även om jag upplever att cyklister beter sig som små kungar på gångvägar. Cykla med skygglappar. De är ingen mänsklig rättighet och cykla på gångvägar och cykla på gående. Stannar inte trots att man kör på folk och smita från trafikolyckan. Anmäla till polisen fungera inte eftersom de saknas registreringsskylt på cykeln.
Kocken Christian: Det går att redigera sina inlägg, tex ta bort dubbelpostningar. Klicka på stjärnan i nedre hörnet, och välj redigera.
🤣
Vad säger man ??
Bara 100 meter från där olyckan hände här om dagen höll jag nyss på att få en cykel i fronten på bilen.
Det är en lång kurva nerför som nyper på slutet utmed en häck så sikten är helt dold.
Först dyker 2 killar upp, hög fart men de är på sin sida, sekunden senare en tjej i samma fart som är på min sida i kurvan, går inte att väja där, så jag bromsar och hon lyckas missa mig med ett hårstrå.
Kan nån förklara för mig varför enbart bilister skall ha handfri mobil medan mopedister, cyklister mm kör runt utan handsfree. Uppenbart ofta utan har kontroll på trafiken och fotgängare. Risken för trafikolyckor är säkert lika,om inte större, än för en bilist. Jag förstår inte varför man inte likställer trafikanter.
Kocken, när du cyklar så framför du inte ett dödligt vapen, då är det snarare dig själv du dödar, och det kan man väl få göra om man vill.
Efter ha blivit åtskilliga gånger blivit påcyklad och ramlade på trottoaren. Att jag inte skadade mig allvarlig är inte cyklistens förtjänst. Jag kunde dött på kuppen. Och då menar du att en cycklist med ena handen på styret och den andra med mobilen vinglade omkring som en onyktert Person skulle inte vara en fara för sin omgivning.🤣
Undrar lite hur du beter dig för att bli påkörd gång på gång...
Du flytta ansvaret från en olaglig cykling på gångbanan från cyklisten till fotgängaren. Typisk. Jag gå på trottoaren och behöver inte förvänta mig vuxna cyklister. Håller mig på höger sidan. Men trottoaren är inte så jättebredd alltid. Cyklister har inget på trottoaren att göra.
Just det mannen på radio berättade om cykling i Danmark sa, där cyklar man inte på trottoarer och gångbanor, så är det bara.
Jag går ofta på ett anlagt gångstråk utmed en sjö som har cykelförbud, möter cyklar varje gång, fått kopplet till hunden överkört.
Min särbo som hör dåligt är livrädd att få hunden intrasslad i ett cykelhjul.
Varför är de flesta cyklister ofärgade?
Ju fortare se kör, ju mer fixeras framhjulets axel och de är allt svartare, svart hjälm (hjälm har nog alla fortåkare som tur är), svarta trikåer, svart cykel!
Varför?
De blir i vissa fall helt osynliga!
Varför är man så rädd för lite färger som gör att man syns?
Saabnisse
Vissa är duktigare än andra på att synas. Det är skillnad på amatören och den som cyklar på avancerad nivå i förening. De sistnämnda brukar ha betydligt synligare färgsättning.
Axa, det stämmer kanske, men jag skrev inte alla.
Men de som nu hör till svartskallarna, finns det inte någon form av tankeverksamhet innanför den svarta hjälmen?
Anser de sig vara helt skyddade?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.