Blir säkert fler modeller som kommer att bli hybrider.
Finns många elbilsåkare som tröttnat på att hänga i för lång väntan vid elpumpen.
Statistik på detta eller är det som du läst på FB att det är "många" elbilsåkare som lider så av väntan på laddplatserna?
Efter runt 32 000 mil på drygt 5 år har jag behövt vänta två gånger, oj så jobbigt! ;)
Bra att du har det så problemfritt!
Utan statistik ser jag ofta uttråkade förare sittande med mobiler i sina elbilar kopplade till elpumpen vid min matbutik. De sitter där när jag går in och handlar och är kvar även när jag går tillbaka hem. Det kanske är såna som saabnisse menar...
Har man inte hemmaladdning kan det vara enklare och mer ekonomiskt med en hybridbil.
Ja, så är det nog. Men samtidigt så tycker jag det verkar meningslöst med en hybridbil (likt Volvos laddhybrider) om man inte har möjlighet till hemmaladdning. Att åka till en laddstation för att fylla på ström för några mils körning vore väl ungefär som att åka till macken och inte tanka mer bensin eller diesel än vad som ryms i en PET-flaska.
Har man inte hemmaladdning kan det vara enklare och mer ekonomiskt med en hybridbil.
Ja, så är det nog. Men samtidigt så tycker jag det verkar meningslöst med en hybridbil (likt Volvos laddhybrider) om man inte har möjlighet till hemmaladdning. Att åka till en laddstation för att fylla på ström för några mils körning vore väl ungefär som att åka till macken och inte tanka mer bensin eller diesel än vad som ryms i en PET-flaska.
Ja men nu blandar du ihop Hybrider HEV med Laddhybrider PHEV.
Nisse skrev hybrid, dvs en ”självladdande” hybrid där rörelseenergin laddar batteriet då du bromsar, eller för den del även så kan bensinmotorn ladda batteriet.
Har man inte hemmaladdning kan det vara enklare och mer ekonomiskt med en hybridbil.
Ja, så är det nog. Men samtidigt så tycker jag det verkar meningslöst med en hybridbil (likt Volvos laddhybrider) om man inte har möjlighet till hemmaladdning. Att åka till en laddstation för att fylla på ström för några mils körning vore väl ungefär som att åka till macken och inte tanka mer bensin eller diesel än vad som ryms i en PET-flaska.
Ja men nu blandar du ihop Hybrider HEV med Laddhybrider PHEV.
Nisse skrev hybrid, dvs en ”självladdande” hybrid där rörelseenergin laddar batteriet då du bromsar, eller för den del även så kan bensinmotorn ladda batteriet.
Har aldrig kört en sån där självladdande. Hur mycket kan den ladda egentligen?
Själv använder jag bromsarna så lite som möjligt när jag kör bil. Anpassar farten och kör mjukt. :)
Har man inte hemmaladdning kan det vara enklare och mer ekonomiskt med en hybridbil.
Ja, så är det nog. Men samtidigt så tycker jag det verkar meningslöst med en hybridbil (likt Volvos laddhybrider) om man inte har möjlighet till hemmaladdning. Att åka till en laddstation för att fylla på ström för några mils körning vore väl ungefär som att åka till macken och inte tanka mer bensin eller diesel än vad som ryms i en PET-flaska.
Ja men nu blandar du ihop Hybrider HEV med Laddhybrider PHEV.
Nisse skrev hybrid, dvs en ”självladdande” hybrid där rörelseenergin laddar batteriet då du bromsar, eller för den del även så kan bensinmotorn ladda batteriet.
Har aldrig kört en sån där självladdande. Hur mycket kan den ladda egentligen?
Själv använder jag bromsarna så lite som möjligt när jag kör bil. Anpassar farten och kör mjukt. :)
Bensinmotor går väl hela tiden i självladdaren?
Nej, bensinmotorn stänger av titt som tätt. Både i stadstrafik och på landsväg när bilen rullar lätt. Går att köra nån kilometer på ström med lätt gasfot i stadstrafik, på landsvägskörning så kör den på ganska mycket med bara elmotorn.
Jo då Nisse. rekommenderar du testar en Toyota/Lexus av nyaste modell. Att den använder elmotorn enkel del även på landsväg ger förbrukning som en dieselbil. Spar ca 20% mot en jämförbar bensinare utan hybrid på landsväg och så klart betydligt mer i stadstrafik.
Självladdande bilar finns icke. Det var toyota som lanserade det epitetet / namnet som de senare tvingades dra tillbaka efter en dom mot fusktoyota i marknadsdomstolen.
Självladdande bilar finns icke. Det var toyota som lanserade det epitetet / namnet som de senare tvingades dra tillbaka efter en dom mot fusktoyota i marknadsdomstolen.
Självladdande bilar finns icke. Det var toyota som lanserade det epitetet / namnet som de senare tvingades dra tillbaka efter en dom mot fusktoyota i marknadsdomstolen.
Wow en grön lampa vid elanvändning, nu blir jag impad…
Visst är det fräckt. Tänk om din Bolinder Munktell traktor hade haft en sådan finess 🤪
Men om det nu inte är bilen själv som laddar batteriet, vem är det då som gör det? Finns ju ingen kontakt att plugga in för att ladda…..
Kanske den helige ande som fixar det.
Ja det verkar som att många Toyotaägare och deras fanboys tror att det är den helige ande som fixar laddningen. Det krävs en elbil eller en laddhybrid för att gå på el. Eller hur MrSnoid?
Wow en grön lampa vid elanvändning, nu blir jag impad…
Visst är det fräckt. Tänk om din Bolinder Munktell traktor hade haft en sådan finess 🤪
Men om det nu inte är bilen själv som laddar batteriet, vem är det då som gör det? Finns ju ingen kontakt att plugga in för att ladda…..
Kanske den helige ande som fixar det.
Ja det verkar som att många Toyotaägare och deras fanboys tror att det är den helige ande som fixar laddningen. Du också MrSnoid?
Nej då, jag tror det är bilen själv som laddar batteriet. Alltså är bilen självladdande. Men vem vet, kanske Målgan ligger i bagaget och pluggar i en dold elkabel så fort tillfälle ges, för onekligen förbrukar dom ca 20% mindre soppa än motsvarande bil med enkom bensinmotor. Konstigt är det och verkar vara nått magiskt över det hela.
Snoids humor avväpnar toyotahatarna Swenssons och Christer, ha ha!
Ja Snoid har humor men den humorn ger ju bara 20% (enligt MrSnoid) , så avväpningen är ju blaha,blaha när man vill ha helst 100% ,vilket bara kan nås med elbil eller möjligen en laddhybrid, 40 talisten. Toyotas självladdande bilar är fortfarande ett skämt. Hatar fortfarande inte Toyota men dom är fortfarande inte med i elbilsmatchen något vidare.
Så klart du inte på något vis skall jämföra en Toyota hybrid med en elbil. Lika lite som du kan kalla Volvos laddhybrid för elbil med plan B 🤪
En BEV är en fullt fungerande sak som tar dig 30-50 mil på en energipåfyllning.
Så bara dumt att jämföra dom. En laddhybrid, PHEV, skall laddas i tid och otid för att vara redo för några mils färd på el. En HEV sköter det själv och kan köra några kilometer (senaste Toyota med 1,2kWh batteri) på ström.
Så det är väl mer ett skämt att du jämför dom med en elbil 😉
MrSnoid : "En laddhybrid, PHEV, skall laddas i tid och otid för att vara redo för några mils färd på el. En HEV sköter det själv och kan köra några kilometer (senaste Toyota med 1,2kWh batteri) på ström."
Det är där du har skämtet med självladdande bil. Om du nog inte förstått det.
Christer, hur många kilometer rullar din Volvo på ström så att förbrukningen minskar?
För det är väl en mer korrekt jämförelse än en elbil? En seriell hybrid har inget syfte att efterlikna en elbil. Är ju enkom för att sänka bensinförbrukningen och utsläppen
Du tankar bensin men g du förbrukar som en diesel fast lägre utsläpp av CO2 och NOX och därav lägre malus.
Christer, hur många kilometer rullar din Volvo på ström så att förbrukningen minskar?
För det är väl en mer korrekt jämförelse än en elbil? En seriell hybrid har inget syfte att efterlikna en elbil. Är ju enkom för att sänka bensinförbrukningen och utsläppen
Du tankar bensin men g du förbrukar som en diesel fast lägre utsläpp av CO2 och NOX och därav lägre malus.
Min bil rullar 0 km på el eftersom jag kör en D5 diesel med måttlig förbrukning och skulle inte kunna tänka mig att köpa en låtsas elbil ifrån Toyota. Sitter ännu så länge nöjd med vad jag har och väntar på köpsuget efter en elbil som jag vill ha. Men den dagen närmar sig, när jag slår till.
Christer, hur många kilometer rullar din Volvo på ström så att förbrukningen minskar?
För det är väl en mer korrekt jämförelse än en elbil? En seriell hybrid har inget syfte att efterlikna en elbil. Är ju enkom för att sänka bensinförbrukningen och utsläppen
Du tankar bensin men g du förbrukar som en diesel fast lägre utsläpp av CO2 och NOX och därav lägre malus.
Min bil rullar 0 km på el eftersom jag kör en D5 diesel med måttlig förbrukning och skulle inte kunna tänka mig att köpa en låtsas elbil ifrån Toyota. Sitter ännu så länge nöjd med vad jag har och väntar på köpsuget efter en elbil som jag vill ha. Men den dagen närmar sig, när jag slår till.
Ja ha, så du suktar efter en Toyota elbil BZ4X, noterat 😜
Christer, hur många kilometer rullar din Volvo på ström så att förbrukningen minskar?
För det är väl en mer korrekt jämförelse än en elbil? En seriell hybrid har inget syfte att efterlikna en elbil. Är ju enkom för att sänka bensinförbrukningen och utsläppen
Du tankar bensin men g du förbrukar som en diesel fast lägre utsläpp av CO2 och NOX och därav lägre malus.
Min bil rullar 0 km på el eftersom jag kör en D5 diesel med måttlig förbrukning och skulle inte kunna tänka mig att köpa en låtsas elbil ifrån Toyota. Sitter ännu så länge nöjd med vad jag har och väntar på köpsuget efter en elbil som jag vill ha. Men den dagen närmar sig, när jag slår till.
Ja ha, så du suktar efter en Toyota elbil BZ4X, noterat 😜
Det kan man vara säker på att det inte är, men det har ju tyvärr Mazda använt.
Finessen med konstantvarvsgående CE är ju att verkningsgraden kan optimeras och då är ju inte Wankel speciellt bra, den har dålig verkningsgrad oavsett varvtal.
Uppdaterat: 2024-06-15 21:53
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre
Kommentarer
Blir säkert fler modeller som kommer att bli hybrider.
Finns många elbilsåkare som tröttnat på att hänga i för lång väntan vid elpumpen.
Statistik på detta eller är det som du läst på FB att det är "många" elbilsåkare som lider så av väntan på laddplatserna?
Efter runt 32 000 mil på drygt 5 år har jag behövt vänta två gånger, oj så jobbigt! ;)
Kunderna styr utbudet, inte tvärtom…😃
Enda "problemet" är väl att vissa bilmodeller laddar långsammare på vintern, brist på laddpunkter har vi knappast numera.
Så vad man "står ut" med i laddtid är väl snarare frågan.
Fiat 500 går väl mest i städer kring medelhavet. Väldigt mycket trafik där.
Antar att det finns för lite laddare vilket stressar folk.
Har man inte hemmaladdning kan det vara enklare och mer ekonomiskt med en hybridbil.
Bra att du har det så problemfritt!
Utan statistik ser jag ofta uttråkade förare sittande med mobiler i sina elbilar kopplade till elpumpen vid min matbutik. De sitter där när jag går in och handlar och är kvar även när jag går tillbaka hem. Det kanske är såna som saabnisse menar...
Ja, så är det nog. Men samtidigt så tycker jag det verkar meningslöst med en hybridbil (likt Volvos laddhybrider) om man inte har möjlighet till hemmaladdning. Att åka till en laddstation för att fylla på ström för några mils körning vore väl ungefär som att åka till macken och inte tanka mer bensin eller diesel än vad som ryms i en PET-flaska.
Ja men nu blandar du ihop Hybrider HEV med Laddhybrider PHEV.
Nisse skrev hybrid, dvs en ”självladdande” hybrid där rörelseenergin laddar batteriet då du bromsar, eller för den del även så kan bensinmotorn ladda batteriet.
Har aldrig kört en sån där självladdande. Hur mycket kan den ladda egentligen?
Själv använder jag bromsarna så lite som möjligt när jag kör bil. Anpassar farten och kör mjukt. :)
Bensinmotor går väl hela tiden i självladdaren?
Villevalle, det är just när man kör som du och använder bromsarna så lite som möjligt som man har nytta av en ”självladdande” hybridbil.
I stället för att kasta bort energin i bromsarna ackumuleras den i batteriet.
Nackdelen kan bli att bromsarna kan kräva lite mer service för att inte ge problem, men normalt kommer de nog att användas tillräckligt.
Största vinsten ligger vid tätortskörning, konstant fart på landsväg ger normalt minimal eller ingen energiåterföring.
Nej, bensinmotorn stänger av titt som tätt. Både i stadstrafik och på landsväg när bilen rullar lätt. Går att köra nån kilometer på ström med lätt gasfot i stadstrafik, på landsvägskörning så kör den på ganska mycket med bara elmotorn.
Jo då Nisse. rekommenderar du testar en Toyota/Lexus av nyaste modell. Att den använder elmotorn enkel del även på landsväg ger förbrukning som en dieselbil. Spar ca 20% mot en jämförbar bensinare utan hybrid på landsväg och så klart betydligt mer i stadstrafik.
Har jag inte lyckats med, men jag kör kanske inte tillräckligt försiktigt?
På landsväg går bensinmotorn kontinuerligt!
Men jag tvivlar inte på att det är möjligt, men man måste nog ta det väldigt lugnt då, vilket naturligtvis inte behöver vara fel.
Och du kör en Toyota hybrid av gen 4 eller 5?
På dom till och med visas en grön lampa när motorn stänger av och bilen endast går på el. Även i 90km/tim slår motorn av när bilen rullar lätt.
Självladdande bilar finns icke. Det var toyota som lanserade det epitetet / namnet som de senare tvingades dra tillbaka efter en dom mot fusktoyota i marknadsdomstolen.
Mr:
Wow en grön lampa vid elanvändning, nu blir jag impad…
Nej då, dom använder det fortfarande 😉
Du kan läsa om denna fantastiska funktion här
https://www.toyota.se/elbilar/elhybrid
Men passa dig, kan fresta på ditt psyke 😜
+100
Visst är det fräckt. Tänk om din Bolinder Munktell traktor hade haft en sådan finess 🤪
Men om det nu inte är bilen själv som laddar batteriet, vem är det då som gör det? Finns ju ingen kontakt att plugga in för att ladda…..
Kanske den helige ande som fixar det.
Ja det verkar som att många Toyotaägare och deras fanboys tror att det är den helige ande som fixar laddningen. Det krävs en elbil eller en laddhybrid för att gå på el. Eller hur MrSnoid?
Nej då, jag tror det är bilen själv som laddar batteriet. Alltså är bilen självladdande. Men vem vet, kanske Målgan ligger i bagaget och pluggar i en dold elkabel så fort tillfälle ges, för onekligen förbrukar dom ca 20% mindre soppa än motsvarande bil med enkom bensinmotor. Konstigt är det och verkar vara nått magiskt över det hela.
Snoids humor avväpnar toyotahatarna Swenssons och Christer, ha ha!
Ja Snoid har humor men den humorn ger ju bara 20% (enligt MrSnoid) , så avväpningen är ju blaha,blaha när man vill ha helst 100% ,vilket bara kan nås med elbil eller möjligen en laddhybrid, 40 talisten. Toyotas självladdande bilar är fortfarande ett skämt. Hatar fortfarande inte Toyota men dom är fortfarande inte med i elbilsmatchen något vidare.
Så klart du inte på något vis skall jämföra en Toyota hybrid med en elbil. Lika lite som du kan kalla Volvos laddhybrid för elbil med plan B 🤪
En BEV är en fullt fungerande sak som tar dig 30-50 mil på en energipåfyllning.
Så bara dumt att jämföra dom. En laddhybrid, PHEV, skall laddas i tid och otid för att vara redo för några mils färd på el. En HEV sköter det själv och kan köra några kilometer (senaste Toyota med 1,2kWh batteri) på ström.
Så det är väl mer ett skämt att du jämför dom med en elbil 😉
Jag tycker vi lämnar Toyota nu och återgår till Fiat som det ju gäller.
MrSnoid : "En laddhybrid, PHEV, skall laddas i tid och otid för att vara redo för några mils färd på el. En HEV sköter det själv och kan köra några kilometer (senaste Toyota med 1,2kWh batteri) på ström."
Det är där du har skämtet med självladdande bil. Om du nog inte förstått det.
Christer, hur många kilometer rullar din Volvo på ström så att förbrukningen minskar?
För det är väl en mer korrekt jämförelse än en elbil? En seriell hybrid har inget syfte att efterlikna en elbil. Är ju enkom för att sänka bensinförbrukningen och utsläppen
Du tankar bensin men g du förbrukar som en diesel fast lägre utsläpp av CO2 och NOX och därav lägre malus.
Min bil rullar 0 km på el eftersom jag kör en D5 diesel med måttlig förbrukning och skulle inte kunna tänka mig att köpa en låtsas elbil ifrån Toyota. Sitter ännu så länge nöjd med vad jag har och väntar på köpsuget efter en elbil som jag vill ha. Men den dagen närmar sig, när jag slår till.
Ja ha, så du suktar efter en Toyota elbil BZ4X, noterat 😜
Christer, , du kommer nog att bli nöjd för jag tror att det du vill ha är just det alternativ med elbilsdrivning som man nu jobbar med i Skövde.
Tja varför inte om jag måste och det blir panik.
Nu blev jag nyfiken. Vad är det du vet som inte jag vet???????
En liten fågel kvittrar om en ny drivlina, konstantvarvsgående CE som driver en alternator för laddning.
CE går inte kontinuerligt.
Det kommer nog snart lite officiell info.
Saabnisse
Volvo gör en Toyota?
Kanske, men Toyota lösning bygger inte på konstant varv på CE.
Men det kommer nog lite mer information snart.
Wankeldriven generator?
Det kan man vara säker på att det inte är, men det har ju tyvärr Mazda använt.
Finessen med konstantvarvsgående CE är ju att verkningsgraden kan optimeras och då är ju inte Wankel speciellt bra, den har dålig verkningsgrad oavsett varvtal.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.