När Apple visar upp nya generationen Carplay blir Aston Martins modeller först. Systemet kan styra betydligt fler funktioner än dagens Carplay – men kräver en iPhone.
När Apple visar upp nya generationen Carplay blir Aston Martins modeller först. Systemet kan styra betydligt fler funktioner än dagens Carplay – men kräver en iPhone.
Kommentarer
Jag tycker att det är en fördel om systemet är lika i alla bilar. Man känner igen sig även om man byter bil.
Märkligt att det överhuvudtaget gick att framföra ett fordon på den gamla manuella tiden…🤔
Mercedes har helt rätt. Titta bara på kina bilar, alla ser likadant ut. Dessutom tech-jättar har redan för mycket tillgång till diverse data.
Oftast man vill byta bil för att få något annorlunda och spännande nytt . Vill man känna sig igen då ska man välja samma biltillverkare.
jaså, du tycker så. Du får skilja på att byta bil och byta menysystem i bilar. När du byter telefon, iphone eller android så ser systemet likadant ut i den nya telefonen, varför inte ha menysystem som ser likadant ut fast bilen är en helt annan modell när du byter?
Och vilka biltillverkare har det? Ingen vad jag vet och därför är det rimligt att hålla fast vid en tillverkares bilar, om nu det är en viktig parameter.
Nej det har de inte men varför inte börja med det?
Halva vitsen med att byta bil försvinner ju om man får samma sak som innan.
Folk är olika...
Jag håller helt med Mäkinen, byter man vill man ha nåt helt annorlunda, eller iaf väldigt annorlunda. :)
Själv plågas jag dock just nu av mitt nästa bilbyte där det tyvärr hade varit otroligt ekonomiskt fördelaktigt just nu att ta nästan samma som jag har idag, men samtidigt så tråkigt ju som sagt....
Men Tesla rear ut Model Y perfomance just nu för 616 000 kr inkl. 2 års fri laddning på supercharger. För mig som snabbladdade för 27 500 kr senaste 12-månadersperioden så är det inte helt att bortse från....
Men vill egentligen testa nåt helt för mig nytt märke.
Gränssnittet kan ju anpassas personligen. Det är många som kör Windows och på olika datorer. Det är ju samma sak där. Det efterfrågas inte helt olika operativsystem för olika märken. Det räcker med ett personligt anpassat skal.
Det är ju amerikanskt, hur går det med alla präktiga moralpredikanter.
Det är ju omöjligt för bilmärkerna att enas om hur det ska funka, sedan ska de även enas om då de uppgraderar systemet. Lycka till !
Du har råd att testa nått annat. Är ju tråkigt som tusan att köpa en lika dan, helst i samma färg också 😉
Men du får väl betalt för av arbetsgivaren för strömmen du laddar och milersättning på det. Eller har ni fått nytt avtal?
Snoid: För det jag kör i arbetet får jag såklart betalt genom milersättning, men jag kör en hel del längre körningar privat med.
År det spår av avundsjuka? Man måste ju få betalt om man kör i tjänsten alltemativt om man har bränsleförmån skatta för det.
Vem skulle vara avundsjuk på någon som åker Tesla i sitt jobb?
27500kr snabbladdning för privatkörning blir ganska många mil 😉
Men så klart har man milersättning och får ladda gratis så blir ju förmånen ännu förmånligare…..
Snoid: 27 500 kr är som jag betalat för snabbladdning totalt, privat och jobbkörning. Vi betalar all laddning själva oavsett vart den sker, sen får vi milersättning för körning i tjänsten. Tror de flesta har så, blir smidigast att hålla isär jobb och privat då.
Men ja, milersättning och ladda gratis är såklart en fördel i vågskålen.
Men vi har som många andra företag även ett bruttolöneavdrag som blir större ju dyrare bil vi tar utöver "pristaket" som ingår. Och där är det svårt att se hur man får mer för pengarna än Model Y P just nu, oavsett om man gillar Tesla eller inte.
Jag är som sagt egentligen inne på att byta märke helt, men det erbjudandet är fan rätt bra...
Du kan gott nöja dig med en Lexus RZ300e för drygt 550kkr. Du behöver varva ner lite och slappna av vid längre laddsessioner 🤣
Men onekligen har Teslan ett bra pris, snart det enda som kan locka till köp.
Snoid
I slutändan kanske Teslan inte är särskild prisvärd med sjunkande andrahandsvärde och färre som tar den i inbyte.
Skulle nog vilja påstå att Teslan är bättre på alla sätt och vis än Lexusen. Vinner på knock när man jämför vad man får för pengarna.
Du verkar kunna tänka dig utgående modeller, då finns Ioniq 5 till bra kampanjpris.
Axas Tesla hat fortsätter. En dyr bil kostar mer per mil, Det finns som skrivit ett antal argument för Tesla, ett starkt skäl är att det inte är en kommunist/fascist diktatur som håller i trådarna. Musk må blivit tokig men han har inga fångläger/koncentrationsläger, men jag kanske missförstått så det är bra med sådana läger.
Finns en komfortrond som inte Tesla vinner, men så klart är man enögd så vinner Tesla allt 😎
Släng på 21” fälgar med uhp däck på Lexusen så tror jag inte den vinner den ronden ens. Har du kört en Model Y 2024?
Fördelarna för Lexusen är återförsäljare, instrumentpanel, head up(som dock är jobbig att använda pga den usla implementeringen av styrningen). Driftsäkerheten och andrahandsvärdet är inte lika säkra kort som de brukar vara för en Lexus.
Nja, om du missade det så är en stor del av lockelsen fri supercharging i 2 år. Det får man inte med Ioniq 5. Som jag dessutom aldrig hade valt då jag anser inredningen vara gräslig. Men det är en smaksak.
De är väl ändå inte speciellt jämförbara överhuvudtaget? Lexusen är bara 2wd, har mycket sämre dragvikt, betydligt mindre inuti, sen visserligen smaksak men galet ful in och utvändigt i mina ögon. Anser inte Model Y är ett under av skönhet ehller på utsidan men älskar den avskalade stilrena interiören, där har asiaterna mycket att lära.
Eller så behöver dom inte lära? Alla kan inte vara lika, det är det som är tjusningen med olika bilfabrikat och designspråk.
Du klarar dig väl med en EX30🤣 den är avskalad och ”stilren” och en äkta Volvo.
Så jag förstår med dina preferenser att du får svårt att finna en asiatisk bil som tilltalar dig.
Det visste jag naturligtvis från början, men alltid kul att raljera lite😉
EX30 har for kort räckvidd för att vara intressant, och lite för litet bagage. Sen går den inte att få med skinn eller fejkskinn vilket är krav för mig.
Jag skulle helst ta en Polestar 4, men med dual motor och stolspaketet blir den väl saftig prismässigt.
Kikat på Zeekr 7x som känns väldigt lockande på många sätt och väldigt prisvärd med till vad man får för pengarna.
Id.7 är chefen lite inne på att lobba för då han tycker vi ska ha tråkbil som inte sticker ut. haha
Sen dök ju då erbjudandet på Model Y P med fri laddning upp vilket fick mig fundera lite till....
Vi får se när det blir dags att bestämma sig.
JL
Jag vet inte om min beskrivning av att Tesla inte längre är särskilt attraktiv på begagnatmarknaden handlar om hat. Det är väl en realitet som träffar alla Teslaägare.
Vissa ÅF tar ju inte ens in Teslor i inbyte och har svårt att sälja de beg som finns i hallen.
Jo men det är en korkad kampanj mot Tesla, trots att det är svårt att hitta en komplettare elbil.
JL
Korkad kampanj? Det kan inte vara så att det snarare är andra faktorer som påverkar?
Tex ett överflöd av begagnade Teslor och kampanjer med förmånliga nybilspriser? Sedan är nog ”bojkotten” grädde på moset. Men så går det med en VD som inte kan hålla armarna i styr.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.