"Ett annat förslag är att begränsa hastigheten till 30 km/tim på alla vägar där cyklister och bilister använder samma yta. Om hastigheten ska vara högre behövs en separat cykelbana."
Vilket innebär att i praktiken blir det 30 på alla vägar utom rena motorvägar eftersom cyklisterna har rätt att åka på vägen oavsett om det finns cykelbana eller ej!
För övrigt har jag tyckt länge att man borde tillämpa den amerikanska modellen med högersväng med väjningsplikt vid rött ljus även för bilister.
Uppdaterat: 2022-04-20 08:30
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Är själv hängiven cyklist, men dessa förslag gillar jag inte.
1. Om det blir tillåtet att skita i rödljus och svänga höger, så kommer allt för många cyklister "hävda sin rätt" att kasta sig ut framför en bil, med fler olyckor som resultat.
2. Som Saabnisse skrev, vi cyklar på allt utom 2+1vägar och motorvägar. Kan inte kräva att man sänker alla vägar till 30. Bättre att visa varandra hänsyn och respekt i trafiken.
För enkelhetens och förståelsens skull så bör nog "rött" alltid betyda samma sak - d v s att man inte får köra. Oavsett om det gäller cyklar, bilar eller andra fordon. Annars finns risken att man börjar med egna tolkningar även i andra situationer.
Naturligtvis finns den risken, det är ju något som är vanligt i vissa länder söderut där trafikljusets färg ofta tolkas som ett förslag som inte alltid behöver följas.
Men jag tror att det skulle gå bättre här, även om just vissa cyklister har väldigt svårt att följa redan befintliga trafikregler, det som var en självklarhet för femtio år sedan, t.ex. att inte cykla på trottoaren eller mot trafikriktningen är ju idag inte alls ovanligt.
Men för femtio år sedan fanns fortfarande patrullerande poliser, "Kommissarie Larssen med den stora mustaschen" som såg till att medborgarna höll sig till lagen!
Bortsett från buset förstås och dit räknades olydiga cyklister på den tiden.
Jag tycker ändå fortfarande att högersväng med väjningsplikt mot rött ljus bör vara tillåtet oavsett fordon.
Det fungerar i USA, varför skulle det inte fungera här?
Det går att jämföra med fyrvägsstopp som fungerar här i landet (utom för cyklister), däremot är korsning med fyrvägs väjningsplikt ett vanvett!
Uppdaterat: 2022-04-21 10:29
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Finns det verkligen cyklister som bryr sig om rött ljus?
Tror det är en utdöende art, åtminstone är dom ytterst sällsynta.
Det är inte så att det är farten som avses? Eller är det bara vissa väderstreck som ska omfattas?
"Ett annat förslag är att begränsa hastigheten till 30 km/tim på alla vägar där cyklister och bilister använder samma yta. Om hastigheten ska vara högre behövs en separat cykelbana."
Vilket innebär att i praktiken blir det 30 på alla vägar utom rena motorvägar eftersom cyklisterna har rätt att åka på vägen oavsett om det finns cykelbana eller ej!
För övrigt har jag tyckt länge att man borde tillämpa den amerikanska modellen med högersväng med väjningsplikt vid rött ljus även för bilister.
Lika bra att släppa alla regler kring cykling. Allt för många cyklister kör ändå som de vill och då behövs inga regler.
Ja det tror jag skulle vara bra här också. Drar ner på köerna och kan ge bättre flyt i trafiken.
På vilken sida av bilar i rödljuskön ska cyklisterna passera?
Är själv hängiven cyklist, men dessa förslag gillar jag inte.
1. Om det blir tillåtet att skita i rödljus och svänga höger, så kommer allt för många cyklister "hävda sin rätt" att kasta sig ut framför en bil, med fler olyckor som resultat.
2. Som Saabnisse skrev, vi cyklar på allt utom 2+1vägar och motorvägar. Kan inte kräva att man sänker alla vägar till 30. Bättre att visa varandra hänsyn och respekt i trafiken.
Kommer det att bli tillåtet med högersväng mot rött ljus kommer ändå väjningsplikt att gälla och det oavsett fordonsslag.
För enkelhetens och förståelsens skull så bör nog "rött" alltid betyda samma sak - d v s att man inte får köra. Oavsett om det gäller cyklar, bilar eller andra fordon. Annars finns risken att man börjar med egna tolkningar även i andra situationer.
Pi
Naturligtvis finns den risken, det är ju något som är vanligt i vissa länder söderut där trafikljusets färg ofta tolkas som ett förslag som inte alltid behöver följas.
Men jag tror att det skulle gå bättre här, även om just vissa cyklister har väldigt svårt att följa redan befintliga trafikregler, det som var en självklarhet för femtio år sedan, t.ex. att inte cykla på trottoaren eller mot trafikriktningen är ju idag inte alls ovanligt.
Men för femtio år sedan fanns fortfarande patrullerande poliser, "Kommissarie Larssen med den stora mustaschen" som såg till att medborgarna höll sig till lagen!
Bortsett från buset förstås och dit räknades olydiga cyklister på den tiden.
Jag tycker ändå fortfarande att högersväng med väjningsplikt mot rött ljus bör vara tillåtet oavsett fordon.
Det fungerar i USA, varför skulle det inte fungera här?
Det går att jämföra med fyrvägsstopp som fungerar här i landet (utom för cyklister), däremot är korsning med fyrvägs väjningsplikt ett vanvett!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.