Frågan är vem som har företräde på de allt populärare avsmalningarna vid övergångsställen. Där finns inga skyltar som ger någon ledtråd, så där måste det vara den som hinner först som får/tar sig företräde.
Dessa ofog gör nästan att man fokuserar mer på mötande fordon än på fotgängare som är på väg över!
Är avsmalningen lika stor på båda sidor så är det väl samarbete som gäller, och att släppa stora fordon först, särskilt om de har uppförsbacke. Det är inte konstigare än annan smal och krokig väl.
Frågan är vem som har företräde på de allt populärare avsmalningarna vid övergångsställen. Där finns inga skyltar som ger någon ledtråd, så där måste det vara den som hinner först som får/tar sig företräde.
Dessa ofog gör nästan att man fokuserar mer på mötande fordon än på fotgängare som är på väg över!
Förhoppningsvis är tekniken för elektronisk hastighetsbegränsning snart tillräckligt bra för att kunna ersätta alla andra farthinder, som utgör problem för vägunderhåll och snöröjning, samt sliter på fordonen.
Kommentarer
Frågan är vem som har företräde på de allt populärare avsmalningarna vid övergångsställen. Där finns inga skyltar som ger någon ledtråd, så där måste det vara den som hinner först som får/tar sig företräde.
Dessa ofog gör nästan att man fokuserar mer på mötande fordon än på fotgängare som är på väg över!
Precis så Mikael.
Är avsmalningen lika stor på båda sidor så är det väl samarbete som gäller, och att släppa stora fordon först, särskilt om de har uppförsbacke. Det är inte konstigare än annan smal och krokig väl.
Förhoppningsvis är tekniken för elektronisk hastighetsbegränsning snart tillräckligt bra för att kunna ersätta alla andra farthinder, som utgör problem för vägunderhåll och snöröjning, samt sliter på fordonen.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.