Vi Bilägares forum

BMW-chefen: Förbränningsförbudet leder till bilkris

BMW-chefen: Förbränningsförbudet leder till bilkris

Att förbjuda bilar med förbränningsmotorer försätter den europeiska bilindustrin i djup kris, enligt Oliver Zipse.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2024-10-16 13:18

Kommentarer

Nu säger han att ”förbränningsförbudet måste skrotas – annars blir EU helt beroende av kinesiska batterileverantörer, och den europeiska bilindustrin hamnar i kris."

Men har inte Oliver Zipse koll på att BMW ska bygga egna batterifabriker.

"BMW planerar att etablera fem nya monteringsanläggningar på tre kontinenter för att tillverka sjätte generationens högspänningsbatterier. Det framgår av ett pressmeddelande."

Uppdaterat: 2024-10-16 18:14

Jo det kan hota lönen och bonusen, stackare

Uppdaterat: 2024-10-16 14:26

När man delar ut nästan 8% av akktievärdet till ägarna har jag svårt att tycka synd om BMW, man har valt att dela ut vinsterna istället för att satsa på utveckling av sin produktportfölj. Nu kommer man och lipar för att man inte hänger med... Lite som att ligga i soffan o äta godis medans kompisen tränar för att sedan undra varför han springer fortare..

Uppdaterat: 2024-10-16 17:45

Det är möjligen så att BMW blir beroende av kinesiska batterileverantörer, det är isåfall deras eget fell.

Stellantis i samarbete med Mercedes har redan två fabriker i Europa och två till är under uppbyggnad, om än att Stellantis har dragit i bromsen lite pga. svagare efterfrågan på elbilar än beräknat. Men bättre att växa efter efterfrågan istället för att göra som Northvolt. Renault har också en batterifabrik, batterierna i nya R4 och R5 kommer tillverkas i Frankrike.

Det är dags att BMW slutar sura och börjar hänga med på tåget istället.

Uppdaterat: 2024-10-16 17:49

Fast BMW säljer fler o fler elbilar så vete fasiken varför detta utspel…

Anar att han har något i kikaren då de säljer fler elbilar än MB nu

Uppdaterat: 2024-10-16 21:45
Gillar kurvor och rondeller

Skönt att höra att BMW-chefen vågar stå emot idiotin att enbart elbilar skall säljas fr.o.m. 2035 i EU. Det är särdeles tveksamt hur mycket total "miljövinst" det blir av att precis alla kör elbil överallt. Elbilar och inget annat i större stadskärnor är helt OK, infartsparkeringar och fullt tillräcklig kollektivtrafik - Yes! Vad beslutsfattarna i EU inte väljer att inse är hur mycket HEV (inte PHEV...) har att erbjuda. HEV har stor utvecklingspotential. Tyvärr är europeiska tillverkare långt bakom Korea och Japan... Renault Clio HEV är ett någorlunda bra undantag från östs dominans i denna kategori. Den som är intresserad kan ju kolla på YouTube avseende amerikanska Consumer Reports "sågning" av PHEV, men relativa "hyllning" av HEV. Och långtradare för fjärrtransporter skall givetvis inte elektrifieras. De skall väck från vägarna över huvud taget - detta gods skall transporteras på en utbyggd och fungerande järnväg! För "citytransporter"/ närtransporter upp till 150km är ellastbilar dock ett OK alternativ till ICE. Av alla som ska köpa en ny bil är det kanske 50% som "kan tänka sig" att köpa en elbil, men det är bara runt 20% som verkligen "vill ha" en elbil. Tråkigt att EU skall bestämma över huvudena på merparten av EUs bilköpare - befintliga och kommande...

Uppdaterat: 2024-10-16 23:17

Lösningen är ju att sluta bygga stora tunga bilar, något som utgör en stor del av BMW hela modellutbud, och som deras kunder speciellt vill ha.

Alltså sitter BMW på pottan, på grund av de bilar de bygger och inte på grund av att det är omöjligt att uppfylla kraven.

Uppdaterat: 2024-10-17 10:10

Bra att någon säger sanningen så att skrivbordsjönsarna i Bryssel vaknar.

Uppdaterat: 2024-10-17 10:28
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Alex

Från en annan artikel.

” Omkring 60 procent av svenskarna planerar att köpa en elbil under de närmaste fem åren, vilket är ungefär i nivå med det globala snittet i undersökningen.”

Uppdaterat: 2024-10-17 11:15
Raphael skrev:

Det är möjligen så att BMW blir beroende av kinesiska batterileverantörer, det är isåfall deras eget fell.

Stellantis i samarbete med Mercedes har redan två fabriker i Europa och två till är under uppbyggnad, om än att Stellantis har dragit i bromsen lite pga. svagare efterfrågan på elbilar än beräknat. Men bättre att växa efter efterfrågan istället för att göra som Northvolt. Renault har också en batterifabrik, batterierna i nya R4 och R5 kommer tillverkas i Frankrike.

Det är dags att BMW slutar sura och börjar hänga med på tåget istället.

Sluta sura som Renault-chefen?

Uppdaterat: 2024-10-17 12:40